- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Mystisk fisk
Mystisk fisk
Kan enda ikke skjønne hva slags fisk som har "dukket" opp hos meg?
Har prøvd å tatt bilder,men de blir så utydelige,dessverre.
Etter å ha kjøpt en bolle og hatt to planter i (til yngler), så sto bollen i fred og ro i 14 dager her( skiftet ikke vann engang),da dukket det opp noe som svømte veeldig sakte-lignet på ei flis-( det var i januar).
Nå er den, sammen med andre yngler, blitt puttet oppi et kar på 20l.
Den er nå ca.5-6 cm.lang,og ca.3cm bred(?),den har fortsatt lite farge( kan se magesekken),men den holder på og får et grønnskjær på hodet og langs ryggen.Den spiser på planter/algeeter? Den har også fått en sort prikk bak på begge sider(like før halefinnen). Halefinnen er dessuten som to spisser, iforhold til mine andre levendefødende fisker som har halefinne som er "hel".
Noen forslag? Den må vel uansett ha vært et egg i en av plantene,eller?
Har prøvd å tatt bilder,men de blir så utydelige,dessverre.
Etter å ha kjøpt en bolle og hatt to planter i (til yngler), så sto bollen i fred og ro i 14 dager her( skiftet ikke vann engang),da dukket det opp noe som svømte veeldig sakte-lignet på ei flis-( det var i januar).
Nå er den, sammen med andre yngler, blitt puttet oppi et kar på 20l.
Den er nå ca.5-6 cm.lang,og ca.3cm bred(?),den har fortsatt lite farge( kan se magesekken),men den holder på og får et grønnskjær på hodet og langs ryggen.Den spiser på planter/algeeter? Den har også fått en sort prikk bak på begge sider(like før halefinnen). Halefinnen er dessuten som to spisser, iforhold til mine andre levendefødende fisker som har halefinne som er "hel".
Noen forslag? Den må vel uansett ha vært et egg i en av plantene,eller?
Postet 12.05.09 kl 14:54
Postet 12.05.09 kl 15:23
Min fantasi antyder at du kanskje snakker om noe som kan være en eller annen Garra. Jeg tror [URL=http://www.slipperylittlesuckers.com.my/articles.php?subaction=showfull&id=1197972934&archive=&start_from=&ucat=4&]SlipperyLittleSuckers garra oversikt[/URL] har flest bilder.
Postet 12.05.09 kl 15:44
Endret: 12.05.09 kl 15:45
Postet 12.05.09 kl 15:56
katjakajEr ikke [URLBLOCK1] ? Dog vet ikke om de blir så store
Nei,men huff og huff,den siden skjønte ikke jeg noe av(ferskis), bildet jeg så av en cyclops lignet da fryktelig på en LUS???
Nei ,det er nok ikke en lus jeg har
Den ser ut som en fisk,da,har grønnfarge på hodet og nedover ryggen,sort prikk bak på hver side og en splittet halefinne( to spisse).
HumunukuapuaaMin fantasi antyder at du kanskje snakker om noe som kan være en eller annen Garra. Jeg tror [URL=http://www.slipperylittlesuckers.com.my/articles.php?subaction=showfull&id=1197972934&archive=&start_from=&ucat=4&]SlipperyLittleSuckers garra oversikt[/URL] har flest bilder.
Nei,den lignet ikke på bildene der heller(enda iallefall), men håper jeg har en "doktor"fisk
Postet 12.05.09 kl 17:09
Endret: 13.05.09 kl 10:26
Postet 12.05.09 kl 18:12
Postet 12.05.09 kl 18:18
Postet 12.05.09 kl 18:26
Postet 12.05.09 kl 23:29
Jeg beklager at jeg nevnte dette med garra. Det er kun én av alle garraene som er kvalifisert til å kalles dr.fisk. Det ser ut til at noen tror at alle fiskene på siden jeg lenket er slik fisk, og det er ikke tilfellet. Det artikkelen påpeker er at det finnes mange falske dr.fisker.
Gyrinocheilus aymonieri er den arten som kalles Kinesisk algespiser og ikke noe annet.
Gyrinocheilus aymonieri er den arten som kalles Kinesisk algespiser og ikke noe annet.
Postet 13.05.09 kl 09:50
Endret: 13.05.09 kl 09:51
Postet 13.05.09 kl 15:04
Loomis[QUOTE=FiskeTove]Den er nå ca.5-6 cm.lang,og ca.3cm bred(?),
Synes dimensjonene er litt merkelige. Den virker veldig tykk/bred i forhold til lengden.
Hvor er den tykkest? Hodet? Mageområdet?
Hva slags munn har den?
Ja,hærrlighet så rett du har:? Hvordan jeg kom fram til de målene jeg satte-aner jeg ikke( surrete i hodet). Riktigere mål,er selvfølgelig: ca.1cm-fra hode til halefinne,bredde rundt mage:ca.3mm. Himmel og hav, hvordan målte jeg først egentlig?? Hodeform skal jeg ikke begi meg ut på,da blir det garantert noe rart der også,men den er "rundere"kanskje, i forhold til mine platyer og molly.
Postet 13.05.09 kl 17:34
Postet 13.05.09 kl 17:55
DigiDet er ikke en otto du har da? De har en tendens til å gjemme seg og bli med det meste selv i voksen størrelse... [URLBLOCK1]
Jeg har ikke peiling, men jeg oppga jo helt feil mål først:§,må ha sovet.
riktigere mål er: ca.1cm.fra hodet til halefinne,og ca.3mm bred rundt magen. Den har vært ganske gjennomsiktig(ser ennå magesekken),men den holder på å bli grønnfarget( på hodet og langs ryggen),den har også to sorte prikker bak(en på hver side). Gleder meg til den blir større,hvis den overlever da.
Postet 13.05.09 kl 19:28