- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken l-malle er dette?
Hvilken l-malle er dette?
Kjøpte denne av Buddy dyre-/fiskebutikk på Sartor i Bergen for 250kr.
Han sa bare en pris da han ikke engnag visste at den var i karet. Mulig har jeg blitt lurt, og mulig jeg har gjort et godt kjøp....
Identifikasjonen vil vise....
Ser at på bildene ser den litt mer brunlig ut og stripene ser mer "gulige" ut. Har en antagelse om at det kan være en L-270, men jeg vet lite om dem.
Skulle gjerne hatt noen tips om normal-pris, samt mulighet for å få disse til å yngle.
I hovedsak, er det L-201 som jeg vil prøve å avle opp, men det finnes jo mer "sjeldne" og mer verdifulle L-maller man kan gjøre dette med.
Skal ha meg et 350L Hjørnekar til avl av mer eksklusiv fisk, som igjen kan byttes mot utstyr, andre fisker eller selges via forum som dette.
Setter stor pris på alle svar/forslag!
Mvh
Moellar
Han sa bare en pris da han ikke engnag visste at den var i karet. Mulig har jeg blitt lurt, og mulig jeg har gjort et godt kjøp....
Identifikasjonen vil vise....
Ser at på bildene ser den litt mer brunlig ut og stripene ser mer "gulige" ut. Har en antagelse om at det kan være en L-270, men jeg vet lite om dem.
Skulle gjerne hatt noen tips om normal-pris, samt mulighet for å få disse til å yngle.
I hovedsak, er det L-201 som jeg vil prøve å avle opp, men det finnes jo mer "sjeldne" og mer verdifulle L-maller man kan gjøre dette med.
Skal ha meg et 350L Hjørnekar til avl av mer eksklusiv fisk, som igjen kan byttes mot utstyr, andre fisker eller selges via forum som dette.
Setter stor pris på alle svar/forslag!
Mvh
Moellar
Postet 29.06.12 kl 23:09
Postet 30.06.12 kl 00:07
Postet 30.06.12 kl 00:37
Inaktiv bruker
Må si meg enig at det ligner på en L270 Tapajos Zebra Pleco
Postet 30.06.12 kl 07:44
Postet 30.06.12 kl 08:58
Det var L-270 som jeg selv synes den lignet mest på utifra bildene i L-Malle basen her på forumet.
Noen som vet hva normal utsalgspris på en L-270 er? Jeg kjøpte den som sagt for 250kr, og det virker som om selger bare "slengte ut et tall", så jeg lurer på om jeg har gjort et godt kjøp eller om jeg har kjøpt "fisken i posen".
Takk for alle svar og tilbakemeldinger sålangt.
Ønsker alle en super helg.
Mvh
Noen som vet hva normal utsalgspris på en L-270 er? Jeg kjøpte den som sagt for 250kr, og det virker som om selger bare "slengte ut et tall", så jeg lurer på om jeg har gjort et godt kjøp eller om jeg har kjøpt "fisken i posen".
Takk for alle svar og tilbakemeldinger sålangt.
Ønsker alle en super helg.
Mvh
Postet 30.06.12 kl 09:03
Postet 30.06.12 kl 09:32
Nok en l-malle der selgerene ikke klarer å skille....
Det var 50% avslag på alle akvariefisker i en stor akvariebutikk i Bergen.
Kjøpte en L-Malle som var gul og sort, og som etter selgers utsagn, kunne skifte fra å være relativt "blass" i fargene, til å være knall gul og sort (gode kontraster).
Selger sa dette var en L-168, og jeg har funnet bilder der den ligner den som jeg har (en smule blass i fargene), men også bilder der den var totalt ulik den jeg hadde kjøpt.
Fikk et tips om at dette var en slags "kamelon-malle" som raskt kunne justere fargene sine etter form og forhold. Sjekket litt andre lignende maller, og fant L-052.
Denne var også kliss lik den jeg har på noen bilder, men totalt forskjellig på andre bilder.
Er det virkelig slik at denne/disse mallen kan gå fra å være "blass" i fargene, til å bli knall gul/sort med gode kontraster??
Ser på diverse nettsider at begge disse to mallene blir kalt Butterfly-Pleco
Desverre henger denne alltid under eller bak noe, slik at å ta bilde av den er veldigt vrient.
Er det noen spesielle kjennetegn som kan fastsette om dette er en L-168, eller en L-052?
Fisken er ca. 10cm lang pr. idag.
Er det noen vesentlig forskjell i verdi på disse to L-Malle variantene (L-168 vs L-052)? Tenker da på kostpris i butikk og evt. videresalg.
Er disse to malletypene noe man kan avle på uten å være "super-oppdretter", og hvordan ser jeg best om det er en hann eller en hunn jeg har kjøpt?
Takker for evt. svar!
Kjøpte en L-Malle som var gul og sort, og som etter selgers utsagn, kunne skifte fra å være relativt "blass" i fargene, til å være knall gul og sort (gode kontraster).
Selger sa dette var en L-168, og jeg har funnet bilder der den ligner den som jeg har (en smule blass i fargene), men også bilder der den var totalt ulik den jeg hadde kjøpt.
Fikk et tips om at dette var en slags "kamelon-malle" som raskt kunne justere fargene sine etter form og forhold. Sjekket litt andre lignende maller, og fant L-052.
Denne var også kliss lik den jeg har på noen bilder, men totalt forskjellig på andre bilder.
Er det virkelig slik at denne/disse mallen kan gå fra å være "blass" i fargene, til å bli knall gul/sort med gode kontraster??
Ser på diverse nettsider at begge disse to mallene blir kalt Butterfly-Pleco
Desverre henger denne alltid under eller bak noe, slik at å ta bilde av den er veldigt vrient.
Er det noen spesielle kjennetegn som kan fastsette om dette er en L-168, eller en L-052?
Fisken er ca. 10cm lang pr. idag.
Er det noen vesentlig forskjell i verdi på disse to L-Malle variantene (L-168 vs L-052)? Tenker da på kostpris i butikk og evt. videresalg.
Er disse to malletypene noe man kan avle på uten å være "super-oppdretter", og hvordan ser jeg best om det er en hann eller en hunn jeg har kjøpt?
Takker for evt. svar!
Postet 30.06.12 kl 21:54
Postet 01.07.12 kl 00:26
Postet 01.07.12 kl 00:38
Postet 01.07.12 kl 00:52
Postet 01.07.12 kl 02:04
Ole PaulsenTror nok det er den. Kan nok stemme siden den har vært eksportert i mange år fra colombia. L270 som også er litt lik har ikke vært eksportert (iallefall ikke lovlig) på mange år. Den har blitt oppdrettet i norge, men sannsynligheten for at det er en voksen yngel eller "gæmlis" er vell heller liten.
Interessant! Dette virker som en ung-fisk, og med bakgrunn i det du skriver om eksportforbud, så virker det mer sannsynligt at det er en L-199. Takk for informasjonen og dine innspill.
Har du en anelse om hva disse "burde" koste fra butikk? Er 250kr et godt kjøp, standard pris eller overpriset?
Mvh
Postet 01.07.12 kl 09:35
Postet 01.07.12 kl 10:46
Postet 01.07.12 kl 10:54
Ole PaulsenDet ER en Hypancistrus. Ingen tvil om det ! 250 synes jeg er et veldig godt kjøp. Bare synd det er 1stk. Hør med Erlend Bertelsen på midtun zoo. Han kan sikkert skaffe flere. Så blir det oppdrett på deg. Disse er ikke så ofte avlet som f.eks Hypancistrus zebra.
Supert! Skal sjekke med Erlend om han kan skaffe flere. Håper han kan gi meg en god pris på en liten gruppe med disse. Takk for all hjelp!
Postet 01.07.12 kl 11:07
AasgaardSynes ikke det ser helt ut som en Hypancistrus i kroppsfasong, men mye mulig jeg tar feil. Hadde tippet på L-52/168.
Jeg har en L-052 eller L-168 fra før (usikker på hvilken av dem det er), men den er helt annerledes (sort/gul, mens den andre er sort/hvit)
Skulle gjerne visst hvilken av de to (052/168) jeg kjøpte. Den ble solgt hos Midtun Zoo som L-168, men etter en liten samtale på kammerset, ble selger litt usikker selv, da disse to er veldig like. Men, han sa at de pleide å ta inn de rimeligste variantene, men at det nok ikke skillte stort i pris. Jeg gav 250kr for den og den er ca. 10cm (50% avslag grunnet salg den uken) . Desverre elsker den å ligge under en rot slik at den har holdt seg ute av syne siden jeg slapp den oppi karet. Skulle gjerne sett den i full vigør med skarpe kontraster.
mvh
Postet 01.07.12 kl 11:17
Om du er usikker på om det er L-052 eller L-168 er det garantert L-052 du har. Jeg har ekte L-168 her , jeg har også oppdrettet L-052 tidligere. Det går ikke ann å ta feil av disse to fiskene når man har sett en "ekte L-168 ! L-168 er en skjelden malle med høy pris som er vanskelig å få tak i. Den skifter heller ikke farve, tegninger når den blir stresset . Den ser ut som er rund million selv i en fiskepose, der en L-052 blir brun.
Postet 01.07.12 kl 11:54
E-DahlOm du er usikker på om det er L-052 eller L-168 er det garantert L-052 du har. Jeg har ekte L-168 her , jeg har også oppdrettet L-052 tidligere. Det går ikke ann å ta feil av disse to fiskene når man har sett en "ekte L-168 ! L-168 er en skjelden malle med høy pris som er vanskelig å få tak i. Den skifter heller ikke farve, tegninger når den blir stresset . Den ser ut som er rund million selv i en fiskepose, der en L-052 blir brun.
Supert! Jeg blir klokere og klokere for hver dag via dette forumet
Er 500kr for en L-052 normal pris fra butikk, eller er det dyrt. (Nå fikk jeg den for 250kr da den var nedsatt 50%, men det var i god tro om at det var en ekte L-168 som fikk meg til å kjøpe den.)
Den jeg har kjøpt er ennå blass og kjedelig i fargene, men jeg håper den kan friske opp kontrastene og styrken i fargene med tiden. Kan den bli like sterk i farger/kontraster som L-168 når den "stortrives"?
Er det L-168 som blir kalt Butterfly Pleco? (de bruker jo det navnet på begge disse mallene)
Mange takk for hjelp med informasjon!!
Postet 01.07.12 kl 12:54
Enda en l-malle jeg trenger hjelp til å identifisere...
Har nå kjøpt enda en ny L-Malle som hverken han i dyrebutikken eller jeg vet hvilken det kan være... Er det noen som kan hjelpe meg med identifikasjon?
Legger ved noen bilder og håper noen kan gi meg et godt svar på hva dette er, og om 199kr er et godt kjøp. Den er ca. 8cm pr. idag....skulle gjerne fått identifisert den slik at jeg kan se hvor stor den kan bli og evt. kjøpe inn flere for å se om jeg får dem i lek. Merker meg at denne har tydelige "barter" på hver side av hodet i forhold til de andre L-mallene jeg har.
En annen detalje jeg vil påpeke, er at halen er veldig "måneformet" med lengre, tynne tråder i over- og underkant.
Prikkene er gule, men mindre enn L-201 sine i diameter, samt lengre mellom dem.Den er og relativt grovt "skjellete" og virker mer "pansret" i huden.
Den er veldig dominerende mot de andre L-mallene og andre som kommer i nærheten av maten når den er sulten og skal ha seg noe "snacks".
Betalte 199kr for den i butikken siden han ikke hadde fått identifisert den ennå...(han er i ferd med å slutte i butikken og selge meg ofte nye L-maller til rundt 200kr, så jeg håper jeg har gjort et godt kjøp.
På forhånd, takk for alle svar!
Mvh
Moellar
Legger ved noen bilder og håper noen kan gi meg et godt svar på hva dette er, og om 199kr er et godt kjøp. Den er ca. 8cm pr. idag....skulle gjerne fått identifisert den slik at jeg kan se hvor stor den kan bli og evt. kjøpe inn flere for å se om jeg får dem i lek. Merker meg at denne har tydelige "barter" på hver side av hodet i forhold til de andre L-mallene jeg har.
En annen detalje jeg vil påpeke, er at halen er veldig "måneformet" med lengre, tynne tråder i over- og underkant.
Prikkene er gule, men mindre enn L-201 sine i diameter, samt lengre mellom dem.Den er og relativt grovt "skjellete" og virker mer "pansret" i huden.
Den er veldig dominerende mot de andre L-mallene og andre som kommer i nærheten av maten når den er sulten og skal ha seg noe "snacks".
Betalte 199kr for den i butikken siden han ikke hadde fått identifisert den ennå...(han er i ferd med å slutte i butikken og selge meg ofte nye L-maller til rundt 200kr, så jeg håper jeg har gjort et godt kjøp.
På forhånd, takk for alle svar!
Mvh
Moellar
Postet 22.07.12 kl 15:14