Sjokolademalle lignende fisk, hvilken er det?

Inaktiv bruker
Fisken ligner på en Sjokolademalle, men er snill så går utifra at det ikke er en ettersom disse visstnok er ganske glupsk av seg. Grunnen til at jeg spør er fordi den plutselig i dag gikk fra å være natt aktiv til å svømme rundt midt på lyseste dagen. Så trenger å finne navnet på den for å finne ut hva den trenger å leter etter.

Fikk den av en bekjent som måtte kvitte seg med fiskene pga flytting.

Har noen bilder og en video av han/hun.

Video

Det ligner på en oppblåst stripet sjokolademalle, men ikke vet jeg.

Er det noe feil med høyre gjelle på fisken? Ser ut som et sår?
Inaktiv bruker
Forsåvidt enig , men den spiser ikke andre fisk, så tviler veldig sterkt på at det er en sjokolademalle. Angående det merke hadde den det når jeg fikk den. Han jeg fikk den av sa at det var et fødselmerke, så får bare tro på det.

Den har fortsatt å svømme sånn hele natten. Skal prøve å lage noen flere huler og slikt til den å se om det fugnerer
Det er garantert en sjokolademalle, en overvektig en. Det er blant annet derfor de kalles "glupske". De KAN spise yngel og småfisk, men det er varierende - det er ikke alle sjokolademaller som spiser andre fisk. Noen forspiser seg på fiskefôr istedet, og langer innpå porsjoner for 10 i èn munn.

Når det er sagt, vil jeg si det dessverre er et dårlig tegn når fisker plutselig viser avvikende, unormal atferd på dette viset. Fra å være sky og nattaktiv, til plutselig å vase rundt i karet midt på lyse dagen er generelt et dårlig tegn. Det er to ting som kan få en fisk til å gå fra sine naturlige prinsipper på den måten:

1. sykdom (sykdom gjør at fisk blir sløve og mindre sky)
2. leks-humør (vil forplante seg, hormonene gjør at de mister skyheten)

Punkt nr 1 gjør at den nye atferden kan være et dårlig tegn. Punkt nr 2 er ofte positivt

Inaktiv bruker
Er veldig usikker på hvordan jeg burde håndtere sykdommen om det overhode er noen. Det jeg kan gjøre er å sette den i et eget kar (60L).

Er det noen typiske tegn jeg kan se etter for å identifisere den potensiele sykdommen ?

Tusen takk for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap