Apistogramma nijsseni -hvordan se forskjell på hunn og hann

Kjøpte to stykker Apistogramma nijsseni før helgen,og etter det de sa i butikken skulle dette være et par.De er ca 3 cm nå,og hadde masse fine farger i butikken.

De sa at det var på bukfinnene de kunne identifisere denne arten ,jentene hadde korte og hannene lange.

Normalt sett på de apistogramma artene jeg har sett og har hatt,så har hannen en spiss på ryggfinnen bakerst.De har også skilt seg ut i fargen.
Mine to nijsseni er nydelig gule med sorte tegninger.

Håper noen som har hatt denne type fisk kan gi meg gode råd for å bestemme om dette er et par(at butikken har rett),eller at jeg som tviler har rett...
Hadde vært lettere å hjelpe deg om du hadde lagt ved noen bilder. Men etter hva du sier at dem er gule med sorte tegninger så virker det nesten som du har 2 hunner. Du kan jo se hvor forskjellig de skal være på Tom C side . Problemet er at mange av de artene som selges i butikkene er at disse er oppdretsvarianter, hvor dem har andre farger etc, kontra hvordan dem ser ut i naturen. Et eksempel er kakadue, hvor hunnene i oppdrettsvariantene er mer eller mindre lik hannen, de er maskuline og har fargene fra hannen. En skikkelig uting!
A. nijsseni er veldig lik A. panduro: hunnene er gule, hannene er lyseblå.
Er de litt stressa fra butikken enda, er vel begge litt "grå og grumsete" i fargene. Sikker id på kjønn er ikke lett da, så det er best å vente til de farger ut og viser at de trives.

Men hunnen hos A. nijsseni har en svart flekk på kinnet, det ser du bilde av her.

Du vet at A. nijsseni er beryktet for sitt aggressjonsnivå? De kan i noen tilfeller finne på å drepe alt av fisk om de bestemmer seg for å leke og legge egg... bare så du vet om det. Jeg ville ikke hatt disse i for små kar, og ikke med noen annen fisk - kanskje unntatt noen små og veldig kjappe tetraer. Tetraene er lurt å ha som "dither fish", altså for å avlede hannen, så han ikke snur sitt aggresjonsnivå mot hunnen i mangel av noe annet å slippe ut damp på...
Takker for svar begge to.
Ja Mona,jeg leste om de etter at jeg kom hjem,egentlig litt fyfy det der.
Mener at alle er snille før det motsatte er bevist jeg da...

Men jeg ser nå at de må i eget akvarium,for coryene er henvist til bakre del av karet.Har ikke sett de har gjort noe,men de bruser veldig med finnene.
Begge to har flekken på siden som du nevner.
Hvis hannen skal være blå(dette er oppdrettsvariant) så tok butikkdama feil.Begge er knallgule og mest sannsynli damer.

Jeg skal få tatt bilder i løpet av kvelden,så kan dere bedømme lettere da
Disse er ganske like i oppførselen som Panduro og som Mona sier så kan de være agresive, så de bør ha større kar en apistogrammaer flest. Men når det er sagt så er, det ikke slik at dem dreper alt i karet. Men coryene må du flytte, disse vil dem går rett i strupen på. Går fint å ha dem med tetraer, ancistrus, ottoer etc.

Men høres ut som du har fått deg to damer iallefall :P
her kommer et meget dårlig bilde..
Ville ikke skrape på glasset,da hadde de garantert ikke hatt tegninger igjen.Hvis de i det hele tatt hadde kommet frem på mange timer

Den lille er yngel av apistogramma euterus og har egentlig ikke noe på dette bildet å gjøre

[External Image]
Denne har litt blått på finnene,men dårlig med blåfarge ellers:

[External Image]
Hvis jeg skulle gjettet hva de var, ville jeg sagt to hunner, helt klart. Kan ikke forestille meg en av de to skulle forvandle seg så totalt at den plutselig skulle vise seg å være en hann.
Men... underdanige Apisto-hanner i forkledning har jo lurt eksperter før, og jeg er ingen Apistogramma-ekspert, så alt er jo mulig I et butikk-kar med haugevis av hanner og hunner, kan enkelte underdanige hanner innta "forkledning" som hunner for å lure seg unna bank fra sjefs-hannene.

Dette er helt klart 2 hunner, kan ikke skjønne noe annet. Så her har butikken gjort en feil:P
Tusen takk for gode råd.Da får jeg tusle ned i butikken igjen med disse to.
Hun var skråsikker på at disse var et par,grunnet bukfinnene.
Men som jeg ser,så har ingen av dere nevnt at en kan skille kjønn på den måten.

Kanskje derfor de er relativt snille her da,siden de ikke skal kjempe om hule og revir....
Hunnen ble byttet i en hann,den nye jeg fikk med hjem var tydelig mørkere.

Får håpe disse finner tonen sammen
frosken
Hunnen ble byttet i en hann,den nye jeg fikk med hjem var tydelig mørkere. Får håpe disse finner tonen sammen :-)

Hvordan har det gått med dine nijsseni, Frosken? Jeg har mine i en 70L, 2 hanner og 3 huer. Det er ro og harmoni, og ingen aggresjon å se. Legger ved et par bilder fra karet
Tilfeldig bekjentskap
© Inge Frøyen
Reklame for plussmedlemskap