- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken l-malle, noen som vet?
Hvilken l-malle, noen som vet?
Postet 02.09.09 kl 22:11
Postet 02.09.09 kl 22:39
Postet 03.09.09 kl 01:40
Postet 03.09.09 kl 08:58
Postet 03.09.09 kl 09:40
hmm.. ok.. I dag tok jeg turen innom hvor jeg kjøpte de, tenkte for moro høre om han husket de, for han hadde mange av de når jeg kjøpte de for noen uker siden, mente de het "white dot pleco" ?? prøver slenge på et par bilder, men er jo nesten umulig å få tatt..
Hadde jo bare vært moro å vist sikkert hva det er, er jo stilige nå, men er det gibbiceps må jeg gi de bort ettervært, de vil jeg ikke ha.. :/ sikkert forskjell på mønster, men jeg klarer ikke se noe tydelig "sirkelmønster" i kroppen som jeg synest går igjen på gibbicepsen.. ?
Hadde jo bare vært moro å vist sikkert hva det er, er jo stilige nå, men er det gibbiceps må jeg gi de bort ettervært, de vil jeg ikke ha.. :/ sikkert forskjell på mønster, men jeg klarer ikke se noe tydelig "sirkelmønster" i kroppen som jeg synest går igjen på gibbicepsen.. ?
Postet 03.09.09 kl 20:34
Postet 03.09.09 kl 20:54
Inaktiv bruker
Tipper på L-001 jeg og. Synes ikke den ligner en gibbiceps.
Postet 03.09.09 kl 21:40
Postet 03.09.09 kl 21:53
Postet 04.09.09 kl 00:55
Postet 04.09.09 kl 01:09
Postet 04.09.09 kl 08:52
Vet jo mange i butikk ikke vet hva de selger, men sånn går det når man ikke vet hva man kjøper, hehe..
Har jo litt å forholde meg til her nå kanskje, så får bare se de litt an ettervært som de vokser og evt skifter mønster.. Gibbi og L001 er jo i utgangspunktet ikke noe jeg ønsker ha over tid, så får se.. Men er jo da mange maller det ikke er bilder av i basen her, har vel kanskje bøker/nettsider med noe mere utvalg?
Jeg ser jo fisken i karet og bilder av flere den kan ligne på, ryggfinnen er jo lik gibbicepsen, men ikke lik 001 synest jeg? men mønsteret er ikke likt gibbicepsen igjen.. Men som sagt, får la de vokse litt mere først evt, nå er de vel ca 6-7 cm..
Personlig så, uten å ta meg helt bokstavelig, synest jeg jo jeg ser likheter mellom dem og L103, 104 eller 127 også, men hele tiden noe som ikke stemmer helt..
Har jo litt å forholde meg til her nå kanskje, så får bare se de litt an ettervært som de vokser og evt skifter mønster.. Gibbi og L001 er jo i utgangspunktet ikke noe jeg ønsker ha over tid, så får se.. Men er jo da mange maller det ikke er bilder av i basen her, har vel kanskje bøker/nettsider med noe mere utvalg?
Jeg ser jo fisken i karet og bilder av flere den kan ligne på, ryggfinnen er jo lik gibbicepsen, men ikke lik 001 synest jeg? men mønsteret er ikke likt gibbicepsen igjen.. Men som sagt, får la de vokse litt mere først evt, nå er de vel ca 6-7 cm..
Personlig så, uten å ta meg helt bokstavelig, synest jeg jo jeg ser likheter mellom dem og L103, 104 eller 127 også, men hele tiden noe som ikke stemmer helt..
Postet 04.09.09 kl 12:34
Postet 05.09.09 kl 19:24
staffeHei.. har en malle jeg er noe usikker på, har trodd det kanskje er er l-104, men vet ikke.. Noen som har no bedre forslag? :) Har to stykker av denne, rolige og noe mere sky enn L-144 feks,
Starte med det første først. Det er en utbredt missforståelse at alle "sugemaller" eller mere korrekt arter Loricariidae familien har et L nummer.
De maller i familien som dukker opp og ikke er vitenskaplig beskrevet kan bli tildelt et L nummer eller også et LDA nummer. Dette skjer da med bakgrunn i fangstlokasjon og det morfologiske utsende til fisken. Dette er selvfølgelig ikke basert på empirisk kunnskap, men på "synsing" eller hva man tror på det tidspunktet mallen ble oppdaget.
Dette skaper da en situasjon der en malle kan ha fått flere L og LDA nummerfør mallen er vitenskaplig beskrevet. Dette skjer fordi en malle kan være fanget som yngel, halv voksen, kjønnsmoden og som gammel, på mange forskjellige lokasjoner. Dermed kan det vise seg at et L nummer kan inneholde flere arter, eller at en art har flere nummer.
Som du sikkert forstår er dette et forsøk på å skape en oversikt i en høyst uoversiktlig familie, men det er det beste systemet foreløbig.
Når du skriver f eks L 144, er dette høyst usikker på at dette faktisk er en egen art, men at det kanskje er en feilfarging av en Ancistrus dolichopterus (Blå antennemalle) som tidligere er kjent som L183.
Nå finnes det albino, gule, hvite og div varianter av ancistrus sp. og jeg ser at noen av disse faktisk selges som L144. Dette er jo meget betenkelig at så mange akvarister blir "lurt" til å kjøpe det de tror er en viltfanget L144, eller en fisk som er en nær etterkommer av en VF fisk.
Hvis du har fulgt meg hit har du sett at kriteriene for å gi en fisk et L nummer er bl a at du bør kjenne fangstlokasjonen for å gi mallen et L nummer.
Nå er det derimot noen maller med L nummer som er meget lett gjenkjennelig. Her er f eks tidligere L 046, Zebra pleco L034 Ancistrus ranunculus, L255 og en del andre L nummer eksempler på dette.
Men for de aller fleste over 800 maller i Loricariidae familien er forskjellene av en slik art at det ikke er mulig å gå fra en malle med ukjent opprinnelse og dårlige bilder til en sikker identifikasjon med et mulig L nummer.
Jeg synes at dett bør stoppes snarest fordi mange tror de kjøper dyre Vf L maller, som dessverre viser seg ikke å stemme.
Postet 05.09.09 kl 20:58
..men nå har det seg vel sånn at L144, eller "det som kalles" L144 snakkes om, selges og kjøpes her som L144, den er jo lett gjenkjennelig og alle vet hva man mener slags malle..
MEN det var ikke den som var mitt tema her, det jeg ville prøve på, var kun for egen del å se hva slags malle jeg egentlig har i karet, vet jo at det ikke kan sies med sikkerhet, eller at det vil bli litt gjetting, men da har kanskje jeg noe jeg kan "forholde" meg litt til når den evt vokser seg større/ skifter farger. Vet jo at det er mange akvarister her inne med "peiling" på feks maller..
Jeg skjønner poenget ditt Nils, og mener du har et bra innlegg, men man må jo kunne legge inn et innlegg for å høre andres meninger og synspunkter på feks et tema som dette..
MEN det var ikke den som var mitt tema her, det jeg ville prøve på, var kun for egen del å se hva slags malle jeg egentlig har i karet, vet jo at det ikke kan sies med sikkerhet, eller at det vil bli litt gjetting, men da har kanskje jeg noe jeg kan "forholde" meg litt til når den evt vokser seg større/ skifter farger. Vet jo at det er mange akvarister her inne med "peiling" på feks maller..
Jeg skjønner poenget ditt Nils, og mener du har et bra innlegg, men man må jo kunne legge inn et innlegg for å høre andres meninger og synspunkter på feks et tema som dette..
Postet 07.09.09 kl 23:53