Hvilken ciklide?

Jeg har nettopp overtatt en ciklide som er ca 10-15 cm stor. Den er rødlig, har litt grønnskjær over noen lyse prikker bak mot halerota. Ytterst på halefinnen er den mørkere en resten av kroppen. Jeg klarer rett og slett ikke å finne ut hvilken sort dette er. Fargene blir klarere for hver dag som går, men er ennå for svake tror jeg til at værtfall jeg klarer å se hvilken sort dette er.

Blir ikke de beste bildene med mobilen da..
Det er vel ingen chiclide.
En type gurami, macropode e.l.?
Jeg så på en gurami sort i dag, og tenkte det måtte være den, hun jeg fikk den hos sa det var en ciklide men viste ikke hvilken. Bruker guramier å vokte en hule så intenst som denne gjør da?
Maja Morling
Jeg så på en gurami sort i dag, og tenkte det måtte være den, hun jeg fikk den hos sa det var en ciklide men viste ikke hvilken. Bruker guramier å vokte en hule så intenst som denne gjør da?

Guramier bruker ikke huler, de legger egg i skumrede i vannflaten

den ligner litt på tigerciklide

men var ikke så lett å se på bildene
Syntes det ser mer ut som en ctenopoma...
Oppdaget masse skum i karret i dag, og syntes det var så rart, siden jeg aldri har hørt at en ciklide kunne gjøre sånn, og så var det så merkelig at om det skulle være en gurami så burde den jo ikke vokte hula så intenst. Har to elfenben ciklider og noen tigerbarber sammen med den.
Ctenopoma? Det er ikke en klatrefisk
Ciklide er det ikke. Det er nok en form for labyrintfisk som Vidar-Aleksander nevner.
Kanskje det kunne vært en Belontia signata dame?

Ellers kan du jo ta en titt på molted ctenopoma. Fargene stemmer ikke helt, men syntes fasongen passer bra.
Med et bildesøk på google på microctenopoma, macropodus og ctenopoma får du jo et visst overblikk over hvordan disse slektene uttoner seg. Alle disse er labyrinter.

Spennende med oppdetert bilde om fargene har endre seg. Direkte fra siden inkl. alle finnene ville vært supert
Den ligner veeeldig på Belontia signata vil tro at det er den ja. skal se om jeg får tatt flere bilder av den
[External Image] Fargene ble sterkere, men vises ikke så godt på bildet.
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Pedersen
Reklame for plussmedlemskap