Hvilen apistogramma har vi her?

Noen som vet hvilken type dette er ?

Takk
Disse to skal være to hunner ...
Dette er en oppdrettsvariant av Apistogramma macmasteri
det står i fiskebasen at disse kan tilvennes andre verdier i vannet.

Er det mulig å kunne få dem til å trives i ph 8,0 ?
Amistadheart
det står i fiskebasen at disse kan tilvennes andre verdier i vannet. Er det mulig å kunne få dem til å trives i ph 8,0 ?

Dette er nok en "sannhet" med store modifikasjoner.

En endring av pH innebærer at man også fort påvirker 30-40 andre egenskaper i en væske... så dette er komplisert vitenskap.
Sånn til hverdags kan vi si at pH (power of Hydrogen) uttrykkes som den negative logaritmen til konsentrasjonen av frie H+-ioner.
Dette meget spesielle formatet innebærer at vann med en pH på 7 er 10 ganger surere enn pH på 8, vann med en pH på 6 er 100 ganger surere enn pH på 8, og vann med en pH på 5 er 1000 ganger surere enn pH på 8.

Apistogramma macmasteri lever i biotoper der pH er mellom 5 og 6, GH mindre enn 1 og KH mindre enn 2 (Ganske surt og MEGET bløtt vann). Det er slikt vann denne arten er tilpasset å leve godt i, gjennom noen millioner års utvikling.

En heving av pH til mellom hundre og tusen ganger mindre surt (mer basisk) vann enn det arten er designet for å leve i, kan vanskelig antas å være noen fordel for fisken. Men siden deres aller fjerneste forfedre antakelig utviklet seg i vann med høyere pH, har de imidlertid bevart evnen til å TÅLE slike endringer en stund (varierer fra art til art) gjennom å tilpasse osmoregulasjon og stoffskifte til en viss grad. En slik endring vil være mye mindre vanskelig for fisken dersom vannet er veldig bløtt.
Men etter min mening er dette langt fra optimalt...

Og:

Dersom ganske ufarlig ammonium er til stede i merkbar konsentrasjon, vil en økning av pH til over 7 - 7,3 medføre at ammonium omdannes til ammoniakk, og dette er MYE giftigere for fisk.

I bløtt vann med pH på 5- 6-tallet er mengden bakterier i vannet MYE lavere enn i vann med høyere pH (og hardhet).
Når miljøene er bakteriefattige, trenger ikke fiskene utvikle stor motstandskraft mot en rekke potensielt sykdomsframkallende bakterier, da de aldri utsettes for dem.
Om vi derimot gir dem vann med høyere pH og hardhet, og dermed en rikere bakterieflora enn de er utrustet til å takle, vil de ofte bare av slike årsaker bli fort syke, og bukke under...

Eventuelle egg kan ha vanskeligheter med å klekke om vannparameterne ikke er riktige, antall egg som legges reduseres, yngelens overlevelse reduseres...

Jeg har kranvann med pH 8, men det er heldigvis veldig bløtt. Å filtrere dette vannet gjennom torv før jeg har det i karene, bringer fort pH helt ned i 4,2 om jeg ønsker, samt gir enda bløtere vann. En enkel måte å tilpasse miljøet til det mine sortevannsfisker er designet for.

Om du også har kranvann med pH på 8-tallet, er det jo et annet alternativ å bare holde fisker som liker vann med slik pH...

Tusen takk for et utfyllende svar Tom.
Dette hjalp meg mye på vei.
Tilfeldig bekjentskap
© René F
Reklame for plussmedlemskap