- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Honninggurami eller?
Honninggurami eller?
Kjøpte meg to par Honninggurami i går. Vet at hannen er lys gul og hunnen er "kjedeligere" i fargen med sin brunlige tone. Dette har jeg ett par av. Men det andre paret er grålig i fargen og ser veldig like ut. Kan jeg ha fått feil? Isåfall, hvilken gurami er dette?
Legger ved et bilde av den lys gule hannen i første par, og to bilder av "paret" i grått. Ikke så lett å få fine bilder da, for disse fiskene står ikke akkurat i ro...
Legger ved et bilde av den lys gule hannen i første par, og to bilder av "paret" i grått. Ikke så lett å få fine bilder da, for disse fiskene står ikke akkurat i ro...
Postet 11.02.11 kl 21:28
Postet 12.02.11 kl 03:33
Postet 12.02.11 kl 15:19
Endret: 12.02.11 kl 15:19
Postet 12.02.11 kl 15:45
Var innom butikken jeg kjøpte dem på i dag, og der hadde de flere som så ut som mine. Personalet som jobber der var litt usikker, men antydet at de kanskje ikke hadde farget ut ennå. Jeg skal vente i noen dager for å se om de blir annerledes i fargen, hvis ikke skulle jeg få bytte de hvis jeg ønsker.
Postet 12.02.11 kl 20:47
Postet 12.02.11 kl 23:08
Da har jeg lest en del på engelske sider om honningguramien, og beskrivelsen av fisken er som følger:
Hannen: lengre enn hunnen, 5 cm, blek oker med sølvblank glans mot mageregionen, mørk brunt bånd fra øyet og ned til finnen, dyp gul med en mørk blå underside i avlsperioden, mer fargerik enn hunnen, appelsinskjær i finnene, lengre finner enn hunnen, spiss ryggfinne,
Hunnen: kortere enn hannen, 4 cm, lys orange rundt halsregionen som blir lysere i avlsperioden, har vanligvis en mørk stripe langs kroppen
Ut fra dette er guramiene jeg har fått, tre hunner (de tre bildene) og en hanne.
Hannen: lengre enn hunnen, 5 cm, blek oker med sølvblank glans mot mageregionen, mørk brunt bånd fra øyet og ned til finnen, dyp gul med en mørk blå underside i avlsperioden, mer fargerik enn hunnen, appelsinskjær i finnene, lengre finner enn hunnen, spiss ryggfinne,
Hunnen: kortere enn hannen, 4 cm, lys orange rundt halsregionen som blir lysere i avlsperioden, har vanligvis en mørk stripe langs kroppen
Ut fra dette er guramiene jeg har fått, tre hunner (de tre bildene) og en hanne.
Postet 13.02.11 kl 00:57