Nytt akvarie med fisk

Hei
Kjøpte akvarie med fisk i. Selgeren sa det var malawi fisk uten å utdype noe. Jeg har 2 akvarier fra før og driver med søramerikanske ciklider. Derfor tenkte jeg det var kult å prøve seg på malawi nå. Men da jeg kjøpte akvariet så jeg det var sebraciklider i akvariet som jeg sett før og dette er ikke malawi i det hele tatt + at det var en ancistrus og 2 pleco der.
Dette var i bunn og grunn greit siden man aldri kan få nok søramerikanske ciklider

MEN i akvariet er en den stakkar som er helt solo og jeg har ingen ide hvilken type dette er. Håper dere kan hjelpe meg litt Dumt å ha en malawi i et ellers søramerikansk akvarie.
Fargen og selve halen syns jeg kan minne om noe fra søramerika men vet ikke.
Syns den likner på en jack dempsey. Ref bilder i min tråd

Hunn, mest trolig. Det kan være en hann også, men da er han sykt opphisset for å vise den fargen så ung.

Bør forøvrig ikke gå i samme kar som alt.. + trenger mye plass.

Her er en hunn med en hann.
Dette er ikke en søramerikaner.
Arten på bildet er en Jack Dempsey og er en mellomamerikansk ciklide.
Sebraciklide er for øvrig heller ikke fra søramerika.

Disse bør/skal ikke holdes sammen med søramerikanske ciklider av hovedsaklig to grunner:
1) Mellomamerikanske ciklider skal ha hardere vann med høyere pH enn søramerikanere.
2) Mellomamerikanske ciklider er for tøffe/ hissige til å holdes sammen med søramerikanere som er mildere i gemyttet.

Vedrørende gemytt så finnes det riktignok en del søramerikanere som er relativt "tøffe i trynet" men de har ikke psyken til stadighet å krige om plass og revir slik som mellomamerikanere er mer utrustet for selv om de heller ikke bør holdes på en slik måte at de hele tiden blir tvunget til å sloss eller krige for revir og områder i karret de vil ha for seg selv.
Viste jeg ikke
Var også på dyrebutikken og fikk vite at jeg ikke skal holde sør- mellom amerikansk fisk sammen(ikke at jeg gjør det). Men da skal jeg prøve å ikke senke ph for mye og sjekke opp i gh og kh. Takk for tilleggsinfoen. Liker å kunne litt om de artene jeg holder. Har nå hatt de i en uke. Skal bli kvitt plecoene siden de tar for mye plass og deretter vurderer jeg å bli kvitt jack eller finne en dame til han, men jeg tror det kan bli mye bråk rundt yngle tider. Han er nå i sterk undertall etter som han er alene mot 6 sebra ciklider.
Ikke finn en partner til den jacken om den ikke har god plass, helst lite andre fisk sammen med de. De blir sykt aggressive med yngel og tiden før de skal ha yngel. Fisken er i stand til å ta knekken på en oscar.. så den bør settes sammen med nøye utvalgte partnere.. helst ikke andre ciklider. Man kan "roe" de ned litt ovenfor annen fisk om man setter et speil mot glasset i akvariet.. den konsentrerer seg da mye om å ta den fisken den ser i speilet..
Store botiaer funker bra med jacken. Har det selv, de har forsvar som gir respekt hos jacken.
Anbefaler ikke et jack dempsey par sammen i akvarie om det ikke er jævelig stort.. Utenom lekstiden, så jager hannen hunnen helt til hu ligger å gisper luft i overflaten om hun ikke kommer langt nok vekk fra han eller finner ett gjemested han ikke kommer inn i.. Når hun endelig føler seg trygg, så blir hun der meste parten av tiden helt til hannen er klar for lek.. Det beste er en jack pr akvarie. De yngler ca hver 4 uke, 500+ yngel som blir frittsvømmende er ikke uvanlig.. MAO utrolig slitsomt for alt annet liv i akvariet.. Jeg har 1 stk hann i 350l det går fint nå som han er liten.. Han må ha mere plass når han blir større.

Her ser du hva som Kan skje når en dempsey er i samme akvarie som en liknende type fisk..

Og her hva som kan skje sammen med mindre siklider.. Advarer mot sterke bilder..
Vekk
Da får jeg prøve å selge han, evt gi han bort.
Han er nå i en 200l som er for lite allerede. Fikk han med akvariet når jeg kjøpte det.

Får håpe det er noen interesserte i oslo område.
Har dere noen tips til fisk som passer sammen med sebraciklider?

Og/eller tips til innredning av karet?
har nå hevet oppi 2 ganske store røtter og prøver å feste planter til røttene, ikke prøvd det før. Så har jeg noen få steiner og en kokosnøtt hule som ikke blir brukt så mye enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap