Svartflekket molly

Hei!
En tid før jul kjøpte jeg to fisk på Marit Zoo på Sirkus Shopping. De ble solgt som 'svartflekket molly' tror jeg, ihvertfall 'svartflekket'. Det siste navnet står litt uklart i minnet, men de ser veldig ut som mollyer. Dessverre vet jeg ikke hvilken fisk jeg faktisk har, for da jeg kom hjem og søkte på akvaforum, fant jeg den ikke under verken 'svartflekket molly' eller 'svartflekket'. Jeg lurer på om det kanskje er en poecilia latipuctata, men ettersom denne mangler bilde i fiskebasen, er det vanskelig å si. Har prøvd å ta bilde av dem, men vanskelig å få det klart. De har produsert både flekkete, helsvart og nesten helt lyst avkom.
Synes det kan ligne på Poecilia velifera, Seilfinnemolly. (Obs en annen art kalles også for seilfinnemolly men skal vissnok være sjeldnere i handelen.) P.velifera finnes i mange farger men om du googler Poecilia velifera, bilder, så ser du at enkelte er veldig lik dine. Brakkvannsfisk.

Poecilia latipunctata har en helt annen ryggfinne enn dine så det tror jeg ikke det er. Nå har jeg ikke holdt mollyer selv så håper noen med mer kunnkskap stikker innom og bekrefter/avkrefter
Har sett med gru på hvor lik den oransje versjonen av P. velifera er mine, ja. Håper det er en annen, for den skal visst ha godt over 100 liter vann i akvariet ...
Det finnes så mange rare populærnavn på fisk og enkelte butikker har sine egne kallenavn også virker det som. Det er en god forhåndsregel å be om det latinske navnet på fisken og finn info om den på nett før den kjøpes inn. Info fra butikk må alltid dobbeltsjekkes, viser alle de fortvilte trådene som stadig vekk dukker opp her inne etter at noen har kjøpt fisk etter råd fra butikken :-P
Forvirrende at det skal være så tvetydig. :/ Når det gjelder info om fisken, skyldnes nok dette en blanding av manglende informasjon samt et ønske om nye kunder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap