Hva slags algespiser har jeg?

Vi var og kjøpte flere fisker i dag, og så kjøpte vi en ny algespiser. Vi har en fra før, men siden vi har hatt noen snegler i akvariet så anbefalte hun i dyrebutikken denne. Den er gul med svarte "sebrastriper", og har bart.
Dere kan se den såvidt bak planta på bildet, men den var så inmari fotosky og svømte rundt som en gærning hver gang jeg prøvde å ta bilde av den. Kan noen si meg hva den heter?
På det andre bildet ser dere den andre algespiseren vår, som vi har hatt en stund. Jeg vet denne er mer "vanlig" kanskje, men jeg husker ikke hva den heter heller, så det hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg der også.
den første er en praktbotia. disse blir 40+ cm lange og er en stimfisk. egner seg ikke i små akvarier, de vokser fort og er veldig aktive. de er skjøre og får lett sykdommer som hvitprikk.

algespiseren din er en vanlig ancistrus sp, oppdrettsvariant. blir ca 15 cm fullvoksen.
Du har fått deg en Praktbotia, en stimfisk som blir opptil 40cm lang og trenger et akvarium på minst 250L. En veldig aktiv fisk som trenger svært god plass å svømme på.

Den andre algeetern din er en ancistrus sp, altså en oppdrettsvariant.
Tusen takk for svar!
Jeg vet at de blir store, men vi har planer om å kjøpe et 300 liters akvarium til sommeren eller høsten og flytte algespiserne over dit når de blir for store. Vokser de veldig fort? Hun i dyrebutikken mente i alle fall at det ville gå bra, selv om hun visste akvariet vårt bare er på 28 liter.
Det jeg ikke visste er at denne praktbotiaen er en stimfisk. Håper bare ikke den blir ensom når den er alene... Vi ville ikke kjøpt den hvis vi hadde visst det. Tror dere det går bra å ha den i et så lite akvarium frem til f.eks. høsten? Eller burde vi gi den tilbake til dyrebutikken?
Jeg har hørt at pratbotia må være en stim på minst 5 stk for at dem skal spise snegler. Er den alene så spiser den ikke snegler. Den måtte kjempe om maten.
Om du allikevel skal ha større akvarie til høsten, og tenker å ha praktbotia i dette ville jeg nok levert tilbake den du har nå. Jeg ser du allerede har 13 guppy og en ancistrus i et kar på bare 28 liter. Dette tror jeg er litt mye fisk i det akvariet, og når praktbotia er litt skjør så er nok ikke det den beste ideen.

Ser du har hatt litt problemer med nitritt også, det kan nok til dels være fordi du har litt mye fisk i et litt lite akvarie.
I så fall så skjønner jeg ikke hva de i butikken tenkte på da de anbefalte oss denne... Blir nesten litt irritert nå. Vi får ringe dem på mandag og høre hva de sier.
jeg var tidligere å sku kjøpe slik for å spise snegler, da sa dem det til meg som jeg skrev her til deg, må være minst 5 for å spise snegler.

men hvis du ikke vil ha snegler i akvariet, så kan du kjøpe et middel fra esha som dreper snegler. Det midler er gift for snegler.
Butikken vil bare tjene penger og selge mest mulig fisker og planter, det er helt vanlig at de ikke gir spesielt gode tips... Jeg pleier å ta en tur innom og se hva de har av planter/fisk, og så sjekke fiskebasen her og diverse andre steder, før jeg bestemmer om dette passer for meg eller blir helt feil.
Men saken er at de har vært svært hjelpsomme og kunnskapsrike ellers på det de har sagt. Men det er mulig at hun som hjalp oss i dag ikke er så erfaren som butikksjefen som vanligvis hjelper oss. Jeg mener, de kunne jo like gjerne ha solgt oss en annen fisk som hadde passet bedre i akvariet vårt.
Men hva bør jeg gjøre med denne stakkars botiaen?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap