- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Viltfanget fisk. er den faktisk det?
Viltfanget fisk. er den faktisk det?
Dette er noe jeg egentlig har lurt på ganske lenge. Fler har også spurt meg om det samme. Hvordan vet jeg at fisken jeg gjerne kjører mange mil ekstra for så å legge litt mer penger på faktisk er viltfanget? Av de jeg har kjøpt selv, og de VF fiskene bekjente har kjøpt så tar man selgers ord på det, og sånn er det liksom.... Skal det være sånn?
Jeg har i hvert fall frem til nå godtatt at det er det. Men nå har jeg blitt "litt" mer skeptisk. Følger med på butikkers fiskelister og en av de største i Norge har en gruppe fisk jeg har fulgt med på. Disse kjenner vi historien til og de er F1. Stått på listene til butikken en god stund. Da jeg for en tid tilbake fikk den nye oppdaterte listen til denne butikken var denne fisken borte men de hadde nå samme type fisk i VF. En bekjent av meg tok kontakt med de for å høre om dette var en ny gruppe da han ser etter nettopp VF av de. Det de sa til oss var at de hadde fått høre av en at disse ikke var F1 men VF og derfor "oppgradert" de. Dette er nå rettet til F1 igjen etter at vi gjorde dem oppmerksomme på det.
Misforståelser, feilinformasjon, feil under tasting osv. Mye kan bli feil det, vil ikke spekulere i andre grunner. Ser ikke noe poeng i å navngi butikken, det er tematikken rundt dette jeg synes er viktigst.
Det samme problemet vil man jo få på privatmarkedet. Om en da skal selge videre VF fisk. Hvordan kan man dokumentere det? For ikke å snakke om F1, F2. Finnes det forhandlere som leverer sertifikat, bevis annet på at fisken faktisk er det den er? Hvem leverer da dette beviset? Butikken kan jo ikke selv lage. Da blir jo poenget borte?
Som forbruker blir jeg skeptisk for å si det mildt. Er det noe vits i å betale ekstra, kjøre lengre eller i det hele tatt å merke fisk som VF, F1 osv når det er sånn????? Jeg bare spør.......
Jeg har i hvert fall frem til nå godtatt at det er det. Men nå har jeg blitt "litt" mer skeptisk. Følger med på butikkers fiskelister og en av de største i Norge har en gruppe fisk jeg har fulgt med på. Disse kjenner vi historien til og de er F1. Stått på listene til butikken en god stund. Da jeg for en tid tilbake fikk den nye oppdaterte listen til denne butikken var denne fisken borte men de hadde nå samme type fisk i VF. En bekjent av meg tok kontakt med de for å høre om dette var en ny gruppe da han ser etter nettopp VF av de. Det de sa til oss var at de hadde fått høre av en at disse ikke var F1 men VF og derfor "oppgradert" de. Dette er nå rettet til F1 igjen etter at vi gjorde dem oppmerksomme på det.
Misforståelser, feilinformasjon, feil under tasting osv. Mye kan bli feil det, vil ikke spekulere i andre grunner. Ser ikke noe poeng i å navngi butikken, det er tematikken rundt dette jeg synes er viktigst.
Det samme problemet vil man jo få på privatmarkedet. Om en da skal selge videre VF fisk. Hvordan kan man dokumentere det? For ikke å snakke om F1, F2. Finnes det forhandlere som leverer sertifikat, bevis annet på at fisken faktisk er det den er? Hvem leverer da dette beviset? Butikken kan jo ikke selv lage. Da blir jo poenget borte?
Som forbruker blir jeg skeptisk for å si det mildt. Er det noe vits i å betale ekstra, kjøre lengre eller i det hele tatt å merke fisk som VF, F1 osv når det er sånn????? Jeg bare spør.......
Postet 05.06.13 kl 17:23
Postet 05.06.13 kl 17:46
Postet 05.06.13 kl 18:07
Neida. All VF fisk er ikke dyrere. Enig i det. Noen er ganske like i pris, andre koster ganske så mye mer. Hadde pris vært hovedargument her så kunne en jo like gjerne kjøpt "vanlig" fisk. Men, er da flere av oss som synes VF er mere stas. Kjører 50-100 mil, bompenger osv. for nettopp å få tak i disse. Når en da ikke har noen garantier på det lengre, er det da noen vits? Kan ikke alle snart da ha VF, eller alle ha "vanlig oppdrettsfisker"?
Og ja, det er selvfølgelig supert at butikken rettet det opp. Men, det skulle da bare mangle? Hvis ikke hadde dette ihvertfall kunne blitt kalt villedende markedsføring.
Helt enig også i at de fleste leveranser fra Sør-Amerika nok er VF, men skal en da være sikret mot feil som i eksemplet mitt må en jo nesten være der når butikken mottar fiskene og selv se utpakking.
Jaja, jeg er fortsatt undrende og skeptisk.
Og ja, det er selvfølgelig supert at butikken rettet det opp. Men, det skulle da bare mangle? Hvis ikke hadde dette ihvertfall kunne blitt kalt villedende markedsføring.
Helt enig også i at de fleste leveranser fra Sør-Amerika nok er VF, men skal en da være sikret mot feil som i eksemplet mitt må en jo nesten være der når butikken mottar fiskene og selv se utpakking.
Jaja, jeg er fortsatt undrende og skeptisk.
Postet 05.06.13 kl 18:47
Amund-B-H... skal en da være sikret mot feil som i eksemplet mitt må en jo nesten være der når butikken mottar fiskene og selv se utpakking.
For å være helt sikker bør du nok svømme med fisken når den fanges...
Eg ser ikke helt at dette skal være et problem ved butikk-kjøp, og stort sett heller ikke ved privathandel. Butikkene vet hvor de har fått fisken fra, og da er det ikke vanskelig å finne ut om det er VF eller ikke.
Arter kjøpt privat er mer usikkert, men for eksempel en L-malle som ikke er kjent drettet kan man gå utfra er VF.
Dersom det er butikker du ikke stoler på bør du finne deg noen andre butikker. Det er mange seriøse å velge blant
Postet 05.06.13 kl 20:28
Veldig enig i alt du skriver Donald. Og dette hadde ikke vært et tema for meg om det var den "lokale kjedebutikken". Det er butikken jeg nevnte i eksemplet absolutt ikke, heller tvert om. Og når så seriøse butikker som den tar så lett på å flytte en fisk fra F1 til VF kan man spørre seg om hvordan det er i mange av de andre.
Hadde faktisk trodd dette var et tema flere var interessert i. Mulig fler hadde tenkt seg om når de hadde vist hvilken butikk det er men det får så være.
Mitt råd til folk må i hvert fall være at de får ta fisk merket med VF med en klype salt så lenge dette er fisk det har lykkes med oppdrett på, og som tidligere nevnt her i hvert fall ikke betale skjorta i forhold til oppdrettsfisk med mindre man er helt helt sikker på butikken og deres ansatte.
Hadde faktisk trodd dette var et tema flere var interessert i. Mulig fler hadde tenkt seg om når de hadde vist hvilken butikk det er men det får så være.
Mitt råd til folk må i hvert fall være at de får ta fisk merket med VF med en klype salt så lenge dette er fisk det har lykkes med oppdrett på, og som tidligere nevnt her i hvert fall ikke betale skjorta i forhold til oppdrettsfisk med mindre man er helt helt sikker på butikken og deres ansatte.
Postet 05.06.13 kl 20:46
Tror også sannhetsgehalten kommer litt an på hvilke ledd fisken går gjennom. En butikk (selv en stor/berømt butikk) får sjelden fisken direkte fra dem som fanger. De går vel gjerne fra en fangststasjon til en eksportør og derfra til en importør som så viderebefordrer til detaljistene. På veien kan de bli slått sammen med oppdrettsfisk, og/eller feilmerkes.
Når det gjelder coryer (sikkert andre grupper også, som dvergciklider) er det jo til og med usikkert om man faktisk får den arten de er oppgitt som...*sukk*
Når det gjelder coryer (sikkert andre grupper også, som dvergciklider) er det jo til og med usikkert om man faktisk får den arten de er oppgitt som...*sukk*
Postet 06.06.13 kl 01:28
Vf og ikke vf, samt "kjent" historikk på fisk.
Akkurat denne gruppa du nå skriver om er faktisk ikke den samme som din bekjente leverte inn i butikken. Den gruppa ble videresolgt, og befinner seg nå hos en særdeles dyktig akvarist i Moss. Gruppa vi nå har inne ble importert fra Aquarium Glaser i Tyskland, bestiller er forøvrig bosatt i Sarpsborg. Et års tid senere ble denne gruppa levert tilbake. Med andre ord så har vi full historikk på denne gruppa vi nå har inne, så dersom det skal betviles om det er VF eller ikke så er Aquarium Glaser rette adressat.
Forøvrig så er de kjent for å være meget etterrettelige både når det gjelder korrekt artsidentifikasjon og ikke minst VF eller ikke. Som jeg har kommunisert til din bekjente så var det noe forvirring fra MIN side angående hvilken gruppe vi hadde inne, men informasjonen jeg fikk fra mine kolleger er korrekt. Denne gruppa er altså VF, vi kan også dokumentere historikken til den aktuelle gruppa.
Når det gjelder den generelle diskusjonen rundt sannhetsgehalten om VF eller ikke, så er i allefall butikken jeg jobber i særdeles forsiktige med å bruke VF-betegnelsen med mindre vi er helt sikre. Vi får stadig inn fisk merket som VF fra eksportør, men som vi velger å IKKE merke med VF fordi det dreier seg om arter som også blir drettet i det aktuelle eksportområdet.
Håper dette kan oppklare et og annet, samt at akvariemiljøet i Gudbrandsdalen nå får litt mindre å gruble på...
Knut Arne (listeansvarlig hos en større butikk i Østlandsområdet...)
Forøvrig så er de kjent for å være meget etterrettelige både når det gjelder korrekt artsidentifikasjon og ikke minst VF eller ikke. Som jeg har kommunisert til din bekjente så var det noe forvirring fra MIN side angående hvilken gruppe vi hadde inne, men informasjonen jeg fikk fra mine kolleger er korrekt. Denne gruppa er altså VF, vi kan også dokumentere historikken til den aktuelle gruppa.
Når det gjelder den generelle diskusjonen rundt sannhetsgehalten om VF eller ikke, så er i allefall butikken jeg jobber i særdeles forsiktige med å bruke VF-betegnelsen med mindre vi er helt sikre. Vi får stadig inn fisk merket som VF fra eksportør, men som vi velger å IKKE merke med VF fordi det dreier seg om arter som også blir drettet i det aktuelle eksportområdet.
Håper dette kan oppklare et og annet, samt at akvariemiljøet i Gudbrandsdalen nå får litt mindre å gruble på...
Knut Arne (listeansvarlig hos en større butikk i Østlandsområdet...)
Postet 06.06.13 kl 11:49
Postet 06.06.13 kl 14:57
KnutA[B]Med andre ord så har vi full historikk på denne gruppa vi nå har inne, så dersom det skal betviles om det er VF eller ikke så er Aquarium Glaser rette adressat.[/B] [B]Som jeg har kommunisert til din bekjente så var det noe forvirring fra MIN side angående hvilken gruppe vi hadde inne, men informasjonen jeg fikk fra mine kolleger er korrekt. Denne gruppa er altså VF, vi kan også dokumentere historikken til den aktuelle gruppa.[/B] Når det gjelder den generelle diskusjonen rundt sannhetsgehalten om VF eller ikke, så er i allefall butikken jeg jobber i særdeles forsiktige med å bruke VF-betegnelsen med mindre vi er helt sikre. Vi får stadig inn fisk merket som VF fra eksportør, men som vi velger å IKKE merke med VF fordi det dreier seg om arter som også blir drettet i det aktuelle eksportområdet. Knut Arne (listeansvarlig hos en større butikk i Østlandsområdet...)
Takker for svar.
Det stilte jo eksemplet mitt i et helt annet lys. Forstod det litt annerledes etter meldingene sist som du også nevnte.
Synes allikevel dette er et interessant tema. Som jeg nevnte i første innlegget mitt. Tematikken her. Å kunne dokumentere hva man faktisk selger. Det er jo helt naturlig, ja man er vel pålagt dette i forbindelse med de fleste andre "produkter og tjenester" man kjøper.
Bedre dokumentasjon på dette ville jo gavne de seriøse aktørene. Men, videre så må vel fisken kunne chippes eller merkes på annen måte om man skulle fått dette sikkert nok. Det tror jeg vel neppe lar seg gjøre.
Uansett. Snart helg folkens. Krysser fingre for grillvær!
Postet 06.06.13 kl 18:55