- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Skjørtetetra
Skjørtetetra
Ble fortalt når vi kjøpte 250 litern at det var 6 Skjørtetetra blandt de fiskene som vi fikk med. Når jeg ser på skjørtetetra profilen her () så har jo alle disse veldig korte finner. Bare en av våre har så korte finner (den kaller vi miniskjørt), mens de andre har lange finner som på bildet jeg legger ved her. Er disse en spesiell kultivar av skjørtetetra eller er det noe helt annet?
Postet 18.03.11 kl 06:49
Endret: 18.03.11 kl 06:50
Postet 18.03.11 kl 09:20
Postet 18.03.11 kl 09:59
Den med lange "skjørt" er en hann, hunnene har kortere finner. Det er nesten umulig å se forskjell på de når de er unge, men finnene til hannene vokser med alderen. I innlegg 13 her i min tråd så har jeg et foto av en av mine hanner og hunner.
Det finnes også en slørvariant av skjørtetetra, men de finnene er faktisk enda lengre på begge kjønn.
Det finnes også en slørvariant av skjørtetetra, men de finnene er faktisk enda lengre på begge kjønn.
Postet 18.03.11 kl 11:47
Postet 18.03.11 kl 12:44
Ikke nødvendigvis fiskemilla. De er veldig like når de er unge så det kan ta litt tid før du ser forskjell. Til å begynne med så kan det være enklere å se på fasongen på ryggfinnen. Hannenes er litt avlang, som en fane nesten, mens hunnenes er mer trekantet. Skjørtet til hannene kan være litt bredere forrerst mens det hos hunnene er helt rett hele veien. Det er veldig små forskjeller til å begynne med så det er ikke enkelt å se. De fleste som selges i butikkene er ofte unge og kan være vanskelig å se forskjell på. Skal se om jeg finner noen bilder av unge fisk som viser disse små forskjellene.
Postet 18.03.11 kl 13:14
Om det er som Astrid sier, så er jeg den heldige eier av 5 gutter med slør og en jente med miniskjørt... Litt kjedelig, men kansje ikke så rart jeg ikke ser så mye av den leken du beskriver i din personlige tråd da
Generelt sett er jo ofte hannene de fineste for (de fleste)/mange arter, så det kan jo stemme... Jo finere slør, jo mere avkom...
(Der krysspostet vi visst, så vil bare legge til at 'mine' nok ikke er ungfisk).
Generelt sett er jo ofte hannene de fineste for (de fleste)/mange arter, så det kan jo stemme... Jo finere slør, jo mere avkom...
(Der krysspostet vi visst, så vil bare legge til at 'mine' nok ikke er ungfisk).
Postet 18.03.11 kl 13:15
Endret: 18.03.11 kl 13:16
Ja, jeg antar du har den fordelingen ja Trond13. Får håpe du ikke får så veldig ofte lek på de siden det kan bli slitsomt for dama med alle de beilerene
Var ikke enkelt å finne bilder som kan illustrere forskjellene, men jeg tror dette må være en ung hann. Se hvordan skjørtet er en anelse bredere foran ved gattet og at ryggfinnen ikke er helt trekantet. På denne derimot, som jeg mener må være en hunn, så er ryggfinnen helt trekantet og skjørtet like bredt hele veien.
Som nevnt er de helt unge temmelig like så det kan ta litt tid før forskjellene synes. Som fullvoksne er det derimot lite tvil om kjønnene.
Som en kuriositet kan jeg jo poste et bilde av det jeg tror er en veilvariant. Der er også hunnene langfinnede.
Edit: Må si jeg synes at din har meget lange finner også, men om det er veil så burde også hunnen din være langfinnet.
Var ikke enkelt å finne bilder som kan illustrere forskjellene, men jeg tror dette må være en ung hann. Se hvordan skjørtet er en anelse bredere foran ved gattet og at ryggfinnen ikke er helt trekantet. På denne derimot, som jeg mener må være en hunn, så er ryggfinnen helt trekantet og skjørtet like bredt hele veien.
Som nevnt er de helt unge temmelig like så det kan ta litt tid før forskjellene synes. Som fullvoksne er det derimot lite tvil om kjønnene.
Som en kuriositet kan jeg jo poste et bilde av det jeg tror er en veilvariant. Der er også hunnene langfinnede.
Edit: Må si jeg synes at din har meget lange finner også, men om det er veil så burde også hunnen din være langfinnet.
Postet 18.03.11 kl 13:26
Endret: 18.03.11 kl 13:30
vet tråden begynner å bli litt i eldste laget nå. Men har netopp hatt lek på mine skjørtetetra. Å der har som sagt ingen lange finner. Men en skiller seg ut. Den er større, rundere i fasongen og mer hengebuk enn di andre. Dette er tydligvis fruen. Nå har hun blitt jaget iundt av alle mannfolka en evighet. Å har tydlivis funnet sin utkårede. Den eldste gubben av di alle:p rundt 5 år gammel er han
Postet 31.05.11 kl 20:28
Kan det være at det er Falsk skjørtetetra du har? Der skal visst kjønnene være ganske like. Ved googling ser jeg at det nevnes at hunnene hos den arten har konkav buk mot hannenes konvekse, men det nevnes ikke noe om forskjellig finnelengde hos kjønnene.
Postet 31.05.11 kl 21:16
Postet 31.05.11 kl 21:37