- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Han eller hun, palettciklide
Han eller hun, palettciklide
skulle kjøpe 2 paletter som i teorien skulle være en av hvert kjønn... nå har jeg drevet og sett litt på bilder av hanner og hoer her i fiskebasen, men jeg blir ikke klokere...
de ligner begge to på hoer, men den ene oppfører seg som en han, og terroriserer resten av karet... blitt ett par halefinner som har fått gjennomgå : /
nytt kar på vei, så de to skal få ett kar for seg selv, men må nesten vite hvilke kjønn d egentlig er :P
fikk bare tatt bilde av den ene av de (begge bildene av samme fisken), den andre blir bare jaget ned blandt bladene... denne her er litt mer rosa på buken enn den andre, men finnene er like på de to. (det er den med mest rosa som er mest agressiv...)
noen som kan hjelpe?
om d er to hoer jeg har, vil d hjelpe på den agressive å få en hanne til å "kontrollere" henne?
alle svar hjelper
de ligner begge to på hoer, men den ene oppfører seg som en han, og terroriserer resten av karet... blitt ett par halefinner som har fått gjennomgå : /
nytt kar på vei, så de to skal få ett kar for seg selv, men må nesten vite hvilke kjønn d egentlig er :P
fikk bare tatt bilde av den ene av de (begge bildene av samme fisken), den andre blir bare jaget ned blandt bladene... denne her er litt mer rosa på buken enn den andre, men finnene er like på de to. (det er den med mest rosa som er mest agressiv...)
noen som kan hjelpe?
om d er to hoer jeg har, vil d hjelpe på den agressive å få en hanne til å "kontrollere" henne?
alle svar hjelper
Postet 26.12.09 kl 00:46
Postet 26.12.09 kl 10:21
Endret: 26.12.09 kl 10:23
tusen takk for svar!
om d er to hanner, så kan jo d forklare hvorfor den ene er så agressiv. den må jo hele tiden forsvare seg mot den andre hannen -_-
begynner å se problemet med å handle i min faste dyrebutikk...., greie folk, men de har ikke peiling...
skal prøve å få tatt bilde av den andre og, så d kan stadfestes sikkert.
om d er to hanner, så kan jo d forklare hvorfor den ene er så agressiv. den må jo hele tiden forsvare seg mot den andre hannen -_-
begynner å se problemet med å handle i min faste dyrebutikk...., greie folk, men de har ikke peiling...
skal prøve å få tatt bilde av den andre og, så d kan stadfestes sikkert.
Postet 26.12.09 kl 12:20
Enig, dette er en hanne. Du ser det på finnene. De er avlange, trukket bakover mot halen, og ender i en spiss. En hunne vil ha kortere finner, som er runde i avslutningen og ikke "dras" bakover mot halen i en spiss.
Det er viktig at hunnen er mindre enn hannen, ellers vil hun ikke bli spesielt imponert
Det går visst ikke å linke direkte til bilder i basen nå, men her er det bilder av paletter. Det står under bildet om det er en hanne eller en hunne, og da kan du sammenlikne bildene og se forskjellen på finner og også fargen på buken I butikken er det ikke sikkert at hunnen er så rød, så det er tryggere å sjekke fasongen på finnene.
Det er viktig at hunnen er mindre enn hannen, ellers vil hun ikke bli spesielt imponert
Det går visst ikke å linke direkte til bilder i basen nå, men her er det bilder av paletter. Det står under bildet om det er en hanne eller en hunne, og da kan du sammenlikne bildene og se forskjellen på finner og også fargen på buken I butikken er det ikke sikkert at hunnen er så rød, så det er tryggere å sjekke fasongen på finnene.
Postet 26.12.09 kl 12:32
Endret: 26.12.09 kl 12:33
Er de bildene jeg har sett på, men de hannene der er jo en del mer "praktfulle" enn mine enda :P pluss, de som ligner mest på mine er ikke kjønns-satt på bildene
tenkte kanskje mine kunne være litt unge enda...
men d betyr altså at jeg må skynte meg å få litt kvinnfolk inn dit :P redde resten av besetningen ^^
tenkte kanskje mine kunne være litt unge enda...
men d betyr altså at jeg må skynte meg å få litt kvinnfolk inn dit :P redde resten av besetningen ^^
Postet 26.12.09 kl 19:49
Vidar-AlexanderDette er hvertfall 220% sikkert en hann. Om den andre er lik, så er nok det også en hann. [B]Hunnen har ikke spiss på ryggfinnen, har ikke slike flekker i rygg og halefinne.[/B] Hun er kortere/rundere i kroppsfasong, og mye mørkere farge i buken.
Vil bare korrigere deg litt på dette med flekker i rygg- og halefinne:
Hunner har også flekker i rygg- og halefinnen. Jeg har selv hatt et lekspar av disse, og der hadde hunnen flekkene og ikke hannen.
Tror heller du skal ut å lete etter en hann, jeg
Jeg mener at det er to hunner du har i akvariet ditt.
Om du sammenligner dine fisker med bildet av mine paletter i innlegget her, kan du selv danne deg en mening, for det er alltid lettere å se på fisken IRL enn på bilder.
Postet 27.12.09 kl 14:32
Endret: 27.12.09 kl 14:35
Postet 27.12.09 kl 20:40
Postet 27.12.09 kl 21:55
ElinHJeg er enig i at hunner også kan ha flekk på finnen, min hunne hadde det. Jeg står fortsatt fast på at det er hanner Thatina har. Den på Thatinas bilde har de samme "utdratte", spisse finnene som hannen på bildet ditt, julnil.
Jeg tror nok dette er store hunner trådstarter har, de har også litt utdratte finnespisser, men ikke i like stor grad som hanner.
Jeg mener at halefinnen avslører hunnene her, da de ikke har spissen "spydhalen" som hannene har, men er avrundet.
Men om trådstarter kan ta noen flere bilder, der man ser fisken skikkelig fra siden, så vil man kanskje komme frem til et mer entydig svar ?
Postet 27.12.09 kl 21:57
Endret: 27.12.09 kl 21:58
Postet 27.12.09 kl 22:11
Postet 27.12.09 kl 23:02
Vidar-AlexanderAlle mine hanner har hatt flekker i rygg og halefinne. Og disse blir flere med alderen. Men ja, hunner kan også ha flekker. Men gir meg fortsatt ikke på at det er hanner det er snakk om her.
Ikke engang når du ser på formen på halefinnene på begge fiskene?
Blir spennende med flere bilder
Postet 28.12.09 kl 00:02
så...... d viste seg jo å være totalt umulig å få bedre bilder -_- fiskene vil jo for pokker ikke stå stille...
så endte opp med at jeg filmet litt... ble bare den ene med på filmen, men da får vi kanskje stadfestet kjønn på den...
jeg kaller fisken på første bildene fisk-nr1, så dette er da video av fisk-nr2.
som dere sikkert ser, så har halefinnen blitt litt delt og oppspist etter konstant tortur fra den andre.... litt derfor jeg er nødt til å vite kjønn på de, og d ganske kjapt!
her er iallefall fisk-nr2
så endte opp med at jeg filmet litt... ble bare den ene med på filmen, men da får vi kanskje stadfestet kjønn på den...
jeg kaller fisken på første bildene fisk-nr1, så dette er da video av fisk-nr2.
som dere sikkert ser, så har halefinnen blitt litt delt og oppspist etter konstant tortur fra den andre.... litt derfor jeg er nødt til å vite kjønn på de, og d ganske kjapt!
her er iallefall fisk-nr2
Postet 28.12.09 kl 00:34
Endret: 28.12.09 kl 00:38
Den på dei første bilda må vere ein hann. Både hanner og hoer kan få svarte rundingar på rygg og hale, både hannen og hoa mi har det. Men eg har aldri sett ei ho med så lang og utstrakt ryggfinne. Dessutan har ei palettho heilt anna kroppsfasong. Hannane blir mykje større og lengre enn hoene. Mens hoa er kortare og blir dermed litt rundare på ein måte.
Når det gjeld videoen så er det vanskeleg å sjå, då han er litt uskarp osv. Virkar ikkje som denne har så tydeleg lang ryggfinne, men som sagt vanskeleg å sjå.
Når det gjeld videoen så er det vanskeleg å sjå, då han er litt uskarp osv. Virkar ikkje som denne har så tydeleg lang ryggfinne, men som sagt vanskeleg å sjå.
Postet 28.12.09 kl 01:30
Vanskelig å si, da den var litt uklar, og det at halefinnen var delvis borte, men holder enda en knapp på at det er hunner jeg da.
Du får sette deg ned med kameraet og litt tålmodighet i morgen, så kanskje du får bilder.
Vet du at ciklider spiser mat ved å sile sand gjennom gjellene, og på den måten filtrerer ut maten fra sanden.
Siden du har grus i akvariet, vil jeg anbefale deg å bytte til sand.
Sand er også viktig i forbindelse med lek mellom ciklidene. De graver sanden ut av f.eks hulen, ved at de tar det i munnen og spytter sanden ut utenfor hulen.
Er veldig morsomt å se på.
Om du bytter til rett bunnsubstrat for denne arten, vil du få mye mer glede av disse, da du får se mer av ciklidens "daglige gjøremål"
Venter spent på flere bilder
Du får sette deg ned med kameraet og litt tålmodighet i morgen, så kanskje du får bilder.
Vet du at ciklider spiser mat ved å sile sand gjennom gjellene, og på den måten filtrerer ut maten fra sanden.
Siden du har grus i akvariet, vil jeg anbefale deg å bytte til sand.
Sand er også viktig i forbindelse med lek mellom ciklidene. De graver sanden ut av f.eks hulen, ved at de tar det i munnen og spytter sanden ut utenfor hulen.
Er veldig morsomt å se på.
Om du bytter til rett bunnsubstrat for denne arten, vil du få mye mer glede av disse, da du får se mer av ciklidens "daglige gjøremål"
Venter spent på flere bilder
Postet 28.12.09 kl 01:34
tro meg, d blir sand i d :P
men akkurat nå er d platy-yngel/guppy-yngel, så tenkte å vente litt til jeg får d andre karet, fylle sand i d, og putte ciklidene inn der.
problemet var egentlig at jeg fant ikke dette forumet før ETTER jeg hadde kjøpt alt sånt i d første karet... og dermed visste jeg bare d de på dyrebutikken sa.... dermed ble d grus.... jeg har angret siden!
så om noen uker, når d nye karet er innkjørt, da skal palettene mine få så mye sand de bare ønsker. cory's blir d også da
vanskelig å få no skarpere bilder enn d jeg har postet med d kamera jeg har... desverre. men om man skal følge teorien om spiss eller rund halefinne, så er fisk-nr2 hoe, og fisk-nr1 hanne... nr2 hadde ganske rund halefinne før den ble maltraktert...
gleder meg fælt til d nye karet er greit, så fiskene får d litt bedre. da får palettene 120l nesten helt for seg selv
men akkurat nå er d platy-yngel/guppy-yngel, så tenkte å vente litt til jeg får d andre karet, fylle sand i d, og putte ciklidene inn der.
problemet var egentlig at jeg fant ikke dette forumet før ETTER jeg hadde kjøpt alt sånt i d første karet... og dermed visste jeg bare d de på dyrebutikken sa.... dermed ble d grus.... jeg har angret siden!
så om noen uker, når d nye karet er innkjørt, da skal palettene mine få så mye sand de bare ønsker. cory's blir d også da
vanskelig å få no skarpere bilder enn d jeg har postet med d kamera jeg har... desverre. men om man skal følge teorien om spiss eller rund halefinne, så er fisk-nr2 hoe, og fisk-nr1 hanne... nr2 hadde ganske rund halefinne før den ble maltraktert...
gleder meg fælt til d nye karet er greit, så fiskene får d litt bedre. da får palettene 120l nesten helt for seg selv
Postet 28.12.09 kl 01:48
Endret: 28.12.09 kl 01:49
Palett ciklide
du har 2 hanner,. har selv en hunn,av arten og såvist ikke slik som på bildene dine.
hunnen er mere kompakt, rund i formen, er rødere i buken(kan variere) og har rund ryggfinne som ikke ender i en spiss, hannen har lang spiss, er lengre og tynnere i form.
hunnen er mere kompakt, rund i formen, er rødere i buken(kan variere) og har rund ryggfinne som ikke ender i en spiss, hannen har lang spiss, er lengre og tynnere i form.
Postet 28.12.09 kl 02:16
Postet 28.12.09 kl 11:49
Ja, enig. Det er to hanner. At ryggfinnen når bakenfor begynnelsen av halefinnen er et godt tegn på det. Noen ganger kan det være nesten umulig å se før de er ferdig utviklet, men er ikke i tvil om at jeg ville anskaffet en hunn eller to. Skal de gå i et 120 liters blir det nok for mye med to par. Kjøp en som er litt mindre, har god rund mage og ikke fullt så uttrukket ryggfinne. Da ordner det seg.
Postet 28.12.09 kl 12:41
Postet 28.12.09 kl 15:01