Hva slags fisk har jeg kjøpt?

hei!

jeg var å kjøpte tre forskjellige fiskearter, men husker ikke hva de hheter! :s hehe..

den første er gul, med to tentakler sånn omtrent foran på buken, tror de likte å leve flere sammen.. og det er en labyrint fisk..

den andre ser nesten helt lik ut, bare litt større ut, og er oranje.. han i butikken sa det var to forskjellige arter, men for meg ser de helt like ut, utenom fargen..

den siste er en malle, men hva slags malle? den er svart, med nesten litt gule prikker, og stripete hale..

er det noen som vet hva slags fisk jeg har? hehe.. takk for svar!
tror du må slenge inn noen bilder så får du nok svar på alle fiskene dine

de første hørtes ut som noe gurami greier.
Høres ut som den gule og den orange er honninggurami.
Svar
skulle gjerne hjulpet men vanskelig uten bilde. har du ikke kamera bør du ringe butikken som solgte deg fiskene og spørre dem.
Liten/stor avhenger jo også av alderen på fisken. Fargen er heller ikke alltid avgjørende for artsbestemmelsen (feks T. trichopterus kan være både blå og gul og gullete).

Sjekk fiskebasen for gurami.

Du finner feks. bilde av Gullgurami, Trichogaster trichopterus
[External Image]
(Bilde fra fiskebasen)

Honninggurami, Trichogaster chuna
[External Image]
(Bilde fra fiskebasen)

Dverggurami, Colisa lalia
[External Image]
(Bilde fra fiskebasen)

Alle fiskene over er jo orange/gule - og de er til forveksling like for et utrenet øye. Kanskje du forstår at vi har problemer med å hjelpe deg uten at du har bilder av fiskene å vise oss?

Mallen kan være mye rart, hvis den kostet lite og de hadde mange av den er det kanskje en ancistrus sp. oppdrettsvariant?
[External Image]
(Bilde fra fiskebasen)

jeg prøvde å ta noen bilder, men de er så overalt, så blir så dårlig bilder.. hehe

tusen takk dere, det stemmer på alle sammen ! hehe, værtfall de gurami fiskene jeg tror nok den malla er en ancistrus oppdretts takk for hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap