Raring. (Schistura Balteata)

Er det noen som vet hva dette er? De i butikken trodde kanskje det var i kuhli ål familien, men jeg finner den ikke i fiskebasen.
ser ut som en smerling. Sjekk på loaches.com.

Etter endret: Hvor stor er den?
Endret enda mer: De har et identifiseringsverktøy med bilder.
Endret enda en gang: Den var jo utrolig fin! Hvor fant du den?
Hvis jeg ikke tar feil så har Hegga her inne på forumet ett par slike. Kan jo høre med han om han vet hva de heter?
Jeg fant det ut nå.. Det er en Schistura Balteata.. Sumo Bothia

Kjøpte den i Skien. Hos MX Sport.
Ser ut som den trenger masse oksygen, sirkulasjon og gjemmesteder for å trives.
Så om du ikke har god "lufting" i karet ditt bør du guffe opp dette med en gang.
Heldekkende topp er helt nødvendig med disse krabatene. De kan lett hoppe ut av karet. Been there, done that - Fant min første Balteata 1 meter utenfor karet, stein dau.
Vel, Tender. Jeg har da funnet både Guppy, Scalarer og mye annet på gulvet uten at disse regnes som hoppefisk. Svært mange fisk har en tendens til å være lettskremt spes. de første dagene på nytt sted.
Men det er selvfølgelig bedre å være forsiktig å tette enn å miste dem.

Jeg har 7-8 balteata alene i et artskar. Karet har dekkglass, men har store åpninger i hjørnene og kun noen mm fra vannflata til kanten. De har bodd i dette karet ca 6-7 mnd. nå.
Alle Schisturaarter holder seg for det meste langs bunnen og i hjemmesteder.
Veldig trivelig under rette forhold. Men i lange perioder ikke synlige på dagtid. Men med godt levende- eller frostfór er de ikke vanskelige å få fram.
Selvfølgelig kan alle fisk hoppe Josti. Og noen mer enn andre. Jeg gidder ikke krangle om dette. Ja, Schistura holder seg selvsagt som alle andre smerlinger mest ved bunnen. Men dette er en art som er noe mere glad i å "rømme" en mange andre, og da syns jeg det er fornuftig å gjøre oppmerksom på det.
Humunukuapuaa
Ser ut som den trenger masse oksygen, sirkulasjon og gjemmesteder for å trives. Så om du ikke har god "lufting" i karet ditt bør du guffe opp dette med en gang.

Jeg har ganske bra med luft og sirkulasjon. Det er en innebygget filter med sirkulasjon og en innvendig fluval 2+ og en liten sirkulasjonspumpe i bunn, og en eheim luft pumpe.
Er det noen som vet hva disse egentlig koster? I butikk?
Dahls Dyrerike i Moss selger disse for kr 59,- i følge den siste fiskelisten for uke 13.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap