Flying fox eller siamesisk algeeter?

Hei.
Har spurt om dette i min personlige tråd, men er fortsatt forundret.
Da vi kjøpte den skulle det være Siamesisk algeeter (SAE), men etter å ha spurt på forumet gikk det mot Flying Fox (FF).
Men nå etter å ha sett nøye på den tror vi igjen det er en SAE pga at sortfarven går gjennom hele kroppen og halefinnen, samt at det ser ut til at den har 1 sett med barter.

Men nå er vi usikkre igjen for det ser ut som om det kanskje ligger et sett med barter lengre bak på ansiktet som går bakover. Veldig vanskelig å se.

Hadde veldig satt pris på om noen kunne si med sikkerhet hva vi har.
Skal kjøpe 3 små SAE om ca 2 uker.

Ser ikke ut som noen SAE, tipper mere mot en eller annen Garra
For meg ser det ut som Epalzeorhynchos kalopterus (Flying fox).

SAE er det i hvert fall ikke; de har eg flere av...
Geir Kristiansen
Ser ikke ut som noen SAE, tipper mere mot en eller annen Garra

Kan det være en falsk flyingfox kanskje?

Legger ved noen flere bilder
Donald
For meg ser det ut som Epalzeorhynchos kalopterus (Flying fox). SAE er det i hvert fall ikke; de har eg flere av...

Ja, hvorfor ikke

Det er ikke Falsk Flying Fox for den har ikke den sorte stripen helt ut i halen
Huff og huff, jeg synes det ser veldig ut som en Flying Fox. Ikke SAE nei. Da ser jeg på den mørke ryggen og den tydelige lyse stripen, i tillegg til at det ser ut til at den har noe farge på finnene. Og da bør du ikke skaffe deg noen SAE før du har kvittet deg med denne fisken. Jeg fikk en slik en gang. Veldig flott fisk men fy fasan for en agressiv sak!! Den gikk i 275 l. med mange gjemmesteder og god plass i grunn, men neimen om det var plass nok til den! (Den var vandt til 900 l. da men..) Den jaget slik på den skjønne værålen min at den døde. Dagen før jeg endelig fikk tak i FF og fikk den ut av karet var siste gangen jeg så noe til værålen, RIP. Ta det som en advarsel, de blir visst verre med alderen.
E.B.
Huff og huff, jeg synes det ser veldig ut som en Flying Fox. Ikke SAE nei. Da ser jeg på den mørke ryggen og den tydelige lyse stripen, i tillegg til at det ser ut til at den har noe farge på finnene. Og da bør du ikke skaffe deg noen SAE før du har kvittet deg med denne fisken. Jeg fikk en slik en gang. Veldig flott fisk men fy fasan for en agressiv sak!! Den gikk i 275 l. med mange gjemmesteder og god plass i grunn, men neimen om det var plass nok til den! (Den var vandt til 900 l. da men..) Den jaget slik på den skjønne værålen min at den døde. Dagen før jeg endelig fikk tak i FF og fikk den ut av karet var siste gangen jeg så noe til værålen, RIP. Ta det som en advarsel, de blir visst verre med alderen.

Det var kjipt da.

Den er veldig rolig og svømmer rundt og er ikke agressiv mot noen av de andre fiskene enda....

På kvelden og natta er den helt borte og ligger bak en stor stein under masse planter å slapper av (sover?).

Noen som vet hvor fort de vokser? Både FF og SAE?

Kan man levere tilbake fisk til dyrebutikken?
Nå kan det hende at det varierer noe hvor agressiv fisken blir, ingen er jo like. (Følte meg litt som en gledesdreper, men det er bedre å få vite sånt før man får et problem -ikke?) Det står advart mot det i fiskebasen. Jeg var ihvertfall veldig uheldig som fikk en sånn sinnatagg i karet, og er det noe som er trasig så er det å ha en fisk som ødelegger for alle de andre. Kanskje det hadde vært bedre om de hadde vært flere i en stim og hadde hatt god plass å jage på, det vet jeg ikke. Du må være obs på at det er en fisk som trenger god plass, minst 300 l. står det anbefalt i fiskebasen. Og jeg tror at jo mindre plass, jo mer ubrukte krefter som kan gå over i agressjon.
Hvis det ikke er lenge siden du kjøpte den kan du jo spørre butikken om du kan få bytte den i noe annet. Det er ikke alle butikker som vil gi noe for å ta inn en fisk siden de da tar en viss risiko selv mht eventuelle smittsomme sykdommer. Det kommer litt an på.
Nå har ikke eg vært så uheldig å ha FF, hehe, men SAE vokser raskt, vil eg si.

Butikken skal ta denne igjen når feil art er solgt. Det er ikke engang en diskusjon verdt. FF er ingenting å ha på, etter min mening.

Eg synes det er gledelig at du kjøper minst 3 SAE
I motsetning til flere andres erfaringer er mine voksne SAE fremdeles veldig gode algeetere.
Donald
Nå har ikke eg vært så uheldig å ha FF, hehe, men SAE vokser raskt, vil eg si. Butikken skal ta denne igjen når feil art er solgt. Det er ikke engang en diskusjon verdt. FF er ingenting å ha på, etter min mening. Eg synes det er gledelig at du kjøper minst 3 SAE :-) I motsetning til flere andres erfaringer er mine voksne SAE fremdeles veldig gode algeetere.

Blir noen uker etter jeg kjøpte den da.
Kan jo høre eller legge den ut for billig salg her på forumet?
Hvordan transporteres fisk i posten?

Men alle er sikker på at det er en FF?
Synes ikke du skal sende fisk med posten.

-Tim
Tim
Synes ikke du skal sende fisk med posten. -Tim

Hehe. Har ikke tenkt det, men lurer bare på hvordan folk gjør det?
Inaktiv bruker
FF er å en god algeeter og det har jeg god efaring med for det var faktisk min aler første fisk jeg eide når jeg starte med 54 literen min.ja di kan vere lit agresive mot artsfrender etter det jeg har hørt
david g
FF er å en god algeeter og det har jeg god efaring med for det var faktisk min aler første fisk jeg eide når jeg starte med 54 literen min.ja di kan vere lit agresive mot artsfrender etter det jeg har hørt ;)

Den er rolig til meg enda. Utenom da den fikk røde mygglarver. Da svømte den som en full sjømann rundt hele akvariet (var sikkert øvelse på unnamanøvrer). Spiser ikke flakfor og tablettene til coryene. Ser den spiser masse alger hele tiden, men det er vel med tiden den ikke gidder å spise alger? Skal vel også ha venner, men karet vi har nå er bare på 63liter så det må nok vente til vi kjøper noe større.

Før i dag så jaget den faktisk den underdannige Seilfinnemolly hannen flere ganger.

Men du er også sikker på at det er FF og ikke SAE!?
Inaktiv bruker
ja jeg er ganske sikker på det men jeg vile ha skafet meg minst to ff til silk at si kan slås lit i melom seg sån at den ikke blir så agresiv mor dine andre fisker
SAE er det ihvertfall ikke, du ser den har en lys stripe over den sorte, og det har ikke SAE. Man kan også se det på antall barter. Jeg kan ikke si om det er en FF, men jeg tror det.
Ja ikke dumt. Var først i dag jeg så den jaget den andre fisken flere ganger. Coryene går helt fri. Får se om det blir omplassering eller venner. Hvis det er FF eller SAE så trenger de mye større plass enn de 63 literne jeg kan gi de for øyeblikket.
Maretard
SAE er det ihvertfall ikke, du ser den har en lys stripe over den sorte, og det har ikke SAE. Man kan også se det på antall barter. Jeg kan ikke si om det er en FF, men jeg tror det.

Det som er vanskelig. Ser ut som om den bare har et par barter helt på snuten. Kanskje et par som er lengre på siden av hodet som går med kroppen bakover? Må nesten fange den for å se. Beveger munnen og gjellene hele tiden så vanskelig å se samt få bilde av.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap