Tre fisker dukket opp i rekekaret, trenger hjelp til identifisering

Ja, som overskriften sier, dukket det plutselig opp tre små fisker i rekekaret mitt. Aner ikke hvor lenge de har vært der, men de dukket opp fra ingensteds da jeg skulle tømme karet for planter og flytte rekene til et nytt kar. Jeg har absolutt ikke peiling på hva de kan være, og spesielt ikke hvor de kommer fra.

[External Image]

Dette er det beste og klareste bildet jeg har fått til. Alle tre fiskene er helt like, kanskje 1,5-2cm lange. De beveger seg minimalt, og svømmer stillestående i karet. Plutselig flytter de seg litt, og finner et annet sted der de kan stå rolig.

Setter utrolig pris på alle forslag. Hadde vært kjekt å vite hva det er, før jeg begynner med hard jobbing for å få dem til å leve opp...
Kan det være en nannostomus av noe slag?
Hmm, la hjernen i bløt nå. Det er faktisk ikke umulig, selv om det ville vært veldig overraskende. Har jo Nannostomus Marginatus i 63litern. Bruker en liten kloss blåfiltersvamp på enden av slangen når jeg slamsuger, for å unngå å dra med alt av mose. Den mest realistiske teorien jeg har for øyeblikket, er at jeg har klart å suge opp noen egg ved slamsuging (som alltid foregår over en stor javamosedott, noe som N. Marginatus liker å legge eggene i). Eggene må så ha blitt liggende i blåfiltersvampen, som så har blitt lagt oppi rekekaret. De må da ha kunne falt av igjen i dette karet... Helt sinnsykt hvis denne teorien stemmer, men det er den eneste jeg har for øyeblikket. Karet med N. Marginatus får alltid vannbytte før rekekaret...

Har såvidt jeg husker ikke overført noe fra 63litern til 19litern, men hvem vet...
Stine Sofie
Hmm, la hjernen i bløt nå. Det er faktisk ikke umulig, selv om det ville vært veldig overraskende. Har jo Nannostomus Marginatus i 63litern. Bruker en liten kloss blåfiltersvamp på enden av slangen når jeg slamsuger, for å unngå å dra med alt av mose. Den mest realistiske teorien jeg har for øyeblikket, er at jeg har klart å suge opp noen egg ved slamsuging (som alltid foregår over en stor javamosedott, noe som N. Marginatus liker å legge eggene i). Eggene må så ha blitt liggende i blåfiltersvampen, som så har blitt lagt oppi rekekaret. De må da ha kunne falt av igjen i dette karet... Helt sinnsykt hvis denne teorien stemmer, men det er den eneste jeg har for øyeblikket. Karet med N. Marginatus får alltid vannbytte før rekekaret... Har såvidt jeg husker ikke overført noe fra 63litern til 19litern, men hvem vet...

Hahaha! Hva er oddsene for at dette kan skje? fasinerende!

Vel vel, gratulerer med babyer da =)
Damn I`m good.......

Får du mye yngel i 63 literen?

Jeg har en stim med 23 N. Beckfordi som yngler og akkurat som deg så jeg ikke yngelen før den var ganske stor.

Jeg skal også kjøpe meg en stim med marginatuser å ha i et annet kar for de er utrolig flotte.

Hilsen Ola
Aldri sett yngel i 63liter, sannsynligvis fordi A. Borellii'ene ser dem før meg. Men jeg har sett dem flørte mye, leste litt på nettet om å avle opp Smykketetra, og det så ikke så vanskelig ut. Jeg sliter faktisk med å se yngelen selv, greit nok at N. Marginatus er perfeksjonister på å svømme stillestående, mrn yngelen er jo enda værre. Det er noe som også styrker teorien, faktisk. I dag skal jeg i gang med å lage infusorier. Yngelen er jo relativt stor nå, men de heter Nannostomus av en grunn. De klarte såvidt å spise avskallet artemia, så jeg må nok trå til med litt infusorier ja.

N. Beckfordi er nydelige, har planer om å ha disse i mitt neste kar med A. Macmasteri. Har falt helt for Nannostomus, hvem trenger Neon- og Kardinaltetra når det finnes så mange nydelige Nannostomus? Hehe. N. har i tillegg en utrolig artig personlighet, mine Smykketetraer var ganske uinteressert i mygglarver i starten, men etterhvert har de funnet en veldig morsom måte å spise myggiser på Blir artig og se om jeg får disse 3 ynglene til å vokse opp, de har jo tydeligvis klart seg over den værste kneika siden de er såpass store nå.

Tips til fôr annet enn infusorier taes i mot med takk
Micro orm er jo stas som babymat, kjempelett i forhold til artemia er det og, jeg har en kultur som jeg bare har ventet på at skal dø i noen uker nå, men den durer og går enda.
Jeg forer også mine med mikroorm daglig og det er kjempepopulært.
Hvor fant du info om oppdrett av nannostomuser hen? Det har jeg lyst til å lese mer om

Ps: småmunner og apistoer, det blir ikke mye bedre enn det hilsen Ola.
Googlet litt på både "Nannostomus marginatus" og "Nannostomus marginatus fry". Er mye snacks å plukke opp på engelske fiskeprofiler

Serouslyfish.com fant jeg en del god info. Står også litt på hjemmesiden til Tom C. Har også tatt kontakt med Tom C på mail, og når jeg ser bildene av N. marginatus-yngelen på hjemmesiden hans, skjønner jeg at det fortsatt er litt usikkert hva mine er. N. marginatus-yngel viser vanligvis den sorte primærstripen fra de er små, noe mine "mangler". Men jeg får fôre opp så godt jeg kan, og se hva det blir ut av dem
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap