Hva heter denne fisken?

Inaktiv bruker
Hva heter denne fisken?
utifra bildet, ville jeg ha sagt at dette er en Lab. sp. perlmutt hunn... ungfisk, ett par mnd. gammel.

Edit: jeg var nok litt rask, om dette er en hunn kan jeg ikke si sikkert.
Inaktiv bruker
takker
Inaktiv bruker
åssen ser man forskjel på hu og han da?
Det å skille kjønn på disse er litt vanskelig om man bare har en av dem.

Har man en gruppe vil den dominerende hannen skjelden vise sine striper på kroppen, når hannen kurtiserer hunnen vil stripene være "utvasket" i utseende.

Ellers antar jeg at det er likt med disse som med andre mbuna arter, rygg og gattfinne er noe spissere i enden hos hannen. Men dette er vanskelig å bestemme når du ikke har noen andre å samenligne med. Også adferd kan vre vanskelig å bedømme hvis du kun har n av disse.
Inaktiv bruker
jeg har to av disse, så man kan ikke se noe på oppførselen mot hverandre?
De er nokså unge enda, og er derfor ikke kjønnsmodne, atferden kommer med tiden
Inaktiv bruker
hvor gamle er det de kan bli da?
åh, det klarer jeg ikke å gi ett korrekt svar på.
Men jeg antar at ved riktig diett og sunt liv kan de ha ett lisspenn på ca 8-14 år.

Kan hende at jeg tar utrolig feil nå, så dere som kan dette må bare rette meg
Inaktiv bruker
kikka litt nøyere på dem nå.... den ene har en del svakere striper enn den andre
akkurat det at en av dem har svakere striper kan være ett tegn på underdanighet. Jeg har en perlmutt selv, sammen med resten av malawigjengen, og nur hun blir plukket på ser jeg at stripene blir svakere...
Inaktiv bruker
hva vil underdanighet. si?
Om jeg stavet ordet riktig er jeg ikke helt sikker på. Men det betyr at den ene "viser sin respekt" for den sterke.

F.eks. når en hund legger seg ned på ryggen og blotter magen/strupen, på den måten viser hunden underdanighet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap