- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken corydoras er dette mon tro?
Hvilken corydoras er dette mon tro?
Fikk i dag en gruppe Corydoras i hus. De i butikken visste faktisk ikke hvilken type det var. De kom i en sending sammen med Corydoras Elegans, men skilte seg ut med sine gullstriper og sine markeringer med gullfarge sett ovendefra.
Siden kameraet mitt er elendig er det dårlige bilder jeg kommer med her desverre.
Legger inn bilder i 3 innlegg etterhverandre (3x3)
Siden kameraet mitt er elendig er det dårlige bilder jeg kommer med her desverre.
Legger inn bilder i 3 innlegg etterhverandre (3x3)
Postet 31.03.10 kl 16:35
Postet 31.03.10 kl 16:39
Postet 31.03.10 kl 16:42
Gratulerer med ny fisk, Loffa! De er i allefall i elegans-gruppen, fisken din. Det ser du på kroppsformen. Jeg tror ikke de er napoensis, for de er for runde og store, synes jeg, selv om de ser ut som unge fisk.
Du bør kikke litt nærmere på fisker som
C, undulatus
C. nanus
C. nijsseni
C. bilineatus
Se på dem både her og på feks. planetcatfish.com, så får du se flere bilder. Scotcat.com har også gode bilder av fint mange coryarter.
Vær også klar over at hvis det er unge fisk du har fått, kan de senere endre farger og flekker, slik at de blir lettere å artsbestemme.
Hvis jeg skal ha en favoritt å gjette på blir det C. bilineatus. Men NB: det er altså ukvalifisert gjetting, dette.
Du bør kikke litt nærmere på fisker som
C, undulatus
C. nanus
C. nijsseni
C. bilineatus
Se på dem både her og på feks. planetcatfish.com, så får du se flere bilder. Scotcat.com har også gode bilder av fint mange coryarter.
Vær også klar over at hvis det er unge fisk du har fått, kan de senere endre farger og flekker, slik at de blir lettere å artsbestemme.
Hvis jeg skal ha en favoritt å gjette på blir det C. bilineatus. Men NB: det er altså ukvalifisert gjetting, dette.
Postet 31.03.10 kl 23:25
Takk for svar Trude
Utelukker alle, selv Bilineatus (har hatt det tidligere) utenom den første du nevnte. Undulatus. Men i basen står det:
Når du kjøper Corydoras undulatus i butikken, pass på å ikke velge bare de som har sterke og kontrastrike farger i sort og sølv. Dette er hanner. Hunnene derimot er grå og relativt kjedelige å se på i forhold, og er så ulike hannene at man kan i blant tro det er snakk om to ulike arter i samme akvarium. Sitat slutt
De jeg fikk i dag varierer en del i farge/mønster men det står at de skal være farget bl annet i sølv. De jeg har er farget i gull. Ser det spesielt godt ovendefra
La ut noen bedre bilder i tråden min tidligere i kveld og skal prøve å linke til de bildene. Kanskje det hjelper mer ;- =)
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=33776&message_id=425409#425409
innlegg nr 1161
Utelukker alle, selv Bilineatus (har hatt det tidligere) utenom den første du nevnte. Undulatus. Men i basen står det:
Når du kjøper Corydoras undulatus i butikken, pass på å ikke velge bare de som har sterke og kontrastrike farger i sort og sølv. Dette er hanner. Hunnene derimot er grå og relativt kjedelige å se på i forhold, og er så ulike hannene at man kan i blant tro det er snakk om to ulike arter i samme akvarium. Sitat slutt
De jeg fikk i dag varierer en del i farge/mønster men det står at de skal være farget bl annet i sølv. De jeg har er farget i gull. Ser det spesielt godt ovendefra
La ut noen bedre bilder i tråden min tidligere i kveld og skal prøve å linke til de bildene. Kanskje det hjelper mer ;- =)
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=33776&message_id=425409#425409
innlegg nr 1161
Postet 01.04.10 kl 00:23
Postet 03.04.10 kl 02:55
Jeg ser knapt forskjell på de artene innenfor Elegans-gruppen, de er så utrolig like. Men jeg tror kanskje det er Corydoras elegans du har der. Gruppen med disse like artene heter det etter Corydoras elegans, som er den vanligste blant dem i handelen.
Postet 03.04.10 kl 11:32
mona oJeg ser knapt forskjell på de artene innenfor Elegans-gruppen, de er så utrolig like. Men jeg tror kanskje det er Corydoras elegans du har der. Gruppen med disse like artene heter det etter [URLBLOCK1], som er den vanligste blant dem i handelen.
Tusen takk Mona. Jeg tittet på bildene i linken din og ser at de varierer vedig i mønster og farge. Jeg er nå sikker på at dette er en gruppe Elegans som du nevner. Ser flere som ligner mine og når jeg så det ene bilde ovendefra ble jeg helt sikker. Gruppen her kom inn sammen med c elegans til butikken, men mente selv de skilte seg ut og trodde det var noe annet. Men er nå sikker. Hadde tenkt å sende deg en PM eller et innlegg i tråden din, men ville vente lengst mulig for ikke å mase på deg. Regner med at med dine kunnskaper på Corydoras får du mange mail med spørsmål. Takk atter en gang Mona ;- =)
Postet 03.04.10 kl 13:26