Platy eller ei?

Synes den har blitt så lang i halen? Er det en sverddrager?
Svaret er kanskje at den er en mellomting! Mange av platy- og sverddragervariantene du finner i dyrebutikkene er egentlig hybrider (krysninger) mellom platy og sverddrager (og i blant andre arter i slekten Xiphophorus). Og fiskene kan også krysses i akvariet ditt hvis du har to arter som er nært i slekt sammen.

De forskjellige artene får vanligvis ikke barn i naturen, men det kan forekomme. I akvarier skjer det mye lettere, både fordi fiskene går tett sammen, fordi de iblant ikke har tilgang til noen partner av egen art i akvariet, og fordi fiskeoppdrettere målrettet krysser artene i arbeidet med å avle fram fisker med slående form og farge.

Hm, ja det er sikkert sånn. De ble nemlig solgt som platyer. Nå ser jeg at to av fiskene er tydelig platy-formede, altså en ruterformet kropp, og en kortere hale som sitter mer rett på kroppen. De tre andre er mye lengre i kroppen og halen. Æsj, jeg som ville ha bare renrasede.
Det er ikke bare forskjellen på hannene og hunnene, da?

Mange av de "renrasede" kulturformene av platy og sverddrager har også gener fra begge arter.

Andreas
Jeg ser forskjell på han og hun. Det er en hunn av den lange sorten og en hann av den lange sorten..
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap