Småfisk i en liten bekk!

Har merka at det er noen små fisk i bekken ved stallen! er det noen som vet hva det er for noe? De holder seg der det er litt strøm, og der det ikke er bevegelse i vannet i det hele tatt. Er såå nyskjerrig! Bekken forsvinner jo om vinteren, så hvordan i alle dager overlever disse?
La til et bilde av hvordan bekken ca ser ut.
HJELP
Du får ikke tatt bilde av fiskene? Renner bekken ut i en elv eller noe slikt?
Da må jeg ta med en liten håv imorgen, og få putta de i en isboks eller noe!
har sinnsykt lyst å plukke med meg noen å ha i min 60 l! men tror ikke det er lov!
må jo vite ph, tempratur og hardhet i vannet før jeg i det hele tatt kan begynne!
de er ca så lange: ---------------------- maks. svømmer fort som søren!
Jeg kan si såpass at det er ikke lov å plukke med seg villt fanget hjem!
Jeg fanget mye ferskvanns ål før å hadde i akvariumene men så nevnte jeg dette til ei vennine som jobber på dyrebutikk å hun nevnte jeg kunne få en kraftig bot på ca 20-30 000.- om jeg ble tatt! Dette var jeg overhode ikke klar over selv inkl. hadde jeg mangen froske yngel og midels store frosker som jeg har hatt lenge men tok ikke tjansen å måtte sette ut alt!
Surt....men regler er desverre regler
Det er ikke forbudt å fange fisk å ha med seg hjem. Fredete dyr, f.eks amfibier, er det ikke lov å fange for å ha med seg hjem.

Uansett, om du fanger fisk og tar med hjem er det stor sannsynlighet for at den ikke vil trives eller leve lenge i akvariet ditt. Særlig ikke hvis det er et tropisk innendørs akvarium og du planlegger å fore med tørrfor.. Stingsild, ørekyte og laue klarer seg ofte bra i kaldtvannsakvarium... Men om du fanger fisk må du ikke slippe dem ut igjen, etter å ha hatt dem i akvariet.
Kan si meg enig i den, men min beskjed var vilt fangst er ulovligt men kan vel utelates enkelt individer.
Ulovlig fangst dreier seg nok om pattedyr.
StigS
Ulovlig fangst dreier seg nok om pattedyr.

Niks det dreier seg nok også om det jeg nevnte tideligere også!
Er du i tvil ta kontakt med politi informasjonen eller mattilsynet
Jeg er ikke i tvil, lenger. Dette tema har blitt utførlig gjennomgått tidligere.

Hvis det er snakk om fangst av vilt, så regnes ikke fisk som vilt. ..men fugl gjør også det selvfølgelig...
21. Innfanging og håndtering av viltlevende dyr

Kongen kan gi forskrifter om innfanging og håndtering av viltlevende dyr, herunder om vilkår for og forbud mot slike aktiviteter.

Dette går under fisk og reptil i norge (ål,frosk osv)

Hddet dette hvert lov kunne vi også solgt å hatt dette i dyrebutikkene men undervanns frosken er også ulovlig som de solgte tideligere og har sluttet med takk til mattilsynet

Så nei jeg heller er ikke i tvil
Det er ikke det vi skal krangle om nå.
Ta gjerne med deg hov, en liten plastboks og kamera og ta noen bilder av fiskene.
Slik at vi kan finne ut hva det evnt kan være for noe, men mest sannsynlig er det yngel av noe slag.
Kanskje stingsild, de er jo små

Mest sannsunlig renner bekken ut et sted eller er koblet til et sted som er større. Ellers ville ikke fiskene overlevd som du sier, de ville frysi ihjel.
[QUOTE=Galemor]Det er ikke det vi skal krangle om nå.

Er ikke en krangel men diskusjon Å personen som laget denne tråden lurte også på om dette var lov!
Skill mellom krangel å diskusjon så blir forumene mye mere positive
Ja, salg er ikke lovlig.

Og forskrifter blir det jo laget, ja. Men det er nok ingen forskrift som sier at en ikke kan fange en fisk å ha den i en bøtte eller et akvarium... Men det har jo vært endel forrvirring rundt det..
Jeg tipper på ørekyte, de blir ikke så store og er utrolig tilpassningsdyktige.
Javel, det er ingen lur ide og ta de med hjem før man vet hva de er og hva de evnt trenger.
så dermed.....
Bilder, identifikasjon og vanntester.
dermed kan vi diskutere norske lover og regler ang å ta de med hjem.

Det er ikke lov og putte de i hagedam eller flytte de rundt, men å holde dem i akvarium er det bare restriksjoner for ang amfibier. Siden disse faktisk er utrydningstruet i norge.

Men kjære, skal vi inn på det temaet kan det bli en kjempediskusjon
Er jo tross alt ingen hjelp hva hver vi små folk gjør, når regjeringa fyller opp naturlige yngelplasser for amfibier for å bygge der.
Dessuten er det ingen som kommer og sjekker når du sier du har salamandre i dammen din.
Dammen skal jo da egentlig bli fredet. :/

(det vet jeg selv fordi jeg har sagt ifra)
He He, ja, så sant, Galemor... Venter i spenning på bilder..
Galemor
Javel, det er ingen lur ide og ta de med hjem før man vet hva de er og hva de evnt trenger. så dermed..... Bilder, identifikasjon og vanntester. dermed kan vi diskutere norske lover og regler ang å ta de med hjem. Det er ikke lov og putte de i hagedam eller flytte de rundt, men å holde dem i akvarium er det bare restriksjoner for ang amfibier. Siden disse faktisk er utrydningstruet i norge. Men kjære, skal vi inn på det temaet kan det bli en kjempediskusjon ;) Er jo tross alt ingen hjelp hva hver vi små folk gjør, når regjeringa fyller opp naturlige yngelplasser for amfibier for å bygge der. Dessuten er det ingen som kommer og sjekker når du sier du har salamandre i dammen din. Dammen skal jo da egentlig bli fredet. :/ (det vet jeg selv fordi jeg har sagt ifra)

Enig i dette helt klart
Ang. fisk fra bekk.

Dette er som tidligere nevnt i tråden helt lovlig, dette har da også vert debatert på forumet flere ganger. Man må bare passe på at avløpsvannet til akvariet er tilkoblet godkjendt renseanlegg. Fiskene må heller ikke settes tilb. i naturen.
Dyrebutikkene har heller ikke lov til å selge slik fisk.

Jeg har tidligere linket til et innlegg jeg hadde på NA. Jeg fulgte saken helt til tops i mattilsynet og fikk klarsignal.

Det skal bli spennende å se hvilken fisk du har funnet!

-Tore-
Det med at du ikke fikk lov å fange ål, er nok helt sant. Ålen er jo fredet siden den er utryddningstruet, så den er det ikke lov å fange.
Laks er jeg usikker på siden det er restriksjoner på disse.
Fisker som er lov å fiske er lov å fange å ha i akvarium. Vær obs på privat grunn hvor eier bestemmer..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap