- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hva har jeg fått med meg hjem?
Hva har jeg fått med meg hjem?
På mandag dro jeg og kjøpte mine første fisk i mitt nystartede. I dyrebutikken (jeg nevner ingen navn) spurte jeg om de hadde noen mindre ancistruser, jeg sto og glodde på et par stoore plecoer de hadde.
Jada det hadde de, jeg kikket i et kar der de hadde noen småtasser så jeg sa jeg ville ha en av de.
Når jeg kommer hjem ser jeg hvordan den egentlig ser ut.
Ringte dyrebutikken dagen etter og spurte om de hadde mer info om fisken. "Ancistrus er ancistrus!" sa gutten jeg snakket med. "Eh nei det er ikke det" sa jeg. "Har dere et L-nummer på den?" Nei det hadde de ikke, det sto bare ancistrus sp. på glasset.
Jeg hadde ikke sett det som så veldig nøye men jeg har aldri hatt en malle med så lange finner før så nå lurer jeg på om jeg har fått slørhalevarianten..?
Håper bildet er bra nok.
Jada det hadde de, jeg kikket i et kar der de hadde noen småtasser så jeg sa jeg ville ha en av de.
Når jeg kommer hjem ser jeg hvordan den egentlig ser ut.
Ringte dyrebutikken dagen etter og spurte om de hadde mer info om fisken. "Ancistrus er ancistrus!" sa gutten jeg snakket med. "Eh nei det er ikke det" sa jeg. "Har dere et L-nummer på den?" Nei det hadde de ikke, det sto bare ancistrus sp. på glasset.
Jeg hadde ikke sett det som så veldig nøye men jeg har aldri hatt en malle med så lange finner før så nå lurer jeg på om jeg har fått slørhalevarianten..?
Håper bildet er bra nok.
Postet 17.10.10 kl 00:07
Postet 17.10.10 kl 00:10
Postet 17.10.10 kl 00:14
Postet 17.10.10 kl 00:16
Hva elwaro skulle med øks er jeg ikke sikker på, men har mine tanker om slikt prat (les skriveri). Er nok ikke alle som har slørvarianten som favoritt Elisabeth. Kjøpte selv et vanlig ancistrus sp oppdrettsvariant leikspar tidligere i uka og fikk med noen slørancistrus på kjøpet da han skulle legge ned hobbyen. Det er heller ikke min favoritt, men når de først har kommet til verden fortjener de det beste livet de kan få. Jeg kommer ikke til å bruke øks iallefall. Hva som er naturlig kan en diskutere i det vide og det brede. Det finnes oppdrettsvarianter av nær all type fisk, og om en kun skal holde fisk som er "normal", som er viltfnget ville hobbyen våres bli langt smalere enn hva den er i dag. Jeg er ikke glad i ekstreme oppdrettsvarianter, bare se hvor mange typer "skapninger" de har avlet frem av gullfisk/slørhale t.ek. Slør som gjør at de knapt kan svømme, øyne som stikker ut omtrent som pong pong baller etc. Men disse har ikke bedt om å bli født og folk kjøper disse og sørger for at det er et marked for det. Så en kan vel på en måte si at det er "våres" feil at de avles, for vi kjøper dem jo. Håper du, selv om det ikke er førstevalget ditt du fikk med deg hjem, tar godt vare på denne ancistrusen, Jeg er helt sikker på at du vil bli like glad i denne som om det skulle vært en "vanlig" en
Postet 17.10.10 kl 01:59
Endret: 17.10.10 kl 13:23
Nei Loffa, jeg kommer ikke til å ta livet av den. Ancistruser har alltid vært en av favorittene hos meg og jeg håper denne klarer seg fint her. Jeg tenker som så at denne kanskje ikke sliter så mye som gullfiskene så lenge den stort sett sitter/ligger på noe.
Men noe oppdrett skal jeg ikke prøve på denne typen.
Men noe oppdrett skal jeg ikke prøve på denne typen.
