Honninggurami eller?

Kjøpte meg to par Honninggurami i går. Vet at hannen er lys gul og hunnen er "kjedeligere" i fargen med sin brunlige tone. Dette har jeg ett par av. Men det andre paret er grålig i fargen og ser veldig like ut. Kan jeg ha fått feil? Isåfall, hvilken gurami er dette?

Legger ved et bilde av den lys gule hannen i første par, og to bilder av "paret" i grått. Ikke så lett å få fine bilder da, for disse fiskene står ikke akkurat i ro...
Det er ikke to hunner du har kjøpt da?
Hadde de slik farge i butikken også? Jeg synes de ser bleke ut, slik de kan bli når de ikke har det noe bra, eller før de har farga ut når de er nye i akvariet.
Denne så heller syk ut... Men de kan jo bli sånn ved overflytting.
Var innom butikken jeg kjøpte dem på i dag, og der hadde de flere som så ut som mine. Personalet som jobber der var litt usikker, men antydet at de kanskje ikke hadde farget ut ennå. Jeg skal vente i noen dager for å se om de blir annerledes i fargen, hvis ikke skulle jeg få bytte de hvis jeg ønsker.
Tror den nederste er en såkalt Honninggurami gull. En oppdrettsvariant som er blek gul, istedet for orange og svart (hannene altså). Har sett disse i butikk et par ganger...
Da har jeg lest en del på engelske sider om honningguramien, og beskrivelsen av fisken er som følger:

Hannen: lengre enn hunnen, 5 cm, blek oker med sølvblank glans mot mageregionen, mørk brunt bånd fra øyet og ned til finnen, dyp gul med en mørk blå underside i avlsperioden, mer fargerik enn hunnen, appelsinskjær i finnene, lengre finner enn hunnen, spiss ryggfinne,

Hunnen: kortere enn hannen, 4 cm, lys orange rundt halsregionen som blir lysere i avlsperioden, har vanligvis en mørk stripe langs kroppen

Ut fra dette er guramiene jeg har fått, tre hunner (de tre bildene) og en hanne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap