Regnbuefisk

Kan noen hjelpe meg å artsbestemme denne regnbuefisken en gang for alle? Jeg tror det er en Blehers regnbuefisk hann (Chilatherina bleheri). Men så ble jeg usikker da jeg leste at halen på Blehers er avrundet.
Mvh Eirik.
Nå er jeg ingen ekspert på disse fiskene, men ut fra bildene i basen så synes jeg kanskje den minnet mer om Melanotaenia boesemani. Om ingen eksperter stikker innom tråden så får du nesten se litt på de forskjellige regnbuefiskene selv. Her finner du regnbuefisk i basen. Her har jeg søkt på bilder av Chilatherina bleheri og her av Melanotaenia boesemani.
Det der er neppe noen boesemanni nei.

Kan minne om et ungt eksemplar av Melanotaenia monticola.

På bildet ser du et av mine fullvoksne og leksklare eksemplarer
Takk for hjelpa astrid! Jeg er enig i at den ligner mere på bosemani enn bleheri, men det er nok ikke den heller, for bosemani er gul, ikke rød. Har to av den, og føler at jeg kan den.
Takk for godt tips anette! Jeg er enig med deg, min ligner veldig på din, bortsett fra at din er høyere.

Nå er det to ting jeg lurer på:

1).
Jeg søkte opp Melanotaenia monticola, på den australske siden for regnbuefisk: http://members.optushome.com.au/rainbowfishes/Monticola.htm

Din fisk er jo rød (som min), men i artbeskrivelsen og bildet er det ikke nevnt et fnugg om rødfarge, snarere blått og andre ting. Ellers ligner den. Kan det være at den har fått ny farge her i nord?

2).
Jeg vil gjerne få de (jeg har to) til å yngle. Tror jeg har hanner, vet du hvor jeg kan få tak i hunner? Siden jeg trodde det var bleheri kjøpte jeg to bleheri-hunner. Bomkjøp altså, får vel prøve å bli kvitt de her på akvaforum. h

Mvh Eirik
Jeg ser det.
Det som er litt pussig er at fisken på de bildene likner jo det som i Norge selges som lacustris regnbuefisk - M. lacustris - i leksdrakt.

Jeg har min info fra en akvariebok jeg har med bilde av en M.monticola som er helt lik de jeg har (eller strengt tatt hadde - da jeg solgte dem i dag).

Så NOEN tar feil, men da tør jeg ikke mene hvem det måtte være. Det var mitt beste forslag..
Hei!
Det er sikkert de der rare australierne som opererer med motsatte farger i fargespekteret, siden alt er motsatt der nede

Kan jeg spørre, hvor solgte du fiskene, og hvor kan jeg kjøpe noen? Det er vel en han du hadde, den på bildet? Er hunnen veldig annerledes? Ellers tips til steder for kjøp/salg/info om regnbuefisk?

Jeg hadde ikke hørt om regnbuefisk engang, de bare fulgte med akvariet som jeg kjøpte i jula. Men jeg elsker de, utrolig morsom og vakker fisk!
Jeg har også liten regnbuefisk og bosemani.

Mhv Eirik
Hei Eirik
har du et bilde som viser fisken mer i profil - fra siden, ville det vært litt enklere ved identifikasjon. Men det er ikke M.boesemani eller C. bleheri.
Melanotaenia monticola er det heller ikke da denne er blålig. Mer mistanke om at det er en hann av Glossolepis incisus.

Butikker har en dårlig uvane med å ikke alltid vite hva de selger, når det gjelder regnbuefisk. Dårlig merking er en ting, flere forholdsvis like arter i de samme salgsakvariene fører gjerne til at du får en mix av hanner/hunner ved kjøp av en art.

Selv kjøper jeg mine regnbuer i Tyskland/Belgia/Østerrike av IRG-medlemmer. Da er jeg sikret at artene er rene og lokasjonsnavn er riktige.
M. lacustris er det som kalles blå regnbuefisk. Så det er det garantert ikke. Men det er alltid en fare for at det er en kryssning.

Legg bildet ditt inn på dette forumet. De har masse erfaring meg regnbuer :o) www.rainbowfish.info Du kommer nok til å få et svar der.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap