Sugefisk?

Hei! Vi eier 2 enorme sugefisker som jeg ikke har en anelse av hvilken rase de er av. Historien starter med at for 9 år siden fikk vi kontakt med en dame som ville kaste fiskene sine i do, og selge akvariet sitt. Dette var vi sterkt imot, så vi sa ja til å ta det med oss. Dette var fullt av fine fisker, deriblant 2 små sugefisker på omtrent 10 cm. Årene gikk, og disse sugefiskene vokste ekstremt mye. Vi har hatt rundt 20 ulike akvarier her i huset opp igjennom årene og mye erfaring med fisker (også sugefisker), men ingen hadde vokst så mye som disse sugefiskene. Etterhvert som sugefiskene var blitt større og de trengte luft var eneste utveit å hoppe opp til overflaten, og på veien opp traff de andre fisker. Dette resulterte i at på kanskje et halvt år døde alle andre fisker i akvariet på grunn av brukket nakke. Nå 8 år senere sitter vi igjen med disse 2 sugefiskene, som vi ikke aner hvor lenge lever, hvilken type de er osv. Nå er det snart blitt opp imot 50 cm lange begge to, inni et pittelite 120L akvarium. Problemet er at de nå er blitt så enorme at det blir forferdelig vanskelig å gjøre noe med de (hvertfall noe vi ikke tørr å gjøre selv). Vi har hørt fra noen folk i ulike dyrebutikker at disse kan leve i 40 år?! Hvis noen kunne hjulpet meg med å finne ut av dette hadde jeg vært evig takknemmelig. Er ute etter rase, hvor lenge de lever, hvor de trives best, hva man burde mate disse med osv.

PS: Vannet var veldig grumsete akkurat da jeg tok bilder, men hvis noen har noen spørsmål osv er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan!
Ser ut som en alminnelig seilfinnepleco (gibbiceps).

Disse er algespisere/plante-etere, og trenger alger/algetabletter, frisk frukt og grønnsaker.
De to du har bør absolutt få en mye større tank å bo i, det grenser til dyreplageri å ha to slike i 120 liter.
Wow... Søk på Gippiceps du, eller Lepard sailfin pleco...
Disse skal ha over 500l akvarium på over 1.5m så de har absolutt ikke optimale forhold kan du si..
Tilfeldig bekjentskap
© Silje
Reklame for plussmedlemskap