- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hjelp-hvordan fisk er dette? og hva feiler det den
Hjelp-hvordan fisk er dette? og hva feiler det den
Vi har 3 slike fisker som man ser på bildene her i vårt 260liters ferskvanns akvarie. Nå har den ene av fiskene lagt seg ut no veldig,(man ser forskjell på bildet som har alle de 3 fiskene, den er lengst til venstre) og ligger mye av tiden på bunn. Vi er helt nye i akvarie hobbyen, så prøver å lese meg opp på de forskjellige fiskene våre,for å se hva som er vanlig oppførsel til de forskjellige artene, men denne har jeg helt glemt hva heter. den er vel ca 4cm lang om det kan være til no hjelp. I tillegg lurer jeg på om den er syk eller gravid. har puttet den i et ynglekar på kanten av akvariet for sikkerhets skyld. vi har ikke no produkter til å teste vannet med, annet enn ph papir, så jeg vet at vannet har en ph på 6.5, og en temp på 27grader. Vi har hatt litt nitritt i vannet, så hadde store vannbytter og 'sultestreik' i 4dager. Har også en gull gurami som har no som likner på pop eye, så medisinerer vannet med esHa 2000, uten at det ser ut til å ha no effekt har gjort det i 6dager nå, da vi fikk beskjed om å fortsette behandling til vi så bedring av akvaributikken vi handler i. Det er vel det meste av informasjon jeg kan komme med, men bare spør om det er no mer som kan være til hjelp.
Postet 30.03.11 kl 18:17
Det der ser veldig ut som linjetannkarpe, gullvarianten (om det ikker er lyset som lurer meg). 4 cm er litt lite for den fisken, så mulig det er noe annet, men det er ihvertfall innenfor den slekten.
Det er en killi, så de legger egg, ikke unger, så noe fødenett er nok ikke nødvendig. Så lenge resten av fiskene ikke plager den så kan den godt gå sammen med de andre.
Vet du om du har mange hanner? De er ofte temmelig aggresive mot hverandre, så om det er en hann som har fått mye bank kan det være derfor den oppfører seg merkelig. Enkelt sagt så har hannene mye farger og større finneprakt enn damene som er grå med sorte striper på, men ørlittegranne farge på finnene.
Det er en killi, så de legger egg, ikke unger, så noe fødenett er nok ikke nødvendig. Så lenge resten av fiskene ikke plager den så kan den godt gå sammen med de andre.
Vet du om du har mange hanner? De er ofte temmelig aggresive mot hverandre, så om det er en hann som har fått mye bank kan det være derfor den oppfører seg merkelig. Enkelt sagt så har hannene mye farger og større finneprakt enn damene som er grå med sorte striper på, men ørlittegranne farge på finnene.
Postet 30.03.11 kl 18:46
Endret: 30.03.11 kl 18:48
Bare en tanke som slo meg: Hvis de har sultet noen dager, har du telt de mindre fiskene i karet? Ser det er dragefinnefisk i akvariet i følge profilen. De killiene jeg har er glupske som fy og tar seg en jafs fra stimen med kobbertetra om de går uten mat en dag eller to. Om det faktisk er linjetannkarpe (eller en annen art innenfor samme familie) så vil nok en solid jafs med dragefinne fylle magen såpass godt at det synes. Har den vært slik lenge?
Postet 30.03.11 kl 18:56
Hmm da tror jeg at vi bare har hanner. Har bare de tre som er på bilde nr 2, tror jeg det var, og alle sammen er sånn gulgrønne i fargen, med rødkant på halefinnen, om det er det det heter. Denne er litt blassere i fargen, men det kan jo være fordi den ikke har det no særlig. Men har du no peil på hva det kan være som har gjort den så tykk?
For å spørre om noe med disse fødekarene til en senere anledning, blir ikke egg også lagt i de, så yngelien kan klekkes der?
For å spørre om noe med disse fødekarene til en senere anledning, blir ikke egg også lagt i de, så yngelien kan klekkes der?
Postet 30.03.11 kl 18:57
Hmm der sa du kanskje no. Dragefinnene lever ser jeg, men er jo andre små oppi her, som neoen tetra og reker, så kan jo være noen av di som har forsvunnet. Hadde 30 neontetra når vi startet opp med dette karet, men de forsvant en etter en,for det viste seg at de mallene vi hadde var rov fisk, så er ikke helt sikker på antall som var igjen etter at de ble flyttet.
den har vært sånn i ca 4 dager.
den har vært sånn i ca 4 dager.
Postet 30.03.11 kl 19:01
Veronika SkoftebyFor å spørre om noe med disse fødekarene til en senere anledning, blir ikke egg også lagt i de, så yngelien kan klekkes der?
Joda, eggene kan bli lagt der, om du har veldig flaks, men hunnene legger ofte ikke egg om de føler seg ukomfortable, og de vil i tillegg gjerne gjemme dem på gode plasser. Og, et egg i et fødenett vil aldri bli befruktet, om du ikke har i en hann i tillegg. Og to velvoksne fisker som disse i et nett vil neppe være veldig medgjørlige. Jeg plagdes tvert i mot med at andre killier hoppet inn utenfra nå jeg hadde fisk i slike nett.
Som jeg skrev, dine er såpass små at jeg er langt fra sikker på hvilken type killi det er. De ligner veldig på gull versjonen av linjetannkarpe, men de blir 10 cm, og jeg skal ikke påberope meg at vite om alle killier som finnes
Når jeg hadde to hanner i samme kar var det en som helt definitivt var sjef, og en taper. Taperen var alltid temmelig blek i fargenen, og gjemte seg ofte unna lenger ned i karet, helst godt inn i mellom plantene. Det KAN være noe lignende hos deg, særlig om han er mett og fornøyd. Men jeg ville holdt et ekstra øye med han, særlig om han ikke har oppført seg slik før. Prøv å fore litt og se om han intereserer seg? Alle killier er evig sultne, så er han ikek interessert så er det et veldig tydelig tegn på sykdom (eller muligens forstoppelse?)
Postet 30.03.11 kl 19:35
der sa du no ja hehe. fælt å blond man blir når man er ny i no, tenkte jo ikke over at eggene blir befruktet etter at de er lagt hehe.
Jeg tror du kan ha rett i type fisk, og du er nå den eneste som har svart her, så jeg velger å stole på deg
så ska jeg se an formen på den
Har forresten ikke fødenett, men en sånn liten plast kasse som dama i butikken mente var best, men ser at det er mange her som er uenig. men men, vi har vel ingen store planer om no oppdrett heller, syntes bare det var greit å ha, sån just in case
men du får ha takk for alle svar og god hjelp
Jeg tror du kan ha rett i type fisk, og du er nå den eneste som har svart her, så jeg velger å stole på deg
så ska jeg se an formen på den
Har forresten ikke fødenett, men en sånn liten plast kasse som dama i butikken mente var best, men ser at det er mange her som er uenig. men men, vi har vel ingen store planer om no oppdrett heller, syntes bare det var greit å ha, sån just in case
men du får ha takk for alle svar og god hjelp
Postet 30.03.11 kl 22:44
Du får ha lykek til
Om du skal få gode svar på om fisken faktisk er syk og hva det kan være som er galt så ville jeg skrevet en ny post og lagt inn på sykdomsforumet. Merk deg tråden som ligger øverst på siden, den inneholder en god mal med spørsmål som det er lurt om du svarer på allerede når du lager tråden, så har folk den informasjonen de trenger og slipper å bruke tid på å spørre deg om det.
Om du skal få gode svar på om fisken faktisk er syk og hva det kan være som er galt så ville jeg skrevet en ny post og lagt inn på sykdomsforumet. Merk deg tråden som ligger øverst på siden, den inneholder en god mal med spørsmål som det er lurt om du svarer på allerede når du lager tråden, så har folk den informasjonen de trenger og slipper å bruke tid på å spørre deg om det.
Postet 31.03.11 kl 01:14
Endret: 31.03.11 kl 01:14
Postet 31.03.11 kl 01:17