Postet 17.10.10 kl 02:15
Om en ser på ancistrus som en isolert type fisk, er denne om ikke Norges mest solgte fisk, iallefall en av dem. En flott malle jeg har hatt mange gleder med i flere varianter. Har en tid nå vært uten noe leikspar/trio og har altså gått til innkjøp av et leikspar igjen. Å se egg i hula er som juleaften for et barn.... hver gang, jeg gleder meg like mye hver gang. Har vært litt fascinert av bunnfisk, da de er "rolige" og kan se de litt mer. Så i perioden uten Ancistrus har jeg hatt en del corydoras og drettet noen av dem. Nå har jeg fått opp øya for Apistogramma og har to trio og et par. Har viltformen (F1) av apistogramma cacatuoides (par) og hua var for første gang ute med yngelen for ca en halv time siden og er i ekstase. Har også en trio med Aspistogramma Macmasteri som jeg kjøpte forrige lørdag, og nå sist ble det innkjøp av en trio med Apistogramma Hongsloi. Sistnevnte var dobbelt så dyre som de andre, men minst dobbelt så flotte også ;- =)
Ettersom jeg har nær bare oppdrettskar har jeg ancistrus kun i tre kar av mine 12. Ancistrus er en eggtyv av rang så i kar med eggleggende fisk har jeg ikke ancistrus. Beklager at det dro seg litt utover tema her Elisabeth, men blir lett drevet med når det gjelder denne hobbyen. Om jeg finner noen gamle ancistrus bilder på maskin her, legger jeg de med ;- =)
De to første bildene er av ancistrus super rot yngel
Siste bildet tror jeg er av en av mine slørancistrus yngler
Ettersom jeg har nær bare oppdrettskar har jeg ancistrus kun i tre kar av mine 12. Ancistrus er en eggtyv av rang så i kar med eggleggende fisk har jeg ikke ancistrus. Beklager at det dro seg litt utover tema her Elisabeth, men blir lett drevet med når det gjelder denne hobbyen. Om jeg finner noen gamle ancistrus bilder på maskin her, legger jeg de med ;- =)
De to første bildene er av ancistrus super rot yngel
Siste bildet tror jeg er av en av mine slørancistrus yngler
Postet 17.10.10 kl 02:45
Endret: 17.10.10 kl 13:24
Se der ja! Flott fisk. Jeg har vært innom tråden din og må si du har mye på gang! Må være morsomt å kunne utfolde seg ordentlig med denne hobbyen.
Selv har jeg beskjedent begynt igjen etter mange års pause og takket være denne siden har jeg denne gangen tilgang på mye mere kunnskap.
Har vel egentlig blitt bitt av litersyken jeg og men blir medisinert av for liten leilighet.
Jeg trodde faktisk ikke denne ancistrusen jeg kjøpte var så vanlig i butikken, for sist jeg drev med akvarie så jeg aldri denne i butikkene. Jeg visste ikke om den før jeg leste artikkelen om ancistrus her på akvaforum. Derfor så jeg ikke så godt etter heller.
Selv har jeg beskjedent begynt igjen etter mange års pause og takket være denne siden har jeg denne gangen tilgang på mye mere kunnskap.
Har vel egentlig blitt bitt av litersyken jeg og men blir medisinert av for liten leilighet.
Jeg trodde faktisk ikke denne ancistrusen jeg kjøpte var så vanlig i butikken, for sist jeg drev med akvarie så jeg aldri denne i butikkene. Jeg visste ikke om den før jeg leste artikkelen om ancistrus her på akvaforum. Derfor så jeg ikke så godt etter heller.
Postet 17.10.10 kl 03:01
Hyggelig å høre at du har vært innom tråden. Håper du også finner tid til egen tråd. Artig å ha noen tilbakeblikk og mimre til. Begynte i det små jeg også med en tråd, nå er det over 1500 innlegg der og mange fine minner og bilder. Litersyken finnes det nok desverre inger kur for, og jeg lider.... av for lite akvarierom. Mye av kunnskapen har blitt skapt gjennom akvaforum og har stadig rykket fremover med nye fisk og oppdrett. Begynte som de fleste med levendefødere og har nå våget meg på apistogramma og har lykktes med et par oppdrett. Maller som er det egentlige temaet her..... har jeg også hatt en del av, og oppdrett på L144, ancistrus sp og ancistrus albino. Vil nok finne en del bilder bakover i tråden min om dette. Slør ancistrusen er vel ikke helt vanlig i butikk tror jeg, mulig heller ikke privat. Bare en tilfeldighet at jeg fikk mine yngler. Før det har jeg ikke sett slike "live". Skal bli artig å følle disse i oppveksten, da de jeg har kun er 3-4 cm. Men noen favoritt vel... det blir de nok ikke. Lever å ånder for apistoer og gruppen min med Aspidoras C125 som jeg også har skrevet en artikkel om her på forumet. Men nå får jeg finne senga Elisabeth. Var hyggelig å kunne utveksle litt meninger om Ancistrus og litt utenom da.... sov godt
Postet 17.10.10 kl 03:59
Endret: 17.10.10 kl 13:25
Postet 17.10.10 kl 09:12
Hei Moni69. Du har vel samme mening som en vanlig gjennomsnittlig akvarist. De har et kar gjerne i stua, for prydens skyld, noe jeg også startet med. Noen av oss drar det litt lenger. Noen melder seg inn i forum som akvaforum, noen melder seg inn i akvarieklubber, noen sitter oppe dag og natt for å lese om fisk, vannverdier, avl og tilrettelegging av forhold for fiskene sine. (kjenner meg igjen her ja) Noen går noe lenger og setter opp sine akvarier som artskar (kun en type fisk i karet) til hensikt for avl og oppdrett. Når det gjelder meg selv, har jeg vel noen flere kar enn gjennomsnittet. Det 13. karet kommer i hus i dag. Mer enn 50% av mine kar er artskar hvor jeg prøver å legge forholdene til rette for fiskene for oppdrett. Føler en del går bra, men det er ikke alltid like lett. Men når en gruppe fisk hos meg legger egg, de klekkes og jeg ser yngel vokse frem og mor tar med seg ungeflokken sin på tur ut av hula for første gang, ja da er gleden så stor at jeg blir både stolt og ydmyk. Da viser jeg bilder i tråden min her på AF og skriver om den gleden dette gir meg. Jeg er inger champion på noen type fisk egentlig, men har skaffet meg litt erfaring i årenes løp, og selv mener jeg det er flott å vite litt om mye, enn mye om litt.. Har gjennom årene drettet en drøss levendefødere, en drøss ciklider, en del corydoras, aspidoras, maller, barber og nå sist apistogramma. Vil heller ikke kalle meg noen proff på oppdrett, men det er gøy når en får det til, og har så langt i år registrert 11 forskjellige oppdrett i Drammen akvarie klubb. Har jeg flaks kan de bli et par til ;- =) Jeg tror og mener at fisk på lik linje med mennesker er fødte for å drive sine gener fremover i generasjoner. Selv har jeg tre barn og har jo et håp om å bli bestefar før mine dager er omme. Tror det ligger latent i kroppen at en skal føre slekten videre, hos dyr og hos mennesker. Ble vel et langt svar på min mening om avl, men en blir gjerne revet med i denne hobbyen Moni69.
Vil også kommentere kort...... om "korrekt fisk" eller ikke. Jeg har tidligere i tråden nevn noen av oppdrettsvariantene av gullfisk/slørhale, så har vel skrevet min mening om det. Men i denne bransjen (industrien) er det noen kyniske mennesker som vet å få frem fisk som tiltaler folk, men som likevel lider livet gjennom. Det kan ha seg slør som er så store at det gjør det vanskelig å bevege seg, øyne som er så store som ja..... , kropper som utifra en normal kropp er deformert og t.o.m fisk som lyser i MØRKET! Ja det er en del kyniske innen industrien som skor seg på dette, og jeg synes ikke alltid at det er like greit. Jeg snakker her om ekstrem varianter. Beklager et langt svar, men når en er engasjert.... så er en engasjert.....
Ha en flott søndag
Legger ved noen bilder fra basen som viser hva jeg mener
Vil også kommentere kort...... om "korrekt fisk" eller ikke. Jeg har tidligere i tråden nevn noen av oppdrettsvariantene av gullfisk/slørhale, så har vel skrevet min mening om det. Men i denne bransjen (industrien) er det noen kyniske mennesker som vet å få frem fisk som tiltaler folk, men som likevel lider livet gjennom. Det kan ha seg slør som er så store at det gjør det vanskelig å bevege seg, øyne som er så store som ja..... , kropper som utifra en normal kropp er deformert og t.o.m fisk som lyser i MØRKET! Ja det er en del kyniske innen industrien som skor seg på dette, og jeg synes ikke alltid at det er like greit. Jeg snakker her om ekstrem varianter. Beklager et langt svar, men når en er engasjert.... så er en engasjert.....
Ha en flott søndag
Legger ved noen bilder fra basen som viser hva jeg mener
Postet 17.10.10 kl 13:05
Endret: 17.10.10 kl 13:26
Ja Moni, synes den er kjempefin jeg og. Også så effektiv! Jeg hadde endel oppstartalger grunnet plantegjødsel og masse filtergugge jeg fikk med av venninna mi til kickstart at akvariet. Nå har den fart over samtlige planter og de er grønne og fine igjen. Det er så artig å se disse vesenene i arbeid.
Det jeg har nå blir et typisk selskapskar. Har nærmest bodd på akvaforum den siste måneden og må si jeg blir litt 'syk' av å se folks personlige tråder og hvilke prosjekter de holder på med. Det må være utrolig artig!
Det jeg har nå blir et typisk selskapskar. Har nærmest bodd på akvaforum den siste måneden og må si jeg blir litt 'syk' av å se folks personlige tråder og hvilke prosjekter de holder på med. Det må være utrolig artig!
Postet 17.10.10 kl 13:31
Uff Du Loffa...det der var ille
Jeg skjønner meget vel at det er gøy med yngel og sånn...faktisk så hadde vi et 375 liters kar for mange år siden hvor vi bla fikk yngel på en skalare...var det det?..hmm... husker jammen ikke jeg
Og det var fantastisk moro å se den "gå tur" med yngelen sin..og ved potensiell fare så forsvant de alle inn i munnen...og når alt var trygt...puff...alle ut igjen
Skjønner også artskar....å ha orden - ikke mange slag - i karet er alfa omega. Det vil jeg og ha...selv som nybegynner
Endog er jeg såpass ny at jeg lar meg sjarmere veldig at fiskens utseende,....selv om denne kanskje er av en billig og "uren" variant Men "dine" eksempler Loffa....synes jeg ikke om
Er nok typen til å bli som dere jeg også...avansere i grei fart og så bli mer kresen og sånn rimelig kvikkt...men inntil da så skal jeg kose meg med utseende og selskapskar jeg. Får ta vare på den tiden så lenge en har`n
Jeg skjønner meget vel at det er gøy med yngel og sånn...faktisk så hadde vi et 375 liters kar for mange år siden hvor vi bla fikk yngel på en skalare...var det det?..hmm... husker jammen ikke jeg
Og det var fantastisk moro å se den "gå tur" med yngelen sin..og ved potensiell fare så forsvant de alle inn i munnen...og når alt var trygt...puff...alle ut igjen
Skjønner også artskar....å ha orden - ikke mange slag - i karet er alfa omega. Det vil jeg og ha...selv som nybegynner
Endog er jeg såpass ny at jeg lar meg sjarmere veldig at fiskens utseende,....selv om denne kanskje er av en billig og "uren" variant Men "dine" eksempler Loffa....synes jeg ikke om
Er nok typen til å bli som dere jeg også...avansere i grei fart og så bli mer kresen og sånn rimelig kvikkt...men inntil da så skal jeg kose meg med utseende og selskapskar jeg. Får ta vare på den tiden så lenge en har`n
Postet 17.10.10 kl 13:52
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Jeg synes nesten den var litt fin, den slørhaleancistrusen Selv om jeg også synes det ser noe teit ut med slørhaler. Ancistrus er min favorittfisk og jeg liker alle utgaver av den. Også de helt vanlige svarte. Eneste aberet er at de ikke er så synlige på min svarte sandbunn i mine akvarier. Jeg har nemlig dilla på svart sand. Men, så har jeg noen lysere varianter av super rot og L1444, og de blir jo veldig synlige på svart da.
Det fine med ancistrus er deres vesen, men det kommer nok best frem om man har flere sammen. Det er da de viser hvor lekne og herlige de er! - Og ikke minst praktisk da, de spiser jo alt av alger i mine akvarier. Det tok lang tid før jeg kjøpte min første ancistus, og før det slet jeg veldig med alger på alle planter osv. men, tenkte ikke over at man kunne kjøpe ancitrus til dette formål. Så min første ancistrus kjøpte jeg faktisk kun for å bli kvitt alger. At det skulle bli min favorittfisk senere hadde jeg jo ingen anelse om dengang
Det fine med ancistrus er deres vesen, men det kommer nok best frem om man har flere sammen. Det er da de viser hvor lekne og herlige de er! - Og ikke minst praktisk da, de spiser jo alt av alger i mine akvarier. Det tok lang tid før jeg kjøpte min første ancistus, og før det slet jeg veldig med alger på alle planter osv. men, tenkte ikke over at man kunne kjøpe ancitrus til dette formål. Så min første ancistrus kjøpte jeg faktisk kun for å bli kvitt alger. At det skulle bli min favorittfisk senere hadde jeg jo ingen anelse om dengang
Postet 17.10.10 kl 14:19