- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken otocinclus?
Hvilken otocinclus?
Hei
Jeg kjøpte den for ca 5 år siden, da var den liten (2-3 cm). På butikken sa de den het otocinclus og at den kunne bli 15 cm stor. Min har blitt 8-9 cm.
Den liker all slags mat.
Jeg vil gjerne finne ut hvilken otocinclus det er men jeg kan ikke finne noen o. som kan bli så store.
Håper noen her kan hjelpe.
Er det ikke otocinclus likevel?
hilsen
Jeg kjøpte den for ca 5 år siden, da var den liten (2-3 cm). På butikken sa de den het otocinclus og at den kunne bli 15 cm stor. Min har blitt 8-9 cm.
Den liker all slags mat.
Jeg vil gjerne finne ut hvilken otocinclus det er men jeg kan ikke finne noen o. som kan bli så store.
Håper noen her kan hjelpe.
Er det ikke otocinclus likevel?
hilsen
Postet 15.11.11 kl 18:02
Postet 15.11.11 kl 18:08
Postet 15.11.11 kl 18:21
Postet 22.01.12 kl 14:48
Postet 24.01.12 kl 10:45
Postet 24.01.12 kl 11:59
VannstiHiver meg med på denne tråden. Jeg fikk meg en Otocinclus nylig, men jeg vet ikke hvilken det er! Skulle gjerne visst det slik at jeg kan hente noen artsfrender til den! Kan noen kjenne igjen denne karen? På forhånd takk! :)
hvis jeg ikke tar HELT feil er dette en Otto ( Otocinclus affinis )
denne bør være i grupper på MINST 4stk
Postet 29.01.12 kl 15:20
Postet 29.01.12 kl 16:38
Postet 29.01.12 kl 16:47
guramijentahvis jeg ikke tar HELT feil er dette en Otto ( [URLBLOCK1] ) ;)
Det fins mange varianter av Otocinclus. Hva fikk deg til å mene at det var affinis?
Det er som Lisbeth sier, det må et godt bildet av halepartiet til for å klare å se forskjell på artene, og helst et fra siden også. Og det kan være svært vanskelig å sette id på dem
Postet 29.01.12 kl 17:04
Endret: 29.01.12 kl 17:05
Janne[QUOTE=guramijenta]hvis jeg ikke tar HELT feil er dette en Otto ( [URLBLOCK1] ) ;)
Det fins mange varianter av Otocinclus. Hva fikk deg til å mene at det var affinis?
Det er som Lisbeth sier, det må et godt bildet av halepartiet til for å klare å se forskjell på artene, og helst et fra siden også. Og det kan være svært vanskelig å sette id på dem
helt erlig så vet jeg ikke hvorfor jeg valgte akkurat Otto'en, men det var nok fordi det var den første fiskesorten som slo inn til meg som jeg syntes den lignet mest på og jeg synetes halepartiet og fargen/mønsteret på hele den og halen stemte.
men jeg er ikke ekspert på Otocinclus så jeg skal jo ikke si det er riktig da, men det var den jeg syntes lignet mest
Postet 29.01.12 kl 17:14
Postet 29.01.12 kl 17:29
Tipper Hoppei eller vestitus. men helt wild guess ut fra bilder. Hvilke synes du selv likner ?
Alle mine Ottoer ble solgt som arnoldi, Har også sett ande som ikke ligner på mine gå som arnoldi.. (de jeg har er macrospilus.) Hadde med meg bilde når jeg var å kjøpte fler for å sammenlikne slik at jeg fikk med meg rett:-P..
Alle mine Ottoer ble solgt som arnoldi, Har også sett ande som ikke ligner på mine gå som arnoldi.. (de jeg har er macrospilus.) Hadde med meg bilde når jeg var å kjøpte fler for å sammenlikne slik at jeg fikk med meg rett:-P..
Postet 29.01.12 kl 18:59
Så vanskelig, dumt at ikke butikkene klarer å holde oversikt over artene de selger. :/
Før jeg postet denne tråden så jeg meg ut vestitus som den jeg syns ligner mest, men så vet jo ikke jeg hva jeg skal se etter.
Den mangler det leopardmønstret oppå for å være Hoppei. Fisken ble sannsyligvis kjøpt på Tropehagen på Pyramiden her i Tromsø for et års tid siden.
Bør jeg ha fått til et enda nærmere bilde av fisken?
Før jeg postet denne tråden så jeg meg ut vestitus som den jeg syns ligner mest, men så vet jo ikke jeg hva jeg skal se etter.
Den mangler det leopardmønstret oppå for å være Hoppei. Fisken ble sannsyligvis kjøpt på Tropehagen på Pyramiden her i Tromsø for et års tid siden.
Bør jeg ha fått til et enda nærmere bilde av fisken?
Postet 29.01.12 kl 19:24
Tror kanskje du har Otocinclus Mariae.
Her er en annen side du kan se og sammenlikne bilde og original.
http://www.planetcatfish.com/catelog/genus.php?genus_id=49
Her er en annen side du kan se og sammenlikne bilde og original.
http://www.planetcatfish.com/catelog/genus.php?genus_id=49
Postet 29.01.12 kl 19:57
Jeg ville tro dette er en Otocinclus i hoppei complexset. Otoene fra hoppei complexset har en halemarkering som litt diamantformet, det synes jeg fisken din har.
Lisbeth S
Otocinclus Mariae er veldig sjelden å finne i handelen.
Det er generelt vanskelig å gi id på en del av otoene, mange ganger blir forskjellige
otoer bare puttet sammen før de kommer i hendelen her.
Hilsen
RHD
Lisbeth S
Otocinclus Mariae er veldig sjelden å finne i handelen.
Det er generelt vanskelig å gi id på en del av otoene, mange ganger blir forskjellige
otoer bare puttet sammen før de kommer i hendelen her.
Hilsen
RHD
Postet 29.01.12 kl 20:11