Grenmaller. forskjellig kjønn eller forskjellig malle?

Har 5 stk grenmaller som er kjøpt som Farlowella acus alle sammen, men ser nå at de egentlig ikke er så lik hverandre som jeg forventer at fisk av samme art skal være.

Ser også at det ligger det bilder av mine maller både på profilen til Acus (her er også mine bilder) og til vittata.

Lurer på nå om denne forskjellen viser forskjell i kjønn eller om jeg har to forskjellige grenmalle arter?

Hvis det er forskjell i kjønn, hvilken er hann av disse to?

[External Image]

[External Image]
For meg så ser dette ut som to forskjellige arter, men jeg kan ta feil for bildene kan lyve litt. Det ser ut som de har ganske forskjellige rostrum (nese).
F. acus er det garantert ikke, da denne ikke finnes i hobbyen. Selvom de fleste av disse mallene blir solgt unner dette navnet.

Kjønsforskjeller på disse artene er at hannene får mer hår på rostrumet, men det er ikke så enkelt å se.

E
Ja nemmelig. Det var det jeg mistenkte, så da lurer jeg på hva jeg egentlig har.
De er faktisk så ulike som bildene viser, nesene er forskjellige også. Den på nederste bilde har kortere og bredere nese.

Får sende avgårde en mail til moderatorene etterhvert og be de fjerne bildene mine på profilen til Acus da, men skulle gjerne ha visst hva jeg har silk at bildene kan flyttes til rett profil.
Artsidentifikasjon på Farlowella arter er ikke enkelt. Fet er i hvertfall enklere om man kjenner til lokasjon.

Ta et bedre bilde av nesen og undersiden.

E
Her er en ID tråd fra Planet Catfish som kanskje kan hjelpe deg å finne ut om det er F. vittata eller ikke...
http://www.planetcatfish.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=33097
Erlend, skal forsøke å få tatt bedre bilder av undersidene på de. Kan ta litt tid det.

Lars, for meg så ser da alså mallen på bilde nr 1 ut som en vittata ifølge linken du ga meg, mens den på bilde 2 ikke er lik i det hele tatt.
Bilde tatt av en av grenmallene, etter og ha studert de mer har jeg kommet frem til at jeg har 4 som er lik hverandre og en som ser ut som på bilde nr to i første post, det er denne jeg nå har fått bilde av.
Ser jo i sammenligning med vittata her at dette ikke er en vittata.
Slik jeg ser det iallefall.
Noen som kan se hva annet den kan være?

Jakter fortsatt på de andre for og få tatt bilde av en av de.

[External Image]
Eg synes disse fiskene ligner veldig på hverandre. Den ene er riktignok litt lysere, men det trenger ikke bety noe.

Den lyse har både benplater og nese som tyder på at det er en F. vittata-hann. At nesen ikke er så lang kan tyde på at fisken ikke er fullvoksen.? Men det er uansett variasjoner på neselengden.

Den øverste er det naturlig å tro er en F. vittata-hunn, men vanskelig å si uten flere bilder.

Mine F. vittata viser individuelle forskjeller både på farge og neselengde, selv om de er søsken/har felles far.
Betryggende og høre Donald, men jeg har som sagt 4 som er ganske lik på mønster og neselengde men med litt variasjon i farge (2 lyse og to mørke), og denne ene som skiller seg ut med kortere nese og mer tydelig "stopp" (kom bare på hundetermen her, hehe) over neseryggen.
De er ikke helt fullvoksne, men er ganske jevnstore, ca 17-18 cm alle sammen.

Jakter fortsatt på en av de andre for å få ta bilde av de underfra, men det er bare den som skiller seg ut som har for vane og henge på glasset..

Men håper jo det vil vise seg at de er vittata alle sammen, hadde vært kjedelig og ha fått en som ikke er samme art som de andre.
Jeg synnes kroppshøyden og rostrumet skiller seg veldig mye fra hverandre, og tror at du har to forskjellige arter. Men jeg kan ikke på stående fot her nå, fortelle hvilke arter vi snakker om.

E
Rotet litt på pcen og fant bilder som er tatt av de i April, her er den som nå skiller seg tydelig ut i dag den som ligger bakerst til venstre hele tiden.
Mener den har i det siste blitt mer tydelig annerledes enn de andre?

[External Image]

[External Image]
Erlend D Bertelsen
Jeg synes kroppshøyden og rostrumet skiller seg veldig mye fra hverandre

Rostrumet på den som skiller seg ut sier at det er en hann, men selvfølgelig ikke at det er en F. vittata-hann.

Mine hanner har akkurat slike neser. Allerede mens de var svært små, så eg på neseformen hvem som var hanner; tydelig bredere og kortere. Nå har eg selv oppdrett på arten, og akkurat det stemte hos meg.

Enig med deg, Erlend: kroppshøyden er ulik, men det kan kanskje også være kjønnsbestemt?

Eg vet selvsagt ikke om disse er F. vittata, men det er i hvert fall mitt beste tips. Mye mulig at F. vittata i handelen (oftest solgt som F. acus) egentlig er mange forskjellige arter.?

Har endelig fått tatt bilde av en av de andre mallene.
Synes jo nå at de er ganske like på undersiden når man ser bort ifra neselengden?
Og dette er da alså to hanner ettersom de er "hårete" på nesen?

Legger ut bildet som ligger lenger opp her sammens med bildet av den andre så det skal være enklere og sammenligne.

[External Image]

[External Image]

Men så ble de like men litt forskjellige likevel når jeg så de sammens..
Synes området rundt munnen er veldig forskjellig bla.
Enig med deg; munnen ser helt forskjellig ut.
Bilde av det som visstnok skal være F. acus. Neseformen ligner på nesen til fisken din som skiller seg ut, mens munnen ligner på den andre fiskens munn. Det skurrer.

Kan det rett og slett være at fiskene presser munnene til glasset med ulik styrke?
Ja, ikke ble jeg noe klokere av dette..
Synes og det er lik en Acus, unntatt munnen. Kanskje det er som du sier at de suger seg fast med forskjellig styrke.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap