Pleco?

Har en malle som ser ut som en pleco.
Det var en som sa at vanlige plecoer har ryggfinnen oppe hele tiden, og at den ikke er så vanlig. Det som var vanlig i selskapskar var noe som ble kalt haifinnepleco.
For min "pleco" er heller ikke spesielt stor, og han er gammel. Ca 15-20 cm lang. Dette har han vært hele tiden mens jeg har hatt han.

Så det jeg egentlig lurer på er; er det noen som har hørt om haifinnepleco? Og er det i såfall mer vanlig med haifinnepleco enn pleco?
Plussmedlem
Plecoen som har finnen oppe hele tiden tror jeg er en gibbiceps.

Vanlig pleco er pleco

Begge er vanlige.
Takk for svaret
Men hva med det at han/henne ikke er større? Har forstått det sånn at de vokser uansett hvor mye plass de har?
Plussmedlem
Hva mener du med gammel?
De kan jo bli 20 år + med godt stell. Da har de noen år å vokse på.
Hvis jeg ikke tar feil, begynner han/hun å nærme seg 10år..
Legger ved et bilde av plecoen. Da for å si at den MINSTE er
Min XD den andre var en jeg måtte passe, for karet fikk sprekk.
Og den største er 5år.. Og disse var gode venner i karet i grunn.
Den største på bildet er en gibbiceps. At det finnes L-maller som har ryggfinnen oppe hele tiden har jeg aldri hørt om, og jeg syns det høres rimelig usannsynlig ut. Gibbiceps kalles forresten "sail fin pleco" på engelsk.

For å identifisere den minste mallen trengs nok kanskje et bedre bilde.
Plussmedlem
Den minste på 10 år vil jeg tippe er en ancistrus. Har du et annet bilde som ikke kun viser buken?

Den største vil jeg tippe er en gibbiceps.

Edit:
Ser nå på profilen din at du har ancistrus i andre kar. Da vet du sikkert hvordan en ancistrus ser ut
Begge er helt like utseende messig. Det er bare at den største er mer brun i fargen og den minste er mer sort. Han/henne er ekstremt vanskelig å ta bilde av, for den henger for det meste på glasset..

Hehe.. Ja, jeg vet godt åssen de ser ut så nei, det er det ikke
Plussmedlem
Og det er han som er 15 - 20 cm?
Det finnes flere maller i samme familie. Ikke alle blir 45 - 50 cm.
Det er ikke fetteren da?
Han minste er 19cm lang og 4 cm bred, mens storegutt er 35cm lang og 10cm bred.
Jeg får ikke sjekket ut siden med "fetteren", dataen blir aldri ferdig med å jobbe. Men hva er det latinske navnet, så kan jeg søke han opp
Siden funker ikke for meg heller, ser ut som Planet Catfish er nede, men etter å ha googlet "planet catfish species id 177", så tipper jeg at linken går til Pterygoplichthys joselimaianus aka. L001.

Kan selvfølgelig ta feil, men hvis det stemmer så har jeg to sånne, og de blir ganske store de også. Den største av mine er i hvert fall 25 cm og ikke ferdig utvokst. De blir 30 cm lange iflg. Fishbase, og det er muligens i vill tilstand. Enkelte arter blir større i fangenskap enn i det fri, men om det gjelder denne vet jeg ikke (enda).

Her er et bilde av en voksen L001, så mønsteret burde være ganske likt det hos din, hvis det er L001 du har:
[External Image]
(Men hva som har skjedd med brystfinnen til den på det bildet her vet jeg ikke, den ser jo knøttliten ut i forhold til brystfinnene på mine.)
Nei den har ikke slike mønstre heller. Men hvis man ser i fiskebasen på pleco, og på en av de siste bildene, ser er det som å se min. Den er nesten helt svart. Også er den mer rund i fronten enn den på dette bilde. Ser veldig spiss ut, eller er det bare meg?
Prøvde å ta et bilde under foring, for da er han litt mer på bunn. Men dette var det beste jeg fikk tatt. Håper det gir litt ide på hva det kan være
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap