- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Vf scalare..?
Vf scalare..?
Hei.
I det siste har jeg og min samboer grublet veldig på hva vi vil ha som 'hovedfisk' i 260 literen vår. Vi endte opp på Scalare. Vi kjøpte de ganske store, da vi synes de er mye flottere pluss at vi ville gå for ett par fra starten av. Vi kjøpte disse som vf alminnelig Scalare(pterophyllum Scalare). Vi har hatt våre tvil om at dette faktisk er viltfangede scalarer. Noen som kan hjelpe oss med litt artsbestemmelse?
Den ene er rødbrun fra over øynene og oppover ryggen. Toppfinnen er også rødbrun. Den andre er mer blålig fra bak øynene og oppover ryggen.
Det er i alle fall ingen tvil om at vi traff godt med valget vårt da de la egg allerede 3. Dagen vi hadde de. Det hele endte med at hunnen spiste de dagen etterpå men..
I det siste har jeg og min samboer grublet veldig på hva vi vil ha som 'hovedfisk' i 260 literen vår. Vi endte opp på Scalare. Vi kjøpte de ganske store, da vi synes de er mye flottere pluss at vi ville gå for ett par fra starten av. Vi kjøpte disse som vf alminnelig Scalare(pterophyllum Scalare). Vi har hatt våre tvil om at dette faktisk er viltfangede scalarer. Noen som kan hjelpe oss med litt artsbestemmelse?
Den ene er rødbrun fra over øynene og oppover ryggen. Toppfinnen er også rødbrun. Den andre er mer blålig fra bak øynene og oppover ryggen.
Det er i alle fall ingen tvil om at vi traff godt med valget vårt da de la egg allerede 3. Dagen vi hadde de. Det hele endte med at hunnen spiste de dagen etterpå men..
Postet 20.04.13 kl 18:42
Postet 20.04.13 kl 18:45
Postet 21.04.13 kl 12:06
ZulusilverVi har hatt våre tvil om at dette faktisk er viltfangede scalarer. Noen som kan hjelpe oss med litt artsbestemmelse?:) Den ene er rødbrun fra over øynene og oppover ryggen. Toppfinnen er også rødbrun. Den andre er mer blålig fra bak øynene og oppover ryggen.
Artsbestemmelsen har du jo allerede, de heter Pterophyllum scalare. Det er det offisielle og vitenskaplige navnet på dem, enten de er viltfanget eller ikke. Populærnavn Scalare.
Jeg synes ikke de ser viltfanget ut, uten at jeg kan si det for skråsikkert. Den ene hadde litt for avvikende stripemønster, med tre loddrette kullsvarte striper i full lengde og blålig panne. Kan tyde på oppdrettsform i stedet. Jeg synes ikke den så viltfanget ut i det hele tatt, og da er sannsynligvis ikke den andre det heller.
Dette er en viltfanget type scalare, og som du ser har den kun to striper og en svak skygge av den tredje i midten bare.
Var det butikken som sa at de var viltfanget? Eller sa de bare at de hadde mønster som viltfanget...? (for det har de jo)
Uansett er det jo flotte fisker, samme om de kommer fra Amazonas eller et akvarium
Postet 21.04.13 kl 14:46
Endret: 21.04.13 kl 14:49
De sa vel ikke direkte at de var det. Det bare sto VF bak navnet på karet de gikk i. Dermed gikk vi utifra at de var det men har vel kommet til samme konklusjon som deg. De savner vel og noen brune flekker de viltfangede visstnok skal ha iflg fiskebasen. prisen vi betalte taler vel og for oppdrett uten at jeg vet noe om prisnivået på vf scalarene Og som du sier, det er en flott fisk uansett hvor den kommer fra, så det har ikke noe å si sånn sett, selv om jeg synes det er villedende å selge de som VF når de ikke er det
Postet 21.04.13 kl 15:35
Uten at jeg skal utgi meg for noen ekspert på scalarer, men på det siste av bildene dine synes jeg det ser ut som fisken har de prikkene viltfangede scalarer sies å skulle ha. Ellers så finnes det flere lokale populasjoner av scalarer som avviker litt i utseende fra hverandre, så dt er veldig vanskelig å bruke bildet til mona o som "fasit" på villfanget scalare. Dessuten er jo de to fiskene på hennes bilde helt forskjellige med hensyn på striper. Mine skalarer er F1. Disse har fire tydelige striper, inklusive den gjennom øyet og den ved haleroten. I tillegg har den tre svakere striper i mellom disse fire. Disse vises noen ganger veldig godt, men mindre andre ganger - dette styres av fiskens humør. Dette er ikke et tegn på VF eller ikke.
Postet 22.04.13 kl 00:00
Postet 22.04.13 kl 01:14