Sverddrager eller platy?

Jeg hadde 2 platy og 2 sverddrager som var drektige. Nå er det 4 yngel, 1 rød og 3 blanke.. Hvordan vet jeg hva som er hva? Legger ved bilde og håper på svar
Inaktiv bruker
Min erfaring er iallefall at de blanke er sverddragere. Den røde kan være en platy.
icia87
..hva er hva??

Er ikke så lett å se forskjell på platy og sverddrager yngler så tidlig, men skal jeg gjette ut fra erfaring med farger, gjetter jeg på at den blanke store er sverddrager og den lille røde med sort hale finne er en platy. Men som sagt er det svært få som klarer skille på disse på yngel nivå
Den røde er platy, det er jeg overbevist om, den gråe, og de andre må være sverddragerne.. ; )
..
er det jeg også tror, men når man ser litt på fasongen kan vel begge være platy?
icia87
er det jeg også tror, men når man ser litt på fasongen kan vel begge være platy? :)

Om du leser di svar du får så ser du at det er vanskelig å skille disse to fiskene som yngel/ungfisk. Disse er nært beslektet og krysser seg med hverandre. Først når di blir eldre er det lettere å se forskjell. Platy er kortere i lengde og noe høyere i høyden. Sverddrager hannene får sverd ut fra halefinnen
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap