Hvilken corydoraser?

Jeg kjøpte fem av disse i dag:
[External Image]
Det sto at de het noe som begynte med mela... på karet de gikk i, men jeg kan ikke se at de ligner på noen av de som begynner på M, derimot mener jeg at den ligner på corydoras atropersonatus

Hva mener dere?

Den andre jeg lurer på er denne:
[External Image]
Den fant jeg i et kar med c.panda, og der vrimlet den sammen med dem som en liten sommerfugl i vinterland. Den så slett ikke ensom ut, men jeg fikk den nå med meg siden hun ikke visste noe om den.
Jeg har lett i fiskebasen, og tror at det er en corydoras caudimaculatus

Hva tror dere??
hvertfall ingen melanotaenia da denne er grønnturkis og gul... har større tro på atropersonatus ja. den siste er jeg ikke sikker på..
Hva er egentlig forskjellen på caudimaculatus og similis
Anita F
Hva er egentlig forskjellen på caudimaculatus og similis

Fargen på flekken på haleroten er det letteste å se på. Hos
C. caudimaculatus er den svart. Hos Similis er den... vel, skal vi si grønnlilla? Syns det varierer litt alt etter hvordan lyset reflekteres.

Det første bildet ditt er en C. atropersonatus ja, men den ser ut til å ha noe problemer med finnene (se halefinnens ujevne takkete kant). Hold øye med det og sjekk om det utvikler seg. Det er enten noen bøllete fisker som har spist på den, eller så er det en form for finneråte. Har sett det flere ganger på nyinnkjøpte Corydoras, og da har jeg behandlet med Esha 2000 (som har virket bra).
Plussmedlem
Smudge Spot Cory er det engelske navnet på similis.
Synes det beskriver den "utydelige/uskarpe" flekken bra.
Caudimaculatus har en mere markert svart flekk.
mona o
[QUOTE=Anita F]Hva er egentlig forskjellen på caudimaculatus og similis

Fargen på flekken på haleroten er det letteste å se på. Hos
C. caudimaculatus er den svart. Hos Similis er den... vel, skal vi si grønnlilla? Syns det varierer litt alt etter hvordan lyset reflekteres.

Det første bildet ditt er en C. atropersonatus ja, men den ser ut til å ha noe problemer med finnene (se halefinnens ujevne takkete kant). Hold øye med det og sjekk om det utvikler seg. Det er enten noen bøllete fisker som har spist på den, eller så er det en form for finneråte. Har sett det flere ganger på nyinnkjøpte Corydoras, og da har jeg behandlet med Esha 2000 (som har virket bra).

Ja, jeg så denne halefinnen når jeg kom hjem. Denne var ikke en jeg plukket ut, men hun fikk den med i hoven når hun skulle ta en av de andre. Derfor sa jeg bare at det gikk bra, uten at jeg så noe særlig på den.. Sånn kan det gå. Men jeg håper det bare er de andre som har plukket litt på den. Denne er også litt mindre enn de andre fire som er rundere og uten noe finne-tull. Jeg har bestilt Esha 2000 og exit, men TTT via nettet ser jeg...

Da ser det nok ut til at det er en similis jeg har, for haleflekken ser ikke helt svart ut heller, men den er mye mørkere enn på bildet, for det ble tatt akkurat i det den ble satt ut i karet. Etterpå har det ikke vært mulig å knipse den, for den er i fyr og flamme hele tiden.
Anita F
Ja, jeg så denne halefinnen når jeg kom hjem. Denne var ikke en jeg plukket ut, men hun fikk den med i hoven når hun skulle ta en av de andre. Derfor sa jeg bare at det gikk bra, uten at jeg så noe særlig på den..

Det er ikke andre Corydoras som har rørt den. Corydoras gjør aldri det, ikke noensinne.

Det er sannsynligvis en eller annen fiskeart (ikke Corydoras altså) som butikken hadde hatt sammen med dem i butikk-karet som har gjort det.
Bøllete barber eller ciklider e.l.

Enten det, eller så er det som jeg trodde; en form for "stress-finneråte" som av og til oppstår på Corydoras rett fra butikk. Som sagt har jeg hatt det på nyinnkjøpte Corydoras før, og det har blitt kurert greit med Esha 2000.
Jeg forsøkte å avvente en gang for å se om det skulle bli bra av seg selv, men det gjorde det absolutt ikke - det ble gradvis verre. Men så fort jeg medisinerte, begynte finnene å gro.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Hansen Lohne
Reklame for plussmedlemskap