Uidentifisert malle

Heisann.

Jeg har en fisk jeg gjerne skulle hatt litt hjelp med å identifisere.
Jeg har hatt fisken en god stund, men har ikke hatt noe hell med å indentifisere arten.
Jeg har hatt fisken i snart 3 år, og det siste året har den sluttet å vokse.
Det er vanskelig å måle størrelsen ettersom den ligger nedgravd stort sett hele tiden, men den er nok ca 15-18 cm.
Fisken spiser utelukkende andre fisk på rundt 4-5cm og har utrolig store brystfinner som den bruker til å grave seg ned i sanden. Stort sett ligger den helt nedgravd, med bare øynene stikkende opp av sanden, så jeg var heldig med å få tatt noen bilder når den ikke var helt nedgravd.
Fisken er ganske tykk rund rundt buken, og er ca 5cm tykk, i motsetning til feks Chaca-artene. Men den er helt flat langs ryggen, fra øynene til halen.

Håper noen har sett fisken og kan gi meg en identifikasjon.

På forhånd takk,
mvh Mats
Plussmedlem
Hei.

Hvordan ser resten av kroppen ut?
Den har jo trekk som kan ligne på en goby.

Lignende

Gobioides sp.

[URL=http://www.google.no/search?hl=no&biw=1260&bih=837&q=Taenioides+cirratus&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=]Taenioides sp.[/URL]

Etter litt leting..: Kan det være Uranoscopus scaber? Legger ved et bilde fra "aquaworld-crete.com". Den ligger som regel under sandel i en lenger periode for å vente på at et bytte skal svømme forbi, når det så gjør det strekker den tungen ut og griper tak i byttet. Er nesten avhengig av at det skal svømme småfisk forbi en gang i blandt slik at den kan få mat
Plussmedlem
Therese Koller
Kan det være Uranoscopus scaber?

Det er en saltvannsfisk. Men den ligner.
Jeg antar at fisken til Mats er ferskvann.
Svar
Takk for svar så langt.
Jeg skulle gjerne servert litt mere info om fisken i første innlegg.
Fisken spiser utelukkende småfisk på rundt 4-5cm, men i sin fangstteknikk bruker den et vakum fra kjeften. Den ligger jo helt stille i sanden, men når en fisk passerer åpner hele sanden seg og byttefisken forsvinner ned.
Kroppsformen ligner mye på Uranoscopus scaber som jeg ble linket til, men den er fortsatt noe kortere i halefinnen. Ligner egentlig mest på kroppsformen til en vanlig norsk ulke.
Det regner med at det er en ferskvannsfisk ja, da den har levd alle sine år i rent ferskvann i mitt akvarium.
For ca 3mnd siden gikk pumpen i akvariumet og den ble stående slik i 2 uker før jeg fikk ordnet meg en ny. Oksygennivået sank trolig mye, og vannkvaliteten stupte, men dette trigget faktisk en egglegging hos fisken. Det er forøvrig også grunnen til at jeg ønsker meg identifisering, slik at jeg kan finne en hanne.
Ca 50 små halvgjennomsiktige egg på størrelse med en halv lillefingernegl (4-5mm ganske store til å være fiskeegg) ble lagt rett under sanden.

Håper dette kan hjelpe noe på identifiseringen.
Jeg skal prøve å fiske opp fisken og ta et "full-body-shot"

MVh Mats
Etter å ha luftet identifiseringsprosjektet i flere kanaler, har jeg nå fått svar.
Tenkte jeg kunne avslutte prosjektet her også, og meddele at arten er følgende : Thalassophryne amazonica eller Prehistoric Monsterfish på engelsk folkemunne.
http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Thalassophryne&species=amazonica&id=444
Oi, den lignet veldig på den jeg skrev om tidligere, må da være i slekt eller noe.. Lærer stadig noe nytt om fisker
den var tøff.
Spiser den ofte?
Må bli dyrt hvis du ikke har en billig oppdrettsfisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap