Trenger hjelp til id på 2 maller

Tidligere i dag fikk jeg 2 maller i hus og lurer selvfølgelig på hva type maller dette er. Jeg har fått disse og han jeg fikk de av trodde dette var L-maller. Den største er ca 14-15 cm og den minste ca 12 cm. Selv synes jeg det er en del forskjeller på mallene så TROR ikke dette er samme type.

Den minste er noe mørkere og har spissere munn enn den største. Med spissere munn mener jeg akkurat som en ekstra liten utpå den vanlige. Hm jaggu ikke lett å forklare, men håper dette kommer frem på disse dårlige bildene. Kan legge ut flere bilder om nødvendig

Legger i første omgang ut 6 bilder
Jeg tror dette kan vere L-021 Pterygoplichthys pardalis
, begge to men mest den svarte av dine.

bare kansje

Didrik

Fine maller!

Slik jeg er det på halen så er det en fisk som kanskje kan hete lyrehale eller lyretail.
Vis du søker på det kan det komme fram. På det ene bildet så det ut som den hadde en slik "Lyretail" som er formet som en u eller c på en måte
Hei Didrik og takk for svaret ditt. Jeg ser litt likheter, men også ulikheter i bildene i basen. Finner ikke det samme mønsteret i basen som mine har. Den mørkeste av mine er vel nærmest det jeg kommer basen. Men om disse her er hva du mener.... har nok de ingen fremtid hos meg. De blir på lik linje med Pleco gedigne

Legger ved 3 bilder til her og håper det hjelper på sikker ID
Aqua360
Fine maller! Slik jeg er det på halen så er det en fisk som kanskje kan hete lyrehale eller lyretail. Vis du søker på det kan det komme fram. På det ene bildet så det ut som den hadde en slik "Lyretail" som er formet som en u eller c på en måte :)

Hei Aqua360
Søkte på tipset ditt, men fant ingenting, desverre. Ja de har nok lyrehale, men det er vel mange av disse større mallene som har det
det er ingen pleco vet jeg helt sikkert, men hva det er, er litt usikkert.
nå er jeg ingen proff men sett endel bilder av pleco og synes ikke det ligner.

dreiv å leite men fant ingen som så heelt like ut.
men nå ser ikke alle fisker like ut da.
ser ut som min gibbiceps.[External Image]

[External Image]
fiskeren
det er ingen pleco vet jeg helt sikkert, men hva det er, er litt usikkert. nå er jeg ingen proff men sett endel bilder av pleco og synes ikke det ligner. dreiv å leite men fant ingen som så heelt like ut. men [B]nå ser ikke alle fisker like ut da[/B].

Antar det er like stor forskjell på fisk som oss mennesker fiskeren. Nei noen plecoer tror heller ikke jeg dette er. Om en ser på bildene jeg nå legger ut ligner de på hverandre, men synes det er litt forskjeller likevel.

Tar et bilde hvor de ligger sammen og et av magepartiet av begge to. På "mage" bildene ser en litt forskjell i mønsteret, men det kan likevel være samme fiskene. På den største er det uavhengige prikker/merker, mens på den lille går dette sammen noen plasser
litt vanskelig å se, men når jeg ser magepartiet, tenkte jeg med engang på gibbiceps
Jeg skal ikke blå nekte trym, men jeg tror ikke det når jeg ser på bilder. Mønsteret under kan nok kanskje ligne men mønsteret på fisken er vel ganske så forskjellige? Hat gippiene lyrehale da? Trodde ikke det? Legger inn et bilde til (?) som viser den ene i frontglasset og må få lov til å si at dette viser en del fravikelser til Gibbiceps.

Hadde håpet det kom noen malle spesialister innom som kunne fjerne min tvil.....
Jeg er enig med Therese det kan vere en gibbiceps, har selv en, som ligner noen ganger på din, den bytter farger etter humør osv. noen ganger er fargen sterk og andre ganger svak. Jeg tror nå at du har en L-021 og en L-083 jeg har holdt begge og de er utrolige fisker, og enkele og holde, spiser det dem får og er veldig lite sky.
vil bare skrive at ingen maller er like, gibbicept har utrolig mange forskjelige mønstere og også pleco, jeg hadde 5 stk. pleco før og nesten alle var forskjelige.
har noen venner som har gibbicept og alle er forskjelige
Jeg tror igjenn at den svarte er L-021 linger på de jeg hadde, og den litt lyse kan vere en L-0838 (gibbiceps)

Didrik

Takk for svar
Får vel slå meg tl ro med dette svaret ditt Didrik, iallefall til noen andre sier noe annet. Ser da ut til at disse blir for store til mine kar og må skifte eiere. Hadde vært greit å ha korrekt ID på mallene før jeg gav de videre, men får gi beskjed om at dette antas å være L021 og L083.

Mulig er dette maller for folk med sans for store maller og som har stoooore kar
du trenger ikke selge eller gi vekk disse før de har blitt store selv hadde jeg gibbien min i et 110l akvariet ca. 12cm. så når den ble større ca. 20cm flyttet jeg den over til 240leren min og når den ble ca. 35cm ga jeg den vekk, det samme med L-021 de er utrolige å holde og går bra sammen. denne prosessen tok mange år.

spørsmålet er om hvor stort akvariet du har nå? men hvis du finner en som har stort akvariet, så får du ta den avgjørelsen du føler får selv. veldig synn men det er jo også bedere for fiskene

Trym81
litt vanskelig å se, men når jeg ser magepartiet, tenkte jeg med engang på gibbiceps

Har Gibbiene lyrehale da Trym? Kan ikke huske at den jeg hadde tidligere i min 500L hadde det? Mulig jeg husker feil. Begge disse har lyrehale....
opps.... jeg har aldri sett en gibbi eller en pleco med lyrhale, nå ble jeg brått litt usikker

Jaja kansje noen andre kan svare deg da

mvh Didrik
Didrik T. Hurum
opps.... jeg har aldri sett en gibbi eller en pleco med lyrhale, nå ble jeg brått litt usikker:-) Jaja kansje noen andre kan svare deg da :-) mvh Didrik

Brått måtte jeg le, Didrik ;- =)

Det er flere mallespesialister her på AF, men han jeg tenker på husker jeg ikke nicket til. Mener han har bilde av seg selv i avetaret sitt. Bertel eller noe.....?
Er det Erlend D. Bertelsen du mener?
Didrik T. Hurum
Er det Erlend D. Bertelsen du mener? :-)

jepp Didrik, det var han jeg mente :- =)

ville det være frekt av meg å sende en mail til han med link til denne tråden?
Nei, Det synes jeg ikke er frekt
og er det noen som kan L-maller så er det han, så gjør det du
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap