Ukjent lystmorder.

Kjøpte et par av denne cikliden. Men ingen visste navnet på den og jeg ble forsikret om at de var fredelige og at de ikke ble så store.
Men hannen vokser og vokser, omntrent i samme fart som en oscar.
Han er svart med lyseblåe prikker men blir nesten grå-gul når han er misfornøyd. Han er ca 3 ganger så stor som hunnen og er konstant ute etter henne, bortsett fra når han blir skremt. Da er de perlevenner for noen timer og hunnen skifter til samme farge som han (sort med blå prikker).
Hannen er snart 20 cm og har fått store huggtenner i underkjeven.
Hadde en stim med 20 store Skjørtetetra, men han spiste alle bortsett fra en.
Finner ikke fisken i kunnskapsbasen, bare en som ligner (Paratilapia Bleekeri). Lurer på om det kan være en nær slektning.

Det nederste bildet er av min fisk, mens de andre er Paratilapia Bleekeri.
Er dette samme fisk? Er da store forskjeller i farge/antall prikker.
Står i basen at Bleekeri er bunnfisk, min fisk er overalt bortsett fra på bunnen.
Har du kikket på denne artikkelen om slekten Paratilapia...?

Kikk på bildene du får opp i Google om du søker på Paratilapia polleni. Det er en ciklide fra Madagaskar (asiatisk).

Se også denne tråden med bilder fra Monsterfishkeepers.
Takk for tipset, men får det ikke til å stemme med verken Bleekeri eller polleni.
Det er definitivt ikke Bleekeri, da den har mer avrundede finner og helt ulike prikker. Polleni ligner veldig, men har feil farger. Prikkene er også for store og lyse (min fisk viser bare prikker når han skal gjøre Jage/sloss/kurtisere)
Om natta går han i jaktmodus og blir helt sort. Men kroppsfasongen er mer eller mindre identisk. Kan heller ikke se antydning til tenner på noen av disse, mens min har tydelige hvite tenner i underkjeven. (2-3mm lange) Står også at de spiser hva som helst. Men min fisk er direkte kresen og spiser kun granulat, oksehjerte og fisk han selv har fanget.

Nå lurer jeg fryktelig i og med at det bare er 2 arter på madagaskar, og begge er utrydnigstruet. Min fisk må være en geografisk variasjon av Polleni, eller en hybrid av noe slag. Hva tror du? Skal få tatt skikkelige bilder å legge dem ut på Monsterfishkeep.
Fant en video på youtube av Polleni "small spots"
Er nok denne variasjonen jeg har
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap