Leter etter navn på fisk

Har sett en fisk jeg synes er veldig pen, og som jeg lurer på om jeg kan ha i mitt akvarium. Finner ikke bilde av den så har ikke noe å linke til.

Den er kraftig gul, og har lang ryggfinne med en sort stripe som går gjennom hele finnen bakover. Sorte striper på bukfinnene også. Lurer på om det er en form for ciklide men er ikke sikker. Største jeg så var rundt 15cm tror jeg.

Noen som kan hjelpe?

-Tim
det første som falt meg inn er Golden, men den er ikke så stor som 15 cm (i størrelsen oppgitt i basen på 10 cm er ikke halefinnen regnet med), så jeg vet ikke om jeg er på sykkeltur her.

Skulle det være denne, legg merke til kravene til PH og GH, samt at arten er svært revirhevdende
ElinH
det første som falt meg inn er [URLBLOCK1], men den er ikke så stor som 15 cm (i størrelsen oppgitt i basen på 10 cm er ikke halefinnen regnet med), så jeg vet ikke om jeg er på sykkeltur her. Skulle det være denne, legg merke til kravene til PH og GH, samt at arten er svært revirhevdende :)

Der var den jo

Takk skal du ha.

Har du lest feil? I fiskebasen står det "usedvanlig LITE revirdannende." Den skal ha høy GH ser jeg ja. Må sjekke de andre fiskene mine da.

-Tim
Sorry, leste nok omvendt i farten, beklager. Ikke en fisk jeg har hatt noen gang selv, da den ikke passer inn her hos meg.

Dette er en ciklide som skal ha høy PH og høy GH, så den vil ikke passe inn i det gjennomsnittlige selskapskar. Den vil heller ikke passe inn med typiske søramrikanske fisk pga kravene til vannverdier.

Men, jeg har sett disse i butikken, og de er såvisst vakre!
Hm.

Ancistrus ser jeg tåler GH på 12.

PH hos meg er ca 7.5-7.7 så det er greit. (lite CO2 i vannet. KH og GH er begge 4 akkurat nå) Venter på GH tabletter og har tenkt å øke GH til 6 i første omgang.

Siamesisk algespiser som jeg også har er helt i grenseland da annbefalt PH er opp til 7.5

Bør jeg droppe tanken om "Golden" å senke PH litt, eller går det greit? Litt usikker hvor strenge verdiene i fiskebasen er.

-Tim
Plussmedlem
Tim
Bør jeg droppe tanken om "Golden" å senke PH litt, eller går det greit? Litt usikker hvor strenge verdiene i fiskebasen er. -Tim

Jeg antar verdiene er mer rettledende enn empiriske. Men det er vel også avhengig av hvor hardfør og tilpasningsdyktige fisken er om man kan "tweake" verdiene den ene eller andre retningen.
Jeg kjenner som sagt ikke til denne fisken, men har lest mange ganger at folk anbefaler å kun ha malawi sammen med malawi (golden er en malawi).

Dette fordi malawi ikke kommuniserer godt med fisk fra andre kontinenter - de har jo vært adskilt i forskjellige miljøer i titusener av år, dessuten har malawi veldig sære krav til PH og GH.

Det er aldri noen god løsning å legge seg på ytterpunktene av de vannverdiene fiskene trenger. Kompromiss er nok bra i et ekteskap - ikke fullt så bra i et akvarie
Viktor
Jeg antar verdiene er mer rettledende enn empiriske. Men det er vel også avhengig av hvor hardfør og tilpasningsdyktige fisken er om man kan "tweake" verdiene den ene eller andre retningen.

Tillater meg å rette litt her, Viktor

Informasjonen i fiskebasen er lagt inn av brukerne her på AF, basert på egne erfaringer og øvrig kunnskap. Derfor kan vi nok si at de fleste verdiene i basen er empiriske.

Når det er sagt, på enkelte arter er det kun lagt inn standardverdier, som da kan tas med en klype salt. Eksempler på det er mange corydoras som er lagt inn med trivselsverdi på GH fra 5 og oppover. Noe som bare er tull, da coryer vil ha så lav GH som mulig.

Uansett hva slags verdier som er oppgitt på de fiskene det er snakk om her, er det bare slik at malawi passer best med malawi, siden de har såpass "ekstreme" krav til vannkvalitet. Disse skjøene i Afrika er noe heeeelt annet enn elvene i Sør-Amerika
Høres fornuftig ut. Da dropper jeg tanken om Golden til jeg har plass til å ha de i separat tank.

Når det er sagt så går de sammen med litt av hvert der jeg så dem. Et stort pynteakvarium på et senter i Trondheim (Byhaven). Går sammen med Ancistrus, noen Pleco og antennemaller pluss to-tre arter jeg ikke vet navnet på. Der yngler de som bare det.

-Tim
ElinH
[ Informasjonen i fiskebasen er lagt inn av brukerne her på AF, basert på egne erfaringer og øvrig kunnskap. Derfor kan vi nok si at de fleste verdiene i basen er empiriske.

Dette lurer jeg litt på. Personlige erfaringer er vell og bra, men finnes det noen sider der vannverdier og levekår er utrbeidet av vitenskapsfolk?

Tenker for å kunne referere til som en "rød tråd" da jeg ser at verdiene er litt ulike på forskjellig forum som har databaser basert på brukererfaringer.

-Tim
Det ligger link til arten i Fishbase på informasjonsiden for de forskjellige artene her på forumet. I Fishbase finner du videre linker til ulike forskningresultat, studier osv.
WoW....Fishbase er jo fantastisk. Takker. Nå blir det mye lesing

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap