Hemichromis lifalili ?

Jeg kjøpte for en ukes tid siden et stort hjørnekar på ca 600liter. Det fulgte diverse ciklider med karet, men jeg er særlig interessert i to av dem.
Jeg har funnet ut såpass at fiskene er Hemichromis, men er veldig usikker på om det er lifalili eller guttatus jeg har. Og hvilket kjønn det er på dem.....

I mangel på gode bilder vil jeg forsøke å beskrive dem;
Fisk#1 er ganske kraftig rød med fine blå/grønne prikker over hele kroppen. Den har KUN en flekk ved gjellelokket som skifter fra gullfarget til litt mørkere. Denne fisken viser nå tegn til lek (?), ved å vrikke rundt og riste kraftig på kroppen når den andre kommer bort.

Fisk#2 er blekere rosa i fargen, litt mørkere oppå hodet/nakken (nesten litt "sotet" og har mørkere kant under på halefinnen. Den har EN kraftig flekk ved gjellelokket, men noen ganger vises en svak flekk både midt på kroppen og ved haleroten. Disse kommer og går litt men er aldri skikkelig tydelige slik man ser på bilder av H. Bimaculatus. Denne fisken har litt "høyere panne" enn den andre. Hadde jeg skulle tippe ville jeg si at dette er en hann-fisk. Denne fisken svarer liksom ikke på den andres vrikking, men den jager den ikke heller. Den jager derimot annen fisk ved anledninger. Disse to svømmer alltid sammen.

Begge er omtrendt like store, ca 9 cm.
Er det noen som kan hjelpe til med å klare opp dette for meg? Har jeg to forskjellige arter? Er begge hanner? Eller hender det at hunnen kurtiserer hannen med vrikking? Eller er vrikkingen en trussel hanner i mellom?
Forekommer det krysninger mellom H. Lifalili og H. Bimaculatum?

For meg virker det som om #1 er en H. Lifalili uten tvil, mens den andre er hverken "fugl eller fisk".

Kunne tenke meg å flytte disse i en egen tank, og se om de yngler, men om det er to hanner er jo det litt bortkastet :P
Oppdatering
Siden det var labert med respons, får jeg svare meg selv
Det viser seg nå at det er et par! Kom hjem fra jobb sent i går kveld og der hadde de lagt masse egg på en flat sten, og de passet svært godt på stedet. Har jo lest om lesbisk adferd på slike ciklider, så det er fremdeles ikke helt spikra at det er et par av forskjellig kjønn, men fingrene kryssa Blir det wrigglers, er saken klar!

Har ingen håp om at disse vil greie seg, hadde som sagt tenkt at de skulle få egen tank men de greide tydeligvis ikke vente... I karet bor det en nokså stor Jack Dempsey (som de jager under tvil og med angst i blikket), en kreps (som tar igjen om den blir hakket på) en Garra (alltid sulten, spiser ALT) og noen pleco`s.

Ang arten, har jeg konkludert med at de er lifalili, men muligens er den ene en kryssning av bimaculatus ?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap