- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Gullfisk
Gullfisk
Postet 27.03.13 kl 00:04
Postet 27.03.13 kl 00:07
Postet 30.03.13 kl 21:42
Begge er gullfisk, med forskjellige framavlede utseende. Den med sånn "hjerne" på, kaller vi for golfball, mens den andre er en teleskop ja, dem er kjempesøte,, men er ikke helt sikker på hvor godt den blinde har det :-S ihvertfall, husk på at gullfisk trenger minst 200 liter for å trives, ettersom de vokser seg store. Jeg er også en kjempestor gullfiskelsker, men måtte levere mine slørhaler tilbake til dyrebutikken da jeg bare har et 54 liters kar. Mange tror at gullfisker tilpasser seg akvariet, men sannheten er mye verre. Den slutter å vokse i lengden, men forsetter å vokse "inni seg". Til slutt sprenges den av de voksende innvollene, og det er en lang og svært smertefull død.
Postet 31.03.13 kl 19:28
Postet 01.04.13 kl 15:25
Endret: 01.04.13 kl 15:30
De har nok plass da Jeg er misunnelig på det store akvariet, jeg vil ha slørhaler jeg og tja, om du burde avlive eller ikke vet jeg ikke. Er det sykdom som har forårsaket blindheten? Jeg TROR egentlig jeg hadde avlivet den. Hvilken livskvalitet har den egentlig somblind ? Men det er opp til deg å velge. Mulig den er frisk og lykkelig?
Postet 01.04.13 kl 16:51
Postet 01.04.13 kl 17:26
Postet 01.04.13 kl 17:31
Sandra KristensenSå den med öynene burde avlives? Den virker like pigg og glad som den andre.. Spiser og svömmer rundt.. Men er jo gjerne ikke lett å vite med fisk...
Tror ikke den har det noe verre enn andre deformerte gullfisker.
Så lenge den spiser og svømmer som den andre så kan den vel like godt få leve.
Postet 01.04.13 kl 17:31
Enig med Loomis.
La den få en sjanse. Selv om en aldrig kan være helt sikker på om en fisk "har det bra" er det i alle fall et positivt tegn at den spiser og oppfører seg normalt.
Hadde for et par år siden en ørret som gikk sammen med en 10 - 12 andre ørretter i ett akvarium, og denne var blind. Det var helt utrolig å se hvordan den tilpasset seg sitt "handicap", og svømte rundt med de andre fiskene. Selv fisker er jo vane-dyr, så hver kveld når fiskene ble fòret, stillte den seg opp sammen med de andre og jeg såg aldrig at fisken hadde noe problem med å finne maten! Han benyttet nok luktesansen. Tillveksten på denne fisken var da også lik som de andre.
- Tore-
La den få en sjanse. Selv om en aldrig kan være helt sikker på om en fisk "har det bra" er det i alle fall et positivt tegn at den spiser og oppfører seg normalt.
Hadde for et par år siden en ørret som gikk sammen med en 10 - 12 andre ørretter i ett akvarium, og denne var blind. Det var helt utrolig å se hvordan den tilpasset seg sitt "handicap", og svømte rundt med de andre fiskene. Selv fisker er jo vane-dyr, så hver kveld når fiskene ble fòret, stillte den seg opp sammen med de andre og jeg såg aldrig at fisken hadde noe problem med å finne maten! Han benyttet nok luktesansen. Tillveksten på denne fisken var da også lik som de andre.
- Tore-
Postet 01.04.13 kl 22:27
Postet 04.04.13 kl 01:58