Mørk fisk med blå "stjerner" ?

Så en mørk fisk med blå små flekker på hele kropen i dyrebutikken. Nå husker jeg ikke hva denne fisken het. Det sto at den var fra malawisjøen, men finner den ikke under det. Passe stor, kostet 275 kr.
Ganske pussig at du ikke har fått noe svar enda, kan kanskje ha noe å gjøre med mangelfull beskrivelse. Litt pussig at Malawi-folk ikke svarer.
Jeg prøver : Tropheus duboisi juvenile ?
PS ! Synes personlig Elliot/Juvel/Texas passer bedre til beskrivelsen av de
blå prikkene, til tross for at flere av dem lever i feil verdensdel..........
Hvis det stod at den var fra Malawi så kan det ikke være Tropheus duboisi ungfisk. For de er fra Tanganyika sjøen. Kanskje de kan være Pseudotropheus sp. elongatus Chewere. Hannene er sorte med blå flekker langs siden med gult i senter av sporen. Hunnene blir like, men litt blassere i fargen.
Takker for svar, begynner og tro at det må ha stått feil på lappen. Den lignet på denne http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1730 ,men mørk og med blå usymetriske prikker.
Juvelciklider som de blir kalt blir knall rød med blå prikker. De er nokså hissige, men er lette og få til og yngle. Veldig fargerik fisk.
Er det fisk med metalliske (lysende) flekker du mener, eller bare "vanlige" flekker?
Det finnes flekkede malawier, f.eks de som har fargevariantene OB og MC, men de er ikke lysende som "stjerner".
En mørk malawi med blå flekker er Melanochromis interruptus. Ligner den?

En annen fisk med "stjerner", men som ikke er fra Malawisjøen:
Aequidens pulcher, Blå ciklide, Blå acara

Her er et eksempel på fargevarianten OB (Orange Blotch) som noen malawi-arter kan ha:
Aulonocara OB
De var metallisk lysende. Antar at det kan ha vært en Aequidens pulcher, men at den var mørkere.
Tror jeg må dra dit i morgen og sjekke igjen Hvis det var den så passer den jo bra i karet Tusen takk for all hjelp
Og mysterie fisken var Aequidens pulcher. Her er han i min tank Flott fisk altså. Det ble et dannet par. Så nå er det bare å vente på egg

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap