Otoconclus - affinis eller vestitus

Kan noen hjelpe meg å se hva disse er.

Tror enten det er: Otoconclus - Affinis eller Vestitus

- I butikken sto det: Arnoldi Dverg malle.. men finner ingen fisk her inne som heter det. Fikk beskjed at de også heter Otto og er svært gode algespisere.
Otocinclus affinis er den mest vanlige, så jeg ville satset på at det var den.

Det er ingen i Otocinclus slekten som heter noe med "arnoldi".
Vel... Det er affinis, hoppei og macrospilus som er mest vanlig i handelen, og av disse er det som regel macrospilus som kalles dverg. Ellers er det fryktelig vanskelig å si sikkert hva det er uten å vite opprinnelsessted.
Sissimor
Vel... Det er affinis, hoppei og macrospilus som er mest vanlig i handelen, og av disse er det som regel macrospilus som kalles dverg. Ellers er det fryktelig vanskelig å si sikkert hva det er uten å vite opprinnelsessted.

Synes de likner alle 3 på de jeg har..
Men affinis er vell den eneste som også kalles otto av de 3, og hun kalte den Otto først.
Alle de nevnte er selvfølgelig Otocinclus. De forkortes til Otto, alle fiskene som er i den slekten.
mona o
.....Det er ingen i Otocinclus slekten som heter noe med "arnoldi".

Det er nok mye som finnes selv om det ikke finnes i fiskebasen på AF )

Otocinclus arnoldi er nok en gyldig art:

Her er revalideringen av Otocinclus arnoldi.

Fishbase opererer noen ganger med Otocinclus arnoldi som et synonym for Otocinclus flexilis, og andre ganger som en egen art med refranse til revalideringen linket til over. Det rare her er at noen ganger kommer det ene og noen ganger det andre, når man søker. Så de "vingler" nok litt fortsatt.....
Jeg trodde AF "vasket" sitt system med Fishbase og derfor skulle være ganske pålitelige mht ferskvannsfisk... men det finnes altså "huller" i systemet!

Æsj, jeg som trodde man kunne stole på å finne alle arter i AFs base...:p
Og det hjelper ikke det heller, Mona. Hverken AF eller Fishbase har for eksempel fått med seg at en ny Apistogramma er beskrevet: [URL=http://www.apistogramma.com/forum/showthread.php?12040-A-new-Apistogramma-Apistogramma-playayacu-sp.-n.]Apistogramma playayacu[/URL].
(Dette er fisken som tidligere var kjent som Apistogramma sp. "Caqueta" A 84).

Så man må nok gjøre dypere søk om man skal finne ut hva som virkelig skjer "der ute".....

Til trådstarter: beklager off-topic!
mona o
[URLBLOCK1] er den mest vanlige, så jeg ville satset på at det var den.

Nei, Otocinclus (eller Macrotocinclus) affinis er uhyre sjelden å finne i handelen. Arten er visstnok sjelden også i naturen grunnet forurensning. Salgsnavn kan man ikke alltid stole på.

Ingen av bildene i fiskebasen på AF er av O. affinis.

Lisbeth, klarer du å ta bedre bilder av spesielt halepartiet? Da blir identifiseringen enklere.
Donald
Nei, Otocinclus (eller Macrotocinclus) affinis er uhyre sjelden å finne i handelen. Arten er visstnok sjelden også i naturen grunnet forurensning. Salgsnavn kan man ikke alltid stole på.

Da er det over 300 (!) personer som har registrert feilaktig at de har den arten her på AF - det var ikke verst!

Det var derfor jeg sa den var den vanligste, jeg sjekket hvor mange som hadde reg. at de hadde den på de nevnte Ottoene. 361 har reg. at de har O. Affinis i akvariet sitt. Det hørtes logisk ut at det da var den vanligste Ottoen, det er liksom det navnet jeg har hørt mest også, tenkte jeg.

Forvirring ute og går når det gjelder Ottoer, skjønner jeg

Hva heter så denne vanlige Otocinclusen man så ofte ser til salgs? Det er mange som har dem.
O. vittatus...? Det er utrolig mange som har reg. at de eier den arten på PCF...?
Den klart vanligste i handelen er O. vittatus, etter det eg vet. Så følger muligens O. hoppei og O. macrospilus. Men det er nok mange "ukjente" som innføres også.

Edit: Eg tror du fant rett art, ja. Men det er garantert mange feiloppføringer der også. Noen arter er enkle å identifisere, som for eksempel O. cocama, O. xakriaba og O. affinis. Andre er nærmest umulige å sette id på. Noen av den grunn at de ikke er id-satt ennå. Slike fisker selges også gjerne som O. affinis, og forvirringen blir enda mer komplett

Eksakt fangstlokasjon er noe å ønske seg, men slik fungerer det dessverre stort sett ikke...
Donald
[QUOTE=mona o][URLBLOCK1] er den mest vanlige, så jeg ville satset på at det var den.

Ingen av bildene i fiskebasen på AF er av O. affinis.

Lisbeth, klarer du å ta bedre bilder av spesielt halepartiet? Da blir identifiseringen enklere.

Jeg skal prøve
Er dette bilde greit, eller skal jeg forsøke å ta et nytt?
Hvilken dyrebutikk er de i kjøpt i?
Tropehagen - På Pyramiden.
Donald
Den klart vanligste i handelen er O. vittatus, etter det eg vet.

Bare 33 stk er reg. under "Finn akvarier med denne fisken"... til sammenligning O. affinis sine 361. Hvorfor er det så mange som tror feil? Er det fordi de selges under feil navn? Det er vel det vanlige; at grossistene sender ut lister med feil navn på? (butikkene selger jo bare fisken under det navnet som sto på lista, de)

Det er uten tvil en utbredt misforståelse ute og mht Ottoene!
Donald
Ingen av bildene i fiskebasen på AF er av [URLBLOCK1].

Kanskje det er registrert så mange som affinis også pga. gale bilder. - De er jo også ganske like alle typene. (og teksten i grunn)
Her er lappen som var i butikken. Står Syd-Amerika som opprinnelse…
dessvere fryktelig dårlig kvalitet på bildet
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap