Hei jeg lurer på hvilke fisk disse er

Jeg kjøpte disse i en dyreforretning. og ble forklart den en var en Julidochromis transcriptus, Skulle være en ciklide fra Tanganyika,

Men fisken ligner jo ikke med de jeg har funnet på bilder av denne rasen her på fiskebasen her.

Men synes det er en fin fisk jeg har fått tak da det virker som den kan skifte farger, Den har også en del lyse prikker på seg som fremstår som de lyser, hvitt og av til veldig kraftig lyse blått. men kan også være helt ensfargig.
Men er stort sett mørk med lysend lyse blåe prikker.

Den andre fisken er en malle som sikkert er veldig vanlig, den skulle forøvrig tåle de samme verdiene den også.den skulle ikke være Ancistrus, han som solgte me den kalte den for en placty eller noe i den dur. Han hadde ikke det latinske navnet på den.

Begge to skulle være veldig vanlige fisk sa han.

Årsak til at jeg spør er jeg vil være sikker på at disse rasen går i lag, tåler samme vann, samt at at akvariet er av stor nok størrels.

Beklager litt grumsete dårlige bilder. Og eventuelle skrive leifer.

Takker for alle svar.

Plecoen (mallen) hører nok ikke hjemme i et Tanganyika-akvarium, fordi Tanganyika-ciklider skal ha hardt vann med både høy gh, kh og ph. Plecoen hører ikke hjemme der, men jeg har sett flere som har den som algespiser i akvarier med ganske upassende vannverdier likevel.

Ang. cikliden du viser bilde av, så er jeg ingen ekspert på Tanganyika, da det er litt "feil kontinent" for meg så kanskje andre burde svare. Men inntil ekspertene iler til, så kanskje jeg kan prøve iallefall Jeg har snappet opp litt her og der ang. Tanganyika fordi de interesserer meg.

Fisken du har fått ser ut til å være ganske unge og små eksemplarer, stemmer det? Jeg syns den minner om to ganske ulike fisk fra Tanganyika-sjøen;
enten Tropheus duboisi (de er bare prikkete som yngel, skifter farge som voksne)
eller yngel av prikkete hestenese. Jeg ser ikke så godt på bildet ditt, derfor to så ulike forslag.
Men nesepartiet og munnen på hesteneser er ganske spesiell. De er lette å kjenne igjen. Studer f.eks. bildene på denne siden av prikkete hesteneser og andre hesteneser, så ser du hva jeg mener. Kanskje det er den?
er heller ingen ekspert innen tanganyika, men jeg er ganske overbevisst om at dette er en ungfisk av tropheus. Flere av disse er som unge svarte med et fint stjernedryss over.
De to øverste er nok Tropheus (duboisi)?

[URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2446]

Helt lik duboisi yngelen min.
Takk for svar, Tror jeg har funnet ut av hvilke fisk det er nå.

Cikliden ligner mest på yngel/ungfisk av Tropheus duboisi, fant jeg ut etter kikket nøye på de og sammen lignet med bilder som ble lenket til.
Men helt sikker blir jeg vel ikke før den er voksen.

Kjønner godt nok at de to fiske rasene ikke burde være i samme kar.
Pga forskjellige krav til ulike vannverdier. Kanskje de også burde ha forskjellig biotop.

Vurderer om jeg skal prøve slik det er nå eller få cikliden over i ett eget kar som er større, samt skaffe flere av den når jeg får tak i det. tenker å ha ca 10 i et 200 til 400 liter, må lese litt mer om den fisken for å vurdere dette.

trenger virkelig den Plecoen så stort kar som 720 liter?
Er det når den har vokst seg større?
Kan den kanskje stå i et Malawi kar? Eller burde den heller kommet over i et kar basert på sør amerikanske fisker.
Feks scalarer og evt noen små stimfisker.

PH dråpe test er på 7,8 så vannet passer vel egentlig ikke med noen av fiskene men allikevel ser de ut til å trives. men kan jo hende at det jeg tolker som at har det bra og er aktive betyr at de svømmer i smerte og plages.

Tropheus er kjent for å være en ømfindtlig fisk, og å holde dem i noe mindre enn optimale verdier og ikke gi dem korrekt diett, fører ofte til at de blir syke og dør. De rammes ofte av bukvannssott. De er strikte vegetarianere.
Det er egentlig ingen fisk for nybegynnere, og de skal holdes i store grupper i store kar. Man har ikke bare en eller to av disse.

Var jeg deg ville jeg rett og slett gått tilbake med den. De har for det første gitt deg fullstendig feil fisk, men det er også en fisk som krever ganske mye.

Den fisken du nevnte innledningsvis som du egentlig skulle fått, Julidochromis, trenger også spesielle vannverdier ettersom det også er en Tanganyika-ciklide, men ikke så sart.

Er det Tanganyika-kar du sikter deg inn på å sette opp, må du ordne med vanntilsetninger i form av gh+ pulver og kh+ pulver for å øke ph. Dette får du kjøpt rimelig på nettet i både store og små bokser (fra et par hundre gram pr boks til flere kilo som 5 kg spann).
Tror jeg kommer til å levere cikliden tilbake. Er helt sikker på at jeg har feil vannverdier for den, samt alt for liten tank.

Anngående foret de har fått av meg: det er et Spirulina basert for som jeg kjøpte til plecoen.

Men det er en arti fisk å se på og synes det er en spennende rase, liker den bare mer og mer etter som jeg leser om den. så det er ikke usannsynlig at jeg lager et stort Tanganyika kar senere med denne rasen i.

Når det gjelder den plecoen så blir nok den satt i et kar til en venn av meg som har et mer passende kar. han har en fra før i det karet. og ville gjerne ha en til. Han har et sør amerikansk kar på 240 liter

Så får jeg finne ut hva jeg gjør med karet mitt.

Men ettersom jeg ikke tør å stole på betjeninga i butikken mer. Hvilken start fisk kunne dere ha anbefalt til et 80 liters akvarie med sump på 65 liter.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap