Hvilken discus er dette?

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvilken discus dette er?

En rimelig redd en ser det ut til....

Du må nok opp med et bedre bilde enn dette skal vi kunne si noe om hvilken oppdrettsdiscus det er. Det at den har stripene så tudelig fremme er stressignal fra fisken sin side.
Discus
det der er en liten discus som ikke helt trives,. det ser du på de tydlige sorte stripene..
her er muligens vannet som er noe galt med,temperatur, ph, gh, kh , vannstrømm, for rent vann,eller rett å slett at den ikke liker fiskene den går sammen med. den er i allefall stresset .

den går alene??.

Discus er stimfisk når de er små, for så å bli mere par dannende når de er større,og dessuten har discus tendens til å bli mere biske mot hverandre, og får en klar hakke/rang orden...

- ikke morro å se at en discus blir hakkekylling og rett å slett mobbes og sultes i hjel.

Den er alene og trives ikke særlig bra nei. Skal skaffe flere og derfor trenger jeg å vite hvilken det er, fikk beskjed at jeg helst måtte skaffe samme type.

Vannkvaliteten er bra, kanskje litt kaldt, 26 grader. Har nettopp satt inn en luftpumpe, er det negativt? Den går sammen med scalare, pleco, neontetra, kampfisk og corydoras.
26 grader er trefire grader for kaldt for den. Om du har denne fisken i en 180liter sammen med fiskene du nevner nå foreslår jeg at du omplasserer den heller enn å kjøpe flere - det blir et prosjekt som er dømt til å gå gale. Skal du holde discus i et så lite kar bør du tømme karet for all innredning og all annen fisk, og kun holde en gruppe discus i bb-tank.

At discus skal bry seg om fargevariant tror jeg det er lite hold i.
typen er nok en royalblue discus eller en blå turkis, men det er ikke så farlig akkurat nå,
at discus ikke reagerer på farge er litt myteomspunnet, men jeg ser klart at mine discus foretrekker farger av samme spekter, de som oftest får gjennomgå og juling ,er de discusene som er mest fancy og farge sterke,.
så kan man jo spørre hvorfor,.?

uansett skaff deg et større kar med tiden, du trenger ikke et bb kar, det er også bare tull å vas. men sørg for godt og riktig vann, dernest så kan du begynne med å ordne med et større kar seinere. nå er det kun trivselen til stakkarn som gjelder, og BB kar kan gjøre vondt verre siden nervøse discus trenger ro og trygghet så de kan stikke seg litt unna når hjertebanket blir som verst..

mine discus gikk i 180 liter godt beplantet kar, ca et år, før de fikk en 325 liter sammen med 10 neontetra som de nå har spist opp rubb å bit av..

uansett, vann kvaliteten på discus er VIKTIG,. vannbytter hver 14 dag, ca 20-30 % samt god filtrering, ikke for sterk strøm i vannspeilet, da blir de bare stressa og hvitprikken blir din beste venn ganske kjapt,.

husk at discus gjerne liker surt bløt vann, men har selv sett at de liker bedre litt hardere vann rundt 6.8-7.5 i PH, gjerne ha i ph/ kh + i vannet og en desj gh/th + (bruk sunn fornuft ikke bruk for mye)

dessuten temperaturen bør ligge rund stabilt 27-30 grader, selv ligger den på 28..

Jeg kan egentlig ikke se at den blir mobbet på noe vis, den svømmer rundt om kring og får være i fred. I starten etter at den andre døde, gjemte den seg stort sett under plantene, men nå ser det ut som den er tryggere og svømmer rundt sammen med de andre.

Kan prøve å øke ph med litt natron kanskje? Og skru opp temperaturen et par grader. Så får jeg heller vente å se hvordan det går før jeg skaffer den en kompis

Tusen takk for svar
Discushold...
Hei!

Det står mye bra skrevet om discushold her inne. Anbefaler deg å lese litt på discusforumet. Det er lite som er så fornøyelig som flotte, friske discus i et beplantet kar Men desverre er min erfaring at discushold er noe mer omfattende en det som gis uttrykk for her. ( størrelse på kar, vannbytteregime, foring, tp, antall fisk osv)

Lykke til!

Legger ved bilde av noen av mine...
hhv
Leopard snakskin
Red cover
litt av "gjengen"
Sudde
Jeg kan egentlig ikke se at den blir mobbet på noe vis, den svømmer rundt om kring og får være i fred. I starten etter at den andre døde, gjemte den seg stort sett under plantene, men nå ser det ut som den er tryggere og svømmer rundt sammen med de andre.

Den blir selvsagt ikke mobbet når den er bare én, da mistrives den fordi den er alene. Discus er en stimfisk, hvor de(t) svakeste individet i gruppen vil bli mobbet. Grunnen til at man helst holder seks eller flere ungfisk er å fordele denne mobbingen så ingen dør av det. Én kompis kommer ikke til å utgjøre store forskjellen.

Kan prøve å øke ph med litt natron kanskje? Og skru opp temperaturen et par grader. Så får jeg heller vente å se hvordan det går før jeg skaffer den en kompis

Hvorfor skal du øke ph'en?

Hvor ofte og hvor mye vann bytter du?
Hva slags filter har du til karet?
Hvorfor skal du øke ph'en?

Som filathor skrev så mener han at de liker litt hardere vann. Ph lå på 6,4 hos meg.

Hvor ofte og hvor mye vann bytter du?
Hva slags filter har du til karet?

Har byttet ca 50 liter én til to ganger i uka pga algevekst, akvariet er ganske nyoppstartet.

Jeg har Am-top 3335 utvendig filter.
Phen er helt fin 6-7 trives discus godt Du bør øke Tp til 29-30 grader.

Vannbytte bør du gjøre mye oftere i et godt innkjørt kar ( jeg bytter ca 40% hver 2. dag) og ettersom karet ditt er nyoppstartet vil du få en nitrittopp snart- dette er er døden for discus. Derfor er det viktig at du tar store vannbytter hver dag, og evt får tak i filtergugge fra et annet akvarium.
Discus er flokkdyr, du bør ha iallefall 6 stk for å fordele mobbingen litt, og da sørge for at alle får mat. Du bør regne 50 l vann pr voksne discus, så da ser du hvor stort karet ditt bør være....

Jeg ville også plukket ut plecoen ( kan suge seg fast på discusen) og scalaren. Scalare går som regel greit med voksne discus, men er ofte alt for hissig i matfatet, og discusen vil ofte tape kampen.
Neontetra tåler ikke varmen så godt, og kan med hell byttes ut med kardinaltetra

Håper at du har fått noen matnyttige råd...

Mvh Heidi
glugga du har helt rett i det du skriver..

uansett er det litt inviduelt hva discuser liker og ikke liker..
mine erfaringer er at de trives bedre med litt hardere vann enn surt,. hvorfor må du ikke spørrre meg om, men kan ha litt med hva discusene blir drettet opp i ..

stenker anbefaler disse verdiene til discus :

Stendker anbefaler GH(dH) 15 og KH 10 til discus)

Årsaken til at Stendker anbefaler så hardt vann for sine discus er fordi de går i dette i Tyskland.

- Allerede når fisken er ca en måned, bytter de hardhetsverdier for den. -

Årsaken ligger i at de har naturlig hardt vann i kranen, men også fordi discusen tar ikke skade av det og samtidig stabiliserer en ph verdien ved å lage en stor buffer.

Normalt er dette ikke noe en nybegynner trenger å bry seg om. Vannet du har tilgjengelig i Norge er innenfor helt ok verdier.

- Hvis en blir mer informasjonssulten etterhvert, kan en heller sjekke ut dette litt nærmere.

-Graden av hardhet relateres til mengden nedbrutte mineraler.

-I hovedsak kalsium og magnesium.

Vi uttrykker hardhet som mengden (CaCO3) Kalsium Karbonat i vannet.

- Som måleenhet benyttes ppm, KH (Kalsium hardhet) og dH (degrees of hardness).

-Vannet er bløtt ved små mengder mineraler og hardt ved høye verdier. For å overføre fra en skala til en annen kan en bruke 1dH lik 17ppm.

-Midt på treet hardhet er normalt ansette som ca 170ppm eller 10 GH(dh). Det viktigste på dette området er at en ikke manipulerer vannet sitt for å endre på disse verdiene uten å vite hva en gjør.

-Blir vannet f.eks for bløtt, blir PH verdien svært ustabil da det naturlige bufferlageret senkes. Dette kan få dødelig utfall for discus..

derfor alfa omega for discus hold er stabile vannverdier..

Basisferdigheter for å kunne få et vellykket discus kar:

La akvariumet få etablere seg før du setter discus i det.

Tenk på at det vil ta 4-6 uker før nitrittsyklusen normaliserer seg.

Du kan øke hastigheten på dette ved å bruke feks startpakker du får kjøpt i butikken (kan gi individuelle resultater) eller blande inn bakterier fra filter som går på andre kar, men husk å måle verdier og passe på at de blir stabile før noe som helst av discus skal opp i akvariumet.

-Hyppige vannbytter, jo mindre vann pr fisk, jo oftere vannbytte.

-Som tommelfingerregel kan en si 20% vannbytte to til tre ganger i uken, men dette kan du påvirke med gode, gjerne overdimensjonert filtrering(bøttefilter) størrelse på kar osv osv.

-Temperatur bør ligge mellom 27-32 grader, og anbefales av Stendker til å legges på ca 30 grader.

Husk at hvis du skal fore med oksehjerte, vil discusen ikke klare å fordøye maten hvis vannet holder mindre enn 28 grader.

-Pass på at fisken har nok oksygen via brytning av overflaten ved hjelp av utløp til pumpe , evt god luftstein.

-Følg med fisken din og se om den trives i de omgivelsene du har gitt den.

Start med å sjekke vannverdier hvis discusen viser tegn til ubehag eller på en eller annen måte begynner å oppføre seg annerledes.

Verdier Stendker fisk går i hos Stendker Verdi
Gh (dh) 15
KH 8
PH 7
? Siemens (ledningsevne) 800
Vann temperatur (oC) 30

Toleransegrenser for Stendker discus Fra verdi Til verdi

GH(dh) 0 30

KH 0 25

PH 4,0 8,5

Ledningsevne (?S) 50 1200

Temperatur (oC) 27 32

Jeg tenkte i min uvitenhet at det må være bedre for en uerfaren akvarist i la ph som ligger greit være i fred, framfor "å slenge oppi litt natron"....? ( jmf stabile vannverdier)

Hehe..Mye god info her ja... dette er nok sikkert mer enn nok til å skremme enhver discuseier i stargropa....

Men, etterhvert som interessen for disse flotte fiskene stiger, vil du ( trådstarter) sannsynligvis sluke all info du kommer over. Og mengden spesiallitteratur for discus bare øker og øker

Etter min mening er det aller viktigste å få stabile vannverdier, nok liter pr fisk og en stor nok flokk til å unngå sultedøden for mobbeofferet. Det er helt greit å fore på discusbits (tørrfor) da fiskene har blitt voksne ( noen sier til og med at de forer opp yngel til jumbostr på dette) Mindre griseri i et beplantet kar, og det er da lettere å holde karet rent.

Skal du ut å handle inn flere discus, bør du undersøke litt hvordan en frisk/sunn discus skal se ut, så slipper du kanskje å kjøpe katta i sekken.
Du har om mulig fått med deg diskusjonen vedr. omfanget av gjellemarkinfisert fisk?? Dette blir svært spennende å følge med på framover!

Discus som ikke får de forholdene de trenger, blir raskere syke. Min erfaring er at det kan være vanskeligere å behandle enn å forebygge sykdom.
Derfor: Sett deg inn i kravene denne fisken har dersom du ønsker å holde dem.

Amen!

syk diskus er aldri bra,. og ikke lett å få frisk igjen,.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap