- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Elfenben ciklide?
Elfenben ciklide?
Postet 03.08.09 kl 17:42
Postet 03.08.09 kl 17:49
hmm.. syns fisken her ser litt "smalere" ut i kroppsfasongen når det gjhelder høyde jeg.. syns den kan ligne på blanding av citrinellum og elfenben.
den går sammen med annen ciklider og litt malawi og har fortsatt alle fiskene hehe.. men skal innrømme jeg har sett litt aggresjon fra den mot de andre fiskene.. men ikke så mye enda..
den går sammen med annen ciklider og litt malawi og har fortsatt alle fiskene hehe.. men skal innrømme jeg har sett litt aggresjon fra den mot de andre fiskene.. men ikke så mye enda..
Postet 03.08.09 kl 17:57
Endret: 03.08.09 kl 17:58
Postet 03.08.09 kl 18:03
Det er nok ingen hybrid med elfenben, men en av de nevnte. Har selv drettet en del av disse tidligere. Personligheten kan variere en del her, men om dette er en hann, kan du riskikere at den flyr på fingre o.l. Den kan også "smelle i glasset" for å ta deg, når du sitter for nært karet.
Er du veldig heldig kan den bli rolig og "håndtam". Men stol aldri på disse fiskene. De biter dessuten seriøst ifra seg. (har prøvd)
De kalles ikke uten grunn for "red devil" søk litt på youtube, så finner du nok noen klipp av noen hissige karer.
Dette er fisk som krever stor plass, og de blir også store. 30 cm, er helt normalt.
Denne ser forøvrig veldig ung/liten ut.
Fargevariantene kan være veldig forskjellige på disse. Og det er godt mulig at det er en hybrid mellom A.Citrinellum og A.Labiatum.
Men "elfenben/sebra" chiclide er ikke nært nok i slektskapet til at det vil bli en hybrid. Disse er dessuten mye mindre av størrelse.
Er du veldig heldig kan den bli rolig og "håndtam". Men stol aldri på disse fiskene. De biter dessuten seriøst ifra seg. (har prøvd)
De kalles ikke uten grunn for "red devil" søk litt på youtube, så finner du nok noen klipp av noen hissige karer.
Dette er fisk som krever stor plass, og de blir også store. 30 cm, er helt normalt.
Denne ser forøvrig veldig ung/liten ut.
Fargevariantene kan være veldig forskjellige på disse. Og det er godt mulig at det er en hybrid mellom A.Citrinellum og A.Labiatum.
Men "elfenben/sebra" chiclide er ikke nært nok i slektskapet til at det vil bli en hybrid. Disse er dessuten mye mindre av størrelse.
Postet 03.08.09 kl 22:07
Endret: 03.08.09 kl 22:12
Postet 03.08.09 kl 22:30
Postet 03.08.09 kl 23:02
jeg har nok dessverre ikke mer enn 100liter
var flere fisk som skulle gies bort, og dette var en av dem, og den her gikk i en 42liter når jeg hentet den. da jeg ikke visste at den trengte såpass med plass, så sa jeg ja til å ta den også..
tipper fisken er rundt 15cm.... hun som ga den bort visste ingenting om fisken hun heller.. så derfor var det bare å si ja... så er da ikke min feil
var flere fisk som skulle gies bort, og dette var en av dem, og den her gikk i en 42liter når jeg hentet den. da jeg ikke visste at den trengte såpass med plass, så sa jeg ja til å ta den også..
tipper fisken er rundt 15cm.... hun som ga den bort visste ingenting om fisken hun heller.. så derfor var det bare å si ja... så er da ikke min feil
Postet 04.08.09 kl 00:55
Min gamle fisk :)
Heisann!
Denne cikliden fulgte med ett 270 liters akvarium jeg kjøpte for en drøy uke siden. Siden jeg fikk høre att den kunne spise mindre fisk, satte jeg den i 42 literen, mens jeg annonserte den på "gies bort" her inne. Da jeg kjøpte den fikk jeg bare vite att det var en ciklide.
Nå har jeg fått tak i tidligere eier pr. SMS, jeg spurte litt om fisken og fikk følgende svar:
"Hei! usikker på hva den heter. Tror den heter golden ciklide. Den er ca 8 mnd. gammel"
Håper disse opplysningen kan være til hjelp i identidikasjonsprosessen
Denne cikliden fulgte med ett 270 liters akvarium jeg kjøpte for en drøy uke siden. Siden jeg fikk høre att den kunne spise mindre fisk, satte jeg den i 42 literen, mens jeg annonserte den på "gies bort" her inne. Da jeg kjøpte den fikk jeg bare vite att det var en ciklide.
Nå har jeg fått tak i tidligere eier pr. SMS, jeg spurte litt om fisken og fikk følgende svar:
"Hei! usikker på hva den heter. Tror den heter golden ciklide. Den er ca 8 mnd. gammel"
Håper disse opplysningen kan være til hjelp i identidikasjonsprosessen
Postet 06.08.09 kl 14:44
Postet 06.08.09 kl 17:59
Vel, ikke ta alt jeg sier som en fasitt, men etter ca 20 år, med amerikanske chiclider som "spesialitet" så kan jeg med sikkerhet si at dette ER en A.Citrinellum, eller en hybrid med den nevnte og A.labiatum.
Har selv hatt mange opprett på disse i mitt 4000 liters kar.
Du skal ikke se bort ifra at dette er en av slektningene fra et av kullene her.
Har selv hatt mange opprett på disse i mitt 4000 liters kar.
Du skal ikke se bort ifra at dette er en av slektningene fra et av kullene her.
Postet 06.08.09 kl 20:47
Endret: 06.08.09 kl 20:47
Postet 07.08.09 kl 00:57