Scalarer

Jeg kjøpte to nye scalarer i dag og de er helt forskjellige fra den jeg hadde fra før. Finnene er helt annerledes, de er mye lengre på den eldste og den har alltid hatt veldig høye og lange finner. Den med lange finner er mer "on and off" når det gjelder å vise stripene sine, mens de to nye er veldig klar i tegningene sine.
De er vel samme type?

Sissel
Inaktiv bruker
Les om scalarer her. BTW 110L Er for lite for scalarer uansett type.
Takk takk, det er ikke Leopoldi og ikke altum, da får jeg gå ut fra at det er en slags "slørhaletype" elns da..

Sissel
Sissel Johansen
De er vel samme type?

Begge er samme art ja; Pterophyllum scalare.
Det er avlet frem mange varianter av denne arten, med ulike finner og tegninger på kroppen, ulike farger osv, men alle er likevel samme art og kan få unger sammen.

Synes det ser ut som den ene scalaren din har fått bitt av seg finneprakten på toppen, og at det er derfor den har litt korte finner. Det skjer av og til i yngelkaret at scalarer kan gå løs på søsknene sine, særlig hvis yngelen går i for trangt kar. Stort sett vokser det ut igjen, men det kan skje at de forblir "stumpete" også, og ikke helt vokser til igjen.
Ja alle disse kommer fra "kull" med forskjellige fargevarianter i.
Begge de to jeg nettopp kjøpte ser ut som den du tenker er spist på. Da har de sikkert gått for tett da. Takk skal du ha

Sissel
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap