Synes dette ligner på en hai, men har i grunn ikke peiling...

Jeg fikk denne for ikke så lenge siden. Jeg synes dette ligner på en hai av et eller annet slag, men har i grunn ikke peiling. Kan noen hjelpe meg med å identifisere den?

Den er ca 20 cm, har en karakteristisk mørk flekk på begge sider og virker relativt fredelig og litt sky.
Barbe eller buntitterart i anostomus genusen kanskje?

Lykke til.

Espen
Det finnes ingen ekte haier som bor i ferskvann, så en type hai er det uansett ikke.
Ja, det er nok en bunntitter
Takk for svar Black_Flys. Det er nok en bunntitter av et eller annet slag, da den ofte gjemmer seg ved å stille seg opp inntil glassveggen og titte ned mot bunnen. Jeg finner ikke bilde av den blant bunntittere i fiskebasen, men synes den ligner mest på Pseudanos trimaculatus (Threespot headstander), men det jo ikke den heller. Jeg får lete litt mer på nettet senere.

Og nei, Mvjnz, en "ekte" hai trodde jeg heller ikke at det var, men det finnes jo en del "haier" i ferskvann også, som sølvhaien f.eks. Men det er nok en bunntitter.
Syns det ser ut som den mangler en del av halen. Har den finneråte, eller nylig hatt det?

Og nei, Mvjnz, en "ekte" hai trodde jeg heller ikke at det var, men det finnes jo en del "haier" i ferskvann også, som sølvhaien f.eks. Men det er nok en bunntitter.

Sølvhaien er en karpefisk og ingen hai
Den eneste haien som man kan finne i ferskvann er oksehaien som går opp i elver, men ellers er det vel ingen med mindre man regner Sagfisken/Saghaien for en ekte hai.
Jeg har en liknende en! Vet heller ikke hvilken sort min er. Men tror den tilhører " hai" slekta.. For min går sammen med de to sølvhaiene mine. Den er veldig sky , det er sølvhaiene og, og trives best i et hjørne bak noen lava steiner.
Nei, halefinnen er ikke helt fin, men den var slik da jeg fikk tak i den, og det er ikke noe tegn til forverring.

Gøy at du har den samme, Elwira. Min liker seg også bak i et hjørne.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap