Hva heter disse fiskene

Hei, Jeg lurte på om det var noen som kunne hjulpet meg med hva disse fiskene heter for noe ? Hadde vært fint hvis dere hadde referert til bilde når dere evt oppgir navn på fiskene
De gule på nederste bilde er

Labidochromis caeruleus (Golden)

De blå med vertikale striper på nederste bilde kan muligens være

Labidochromis sp. ´Hongi´

Den gule på øverste bilde kan muligens være hunn fisken av

Pseudotropheus estherae (Rød zebra)

Ser ut som de fiskene du har kommer fra Malawi sjoen i Afrika, men flere kan ikke jeg navn på:P Men da har du jo noe gå etter om du kikker i fiskedatabasen som ligger under "Kunnskap".
Får håpe noen Malawi-eksperter titter innom tråden for jeg har ikke særlig greie på dem. Men noen av de blå med gule finner du hadde der, kan ligne en eller annen art i slekten Aulonocara fra Malawi-sjøen. Du kan jo bla gjennom den listen så lenge, og se om du finner dem.
takk skal du ha for svar ja mener han jeg kjøpte dem av sa det var noe malawi fisker alle sammen. er det noen som vet hva disse sneglene heter også forresten?
Ut i fra det jeg ser så har du :

Cyrtocara Moorii
Labidochromis Caeruleus
Pseudotropheus Acei
Pseudotropheus Saulosi

Ingen Aulonocara.

Sneglene ligner på zebrasnegler.
Den blå øverts på nederste bildet med åpen munn kan muligens også være

Cyrtocara moorii (delfinciklide)
takk skal du ha akvafil, men kunne du fortalt meg hvilke fisker som var hva
Den Acei varianten du har der blir ofte kalt Marigold. Hvorfor vet jeg ikke, sikkert bare et handelsnavn for å gjøre arten mer atraktiv. Dette er en dum ting som egentlig ikke burde vært lov.
Denne fargevarianten holder til ved Chimwalani Reef og flere individer sammen har en tendens til å "stime".
Moorii
Golden
Acei
Saulosi

Er litt usikker på hannen med blå kropp og gul ryggfinne, gi meg 10 min så finner jeg det ut..
Den siste er nok en variant av Cynotilapia afra. Trolig den fra Nkhata Bay, post gjerne et skarpere bilde.
den moorii fisken ligner jo ikke i det hele tatt på den jeg har syns nå jeg. Kan det være fordi den enda er så ung? hvis ikke så tror jeg at den ikke er den samme hvertfall.
Her er noen skarpere og litt bedre bilder. Håper dette kan hjelpe litt
Hadde vært fint å fått vite hva slags fisker det egentlig er jeg har så jeg vet hva de trenger
Delfinene utvikler kul i pannen med tiden, så bilde av en voksen delfin ligner ikke på dine.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Den gule ser ut som en metriaclima estherea. Post et skarpere bilde av denne, så er det lettere å se. Mange arter er veldig like.
Takk skal du ha akvafil. Jeg lurte på en ting i samme slengen.
Disse malawi fiskene vet du om hvis jeg har planter oppi om de kommer til å bli "spist" opp/nappet i av fiskene slik at plantene etter hvert vil bli stygge?
Har hørt at de er noen j***** til å spise/ødelegge plantene.
Noen arter graver mye, andre ingenting. Noen spiser planter osv. Artene i Mbunagruppen er notoriske gravere, og disse gjør som de vil, uansett!
Planter som generelt ikke blir spist på er anubias, sverdplanter, valisneria og crinum artene for å nevne noen.
Delfinene dine graver ikke, og de leker ikke i huler. Resten gjør dette. Delfinene tilhører en annen gruppe kalt "frittsvømmerne". Tidligere lå disse under familienavnet haplochromis, eller "haps". Det ble mange arter etterhvert i denne gruppen, og forskjellige arter ble delt opp i flere grupper som Aulonocaraene, Frittsvømmerne og Rovfiskgruppen. Den fjerde gruppen er Mbunaene.

Planter bør sette på plasser som ikke er så utsatt for graving. Hvis du observerer fiskene en liten stund (par uker) så ser du hvilke plasser som egner seg best. For det er fult mulig å ha planter i et malawikar, man må bare gjøre litt research først.
Malawiciklider foretrekker sand som substrat, intet annet er godt nok. Fin sand blir gjerne litt tett rundt røttene, så rotplanter bør få næringstabletter.

Dette er ett av mine tidligere oppsett.

[External Image]
Delfinene passer egentlig ikke sammen med Mbuna grunnet stor adferdsforskjell, og de har forskjellig kosthold. Mbuna blir for hissige og dominerende, og de skal ha en betraktlig høyere mengde grønt i foret.

De fleste Mbuna er herbivore, noen unntak er omnivore. De omnivore artene beiter også alger. Spirulina i foret er essensielt for god helse, bra vekst og flotte farger for denne gruppen.

Delfinene er omnivore og bør få artemia og pellets med en høy andel krepsdyr. Dette er et meget godt kvalitetsfor til dine delfiner.

Malawiciklider kan bli syke når de fores feil. Ganske logisk at dette skjer når man forer kjøtt ol. til en fisk som har et tarmsystem utviklet for alger og motsatt.
Angående planter:
Det går an å beskytte plantene med stein og grovere sand/grus rundt røttene. F.eks vallisneria får rotutløpere, og disse kan man legge småstein på så de fester seg bedre.
Eller bare sette en ring med steiner rundt en utsatt plante.

Hehe: Min store delfinhanne raserte et teppe med vallisneria fordi den stadig lette etter mat i sanden. Tok en munnfull sand og silte det, og dro opp røtter med det samme. Den var så ivrig på dette at den beskyttet området mot andre som var interessert (matsøkings-territorie). Måtte bare hive ut planterestene etter hvert.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap