- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hva er dette? (malawi)
Hva er dette? (malawi)
Postet 12.07.12 kl 18:09
Nydelig fisk.
Det ligner iallefall veldig på denne her.
Hadde lyst på en sånn, men fant ut at den trengte minimum 300l akvarium så da måtte jeg se bort fra den. Vakker som bare det er den iallefall
Det ligner iallefall veldig på denne her.
Hadde lyst på en sånn, men fant ut at den trengte minimum 300l akvarium så da måtte jeg se bort fra den. Vakker som bare det er den iallefall
Postet 12.07.12 kl 18:34
ja det er en flott fisk så jeg vil jo gjerne ha flere av dem men da må jeg jo finne ut hva det er slags Ja har sett på ps elongatus, men det ser ut som at fargene er motsatt, altså min har brun grunnfarge og gule striper mens elongatusen har gul grunnfarge og brune striper. Men på en annen side så var den andre fisken som var død når jeg fikk den blå og elongatus hannene er jo blå så det kan jo hende at det er elongatus bare at den har litt avvik på fargene
Postet 12.07.12 kl 20:20
Ifølge bilder på google, så er hannene til P.crabro også blå. I tillegg ser det ut til at stripene i panna på elongatushunnen er lyseblå, noe den på bildene dine ikke er (såvidt jeg kan se). Så jeg tror mer på at det faktisk er en crabro enn elongatus. Synd hannen ikke overlevde, så vi fikk se den. Flott fisk er det uansett. Og fargene er jo så varierte hos individene at det til tider kan være nærmest umulig å se forskjell med mindre man vet hva man skal se etter.
Postet 12.07.12 kl 23:32
Ja hun som solgte meg disse sa at hannene til crabro var blå så derfor trodde hun at det var crabro. Men de hadde fått inn crabro på dyrebutikken nettopp og de ligna ikke på den jeg har, de hadde liksom så uklare striper og det har ikke min. Man ser det på bildene av crabro også at det ser ut som at stripene nesten flyter sammen helt nede på fisken. Jeg satt og surfa litt på nettet og fant ut at det finnes ca 35 sorter elongatus og det gjorde ikke saken noe enklere, for noen elongatuser ligner på min mens andre ikke gjør det.
Postet 12.07.12 kl 23:43
Postet 13.07.12 kl 03:44
Men min ser ut til og ha mørkebrun kropp og lysebrune striper. Og de jeg så på dyrebutikken ligna ikke i kropp og hode heller, ser ut som at crabro har spissere hode/nese enn min har. Jeg takker så mye for svarene og det er ikke meninga og være vanskelig, men jeg syns ikke min ligner noe særlig på crabro
Postet 17.07.12 kl 17:33
Postet 20.08.12 kl 23:51
Jeg tror ikke det er en Pseudotropheus flavus som blir nevnt her. Stripene på fisken på bildet går ut i ryggfinnen. Det pleier det ikke og gjøre Pseudotropheus flavus. De har en langsgående sort stripe i ryggfinnen.
Pseudotropheus crabro er det heller ikke. De har annerledes striper, hvor stripene sklir mer ut på kroppen av fisken.
Stripemessig ligner det på stripene som Pseudotropheus afra har, men de har annen kroppsfasong.
Det er mulig det er en kryssning. Kryssninger er uønsket, og bør avlives.
Du kan jo sende bildene til min venn Alf-Ole Bull Tornøe. Han er Malawi ekspert nummer en i Norge. Han har drevet med Malawi i mange år og har vært der hele 26 ganger. Jeg har kun vært der en gang til nå. Blir muligens en tur til neste år. Hvis Alf-Ole ikke vet hva det er, er det ikke noe og ha på.
Pseudotropheus crabro er det heller ikke. De har annerledes striper, hvor stripene sklir mer ut på kroppen av fisken.
Stripemessig ligner det på stripene som Pseudotropheus afra har, men de har annen kroppsfasong.
Det er mulig det er en kryssning. Kryssninger er uønsket, og bør avlives.
Du kan jo sende bildene til min venn Alf-Ole Bull Tornøe. Han er Malawi ekspert nummer en i Norge. Han har drevet med Malawi i mange år og har vært der hele 26 ganger. Jeg har kun vært der en gang til nå. Blir muligens en tur til neste år. Hvis Alf-Ole ikke vet hva det er, er det ikke noe og ha på.
Postet 21.08.12 kl 08:33