- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Malle med store flate sidefinner, nesten som den ligger på et teppe
Malle med store flate sidefinner, nesten som den ligger på et teppe
Jeg såg en nydelig malle her om dagen. Når den sugde seg fast på glasset, så såg det nesten ut som om den lå på et teppe. Den hadde finner på sidene som lå vannrett utover i en flott bue på hver side. Litt vanskelig å forklare. Men den var veldig spesiell og pen.
Noen som vet hvile maller det er som har slike store flate dekkende finner på sidene
Noen som vet hvile maller det er som har slike store flate dekkende finner på sidene
Postet 15.02.12 kl 00:06
Postet 15.02.12 kl 00:09
Postet 15.02.12 kl 09:48
Sewellia er i karpefamilien og er ikke en malle. Har 4 stk sammen med et lekspar ancistrus. Har du aggresiv fisk som jager så er det kanskje ikke lurt å ha dem i samme kar.
Som det står på info om den, så burde du ha oksygenrikt vann og strøm og temperatur fra 20-25 grader.
Har du varmere vil de holde seg skjult siden de ikke vil være i "solen".
Selv om de kun blir 6 cm store så trenger dem litt plass siden de er veldig aktive.
Røtter og steiner som danner huler og skjuleplasser er også en ting man kan ha.
Som sagt er de veldig aktive og kan tro dem har adhd når dem er først ute og surrer rundt i karet.
Har lest endel på amerikanske forum at de er veldig enkelt å få i lek når de trives.
Som det står på info om den, så burde du ha oksygenrikt vann og strøm og temperatur fra 20-25 grader.
Har du varmere vil de holde seg skjult siden de ikke vil være i "solen".
Selv om de kun blir 6 cm store så trenger dem litt plass siden de er veldig aktive.
Røtter og steiner som danner huler og skjuleplasser er også en ting man kan ha.
Som sagt er de veldig aktive og kan tro dem har adhd når dem er først ute og surrer rundt i karet.
Har lest endel på amerikanske forum at de er veldig enkelt å få i lek når de trives.
Postet 15.02.12 kl 22:27
Ancistrusene mine er ikke veldig agressive. Men den ene hannen min jager andre når de kommer for nær hulen. Passer på å fore utover "stranden" forran i karet, slik at alle kan finne mat litt her og der.
Har huler og røtter som danner huler og tuneller, en god del planter. God sirkulasjon. Og innimellom luftestein med bobler.
Temp ligger på rundt 25 grader. Akvariet 160 liter, 1 meter langt
Hvor mye koster disse fiskene er og der vanskelige å få tak i?
Har huler og røtter som danner huler og tuneller, en god del planter. God sirkulasjon. Og innimellom luftestein med bobler.
Temp ligger på rundt 25 grader. Akvariet 160 liter, 1 meter langt
Hvor mye koster disse fiskene er og der vanskelige å få tak i?
Postet 15.02.12 kl 22:52
Jeg har hatt oppdrett på disse, og startet egen oppdrettstråd. Der er det mye informasjon om arten, og hvordan den kan holdes.
Postet 15.02.12 kl 23:01
JanneJeg har hatt oppdrett på disse, og startet egen [URLBLOCK1]. Der er det mye informasjon om arten, og hvordan den kan holdes.
Da har jeg ikke søkt bra nok på forumet som jeg mener jeg har gjort.
gratulerer med yngel! Bedre sent enn aldri
Tilbake til TS. Fleste dyrebutikker kan bestille inn. Tropehagen har de til 119,- pr stk.
Har sett enkelte selger opptill 200,- stk.
Postet 15.02.12 kl 23:17
Postet 15.02.12 kl 23:44
Postet 15.02.12 kl 23:51
Endret: 15.02.12 kl 23:53
Postet 16.02.12 kl 00:07
Endret: 16.02.12 kl 00:12
Jo jeg leste gjennom den, men så ble det så masse diskusjoner om latinske navn og da datt jeg av lasset.
Er ikke spesielt opptatt av at de skal yngle. Det viktigste for meg er at de trives i akvariet. Har fått med meg at noen erfarer at de vil ha mye strøm, og at andre erfarer at de liker også mindre strøm, og at du hadde høyere temp i karet enn anbefalt i profilen. De liker også masse steiner og flat skifer i hauger å gjemme seg mellom. Og at hvis man er heldig og får yngel så er de så små at man nesten ikke ser dem, og derfor antagelig kan havne i slamsugeren om man er uheldig,. Og så liker de tabletter, slike som jeg gir bunnfiskene mine . Og det er jo greit.
men dette med å finne hanner og hunner er jo ikke lett når man skal se etter hodets fassong. Og spesielt ikke om fiskene er så aktive som det skrives ... Sjelden de butikkansatte klarer å skille på kjønn, det er min mening, kun på levendefødende, eller fisker hvor hann og hunn har ulik farge......
Og jeg vil jo gjerne vite om man får slåssing om man er uheldig får bare hanner, det kan jo skje, eller mange hanner og en hunn.
er også greit å vite om de trives 4-5 sammen eller om man som med coryer helst bør ha 10 eller fler.
Så beklager om jeg maser.
Edit. Og selvsagt så bør det jo være fler hunner enn hanner, jeg er jo ikke dum. Men om man ikke klarer se forskjell så er det ikke så lett !
Edit.
Sitat fra raseprofil: Kjønnsforskjell: Hannene er mer firkantet på hodet. Det er ikke så mye å gå etter om de myldrer sammen i et kar.
Er ikke spesielt opptatt av at de skal yngle. Det viktigste for meg er at de trives i akvariet. Har fått med meg at noen erfarer at de vil ha mye strøm, og at andre erfarer at de liker også mindre strøm, og at du hadde høyere temp i karet enn anbefalt i profilen. De liker også masse steiner og flat skifer i hauger å gjemme seg mellom. Og at hvis man er heldig og får yngel så er de så små at man nesten ikke ser dem, og derfor antagelig kan havne i slamsugeren om man er uheldig,. Og så liker de tabletter, slike som jeg gir bunnfiskene mine . Og det er jo greit.
men dette med å finne hanner og hunner er jo ikke lett når man skal se etter hodets fassong. Og spesielt ikke om fiskene er så aktive som det skrives ... Sjelden de butikkansatte klarer å skille på kjønn, det er min mening, kun på levendefødende, eller fisker hvor hann og hunn har ulik farge......
Og jeg vil jo gjerne vite om man får slåssing om man er uheldig får bare hanner, det kan jo skje, eller mange hanner og en hunn.
er også greit å vite om de trives 4-5 sammen eller om man som med coryer helst bør ha 10 eller fler.
Så beklager om jeg maser.
Edit. Og selvsagt så bør det jo være fler hunner enn hanner, jeg er jo ikke dum. Men om man ikke klarer se forskjell så er det ikke så lett !
Edit.
Sitat fra raseprofil: Kjønnsforskjell: Hannene er mer firkantet på hodet. Det er ikke så mye å gå etter om de myldrer sammen i et kar.
Postet 16.02.12 kl 01:00
Endret: 16.02.12 kl 01:03
sessan...Og selvsagt så bør det jo være fler hunner enn hanner jeg er jo ikke dum. Men om man ikke klarer se forskjell så er det ikke så lett !
Med din fartstid på forum, og med et høyt antall innlegg og tråder som du har startet, så burde du være ganske utlært I alle fall på de mest elementære tinga ...
Postet 16.02.12 kl 01:15
Endret: 16.02.12 kl 01:17
sessangreit å vite om de trives 4-5 sammen eller om man som med coryer helst bør ha 10 eller fler.
Ja, de vil trives 4-5 sammen.
Vanligvis sier man at Corydoras bør være minst 5 stk, og ikke 10.
Når eg kjøper L-maller med uvisst kjønn (gjerne butikkbestilling) er stort sett minsteantall 7 stk. Da er muligheten svært god for å få begge kjønn. Eg ville tenkt likt angående S. lineolata.
Postet 16.02.12 kl 01:20
Postet 16.02.12 kl 08:08
Endret: 16.02.12 kl 08:24
Inaktiv bruker
Kan jeg ha disse sammen med pyhmecory, øksefisk, kuhliier og klovnepleco?
Postet 16.02.12 kl 09:13