Apistogramma viejita vs macmasteri

Hei ?noen som vet av noen god beskrivelse på forskjellen mellom vijeta og macmasteri ?
På innkjøpslisten til butikken står det vijeta, men jo mer jeg leser på nett så skal den bære veldig veldig sjelden - og helst kryssninger eller macmasteri de som selges som viejita ..
Noen som vet noe om dette ev. ?
Legger ved bilde av våres- om noen skulle ha noen innvendinger der?
Å skille enkelte villformer av Apistogramma macmasteri fra tilsvarende Apistogramma viejita, kan være meget vanskelig, særlig hunner og unge hanner.
(Selv om de både på noen synlige egenskaper og genetisk skiller seg klart fra hverandre, og derfor er to helt, klart atskilte arter)

Apistogramma macmasteri blir kommersielt avlet i stor stil, oftest med mål om å øke mengden rødfarge (etterspurt av markedet).
Antakelig er alle fremavlede veldig fargerike stammer av Apistogramma macmasteri faktisk krysninger med Apistogramma viejita og/eller andre arter i nær slekt.
Når krysninger foretas ender ”produkter” av Apistogramma macmasteri også opp for eksempel med rygg- og analfinner så lange som det opprinnelig bare er Apistogramma viejita som har.
Og det er da ofte ikke mulig å skille de fra Apistogramma viejita som er avlet fram med samme formål og med samme hybrid-metode.
De mindre fargerike variantene som frembys for salg, kan i noen tilfeller være linjeavlede viltformer av Apistogramma macmasteri, særlig da av ”Rotrucken”-varianten.

Her er bilder av normale varianter, inkludert et par bilder av ”Rotrucken”-varianten, av Apistogramma macmasteri


Apistogramma viejita er det mye forvirring rundt. Den ekte Apistogramma viejita finnes omtrent aldri i handelen.
Jeg hadde faktisk aldri sett den i levende live noen gang, før jeg fikk noen viltfangede tilsendt fra en venn i Colombia, i 2014.
Nesten all fisk solgt i dag som Apistogramma viejita, og all fisk som selges som Apistogramma viejita II, er enten Apistogramma macmasteri eller en blanding A. macmasteri / A. viejita og/eller en av to ubeskrevne arter i Apistogramma-macmasteri-gruppen; Apistogramma sp. "Red-flecked/ Rotflecken" eller Apistogramma sp. "Black-throat/Schwarzkehl".

Her er noen bilder av mine ekte Apistogramma viejita hanner;
(Se også link til bilde nedenfor under Annet)

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Hvordan skille på disse to artene (i sin opprinnelige form) ?


Hos hannfisk:

Kroppen:
A. macmasteri: Moderat høyrygget
A. viejita: Slankere, ikke så høyrygget som foregående

Din fisk: Høyrygget som A. macmasteri

Ryggfinnens fremre, harde finnestråler:
A. macmasteri: Delt, tuppene sølv- eller gullfarget
A. viejita: Delt, tuppene alltid rødfarget (Se bildene over av mine fisker)

Din fisk: Jeg ser ingen røde tupper

Ryggfinnens bakre, bløte del og bakre, bløte del av analfinnen, hos voksen hannfisk:
A. macmasteri: Spiss, forlenget, rekker ikke lenger bak enn maks. til bakre kant av halefinnen
A. viejita: Spiss, forlenget, og rekker betydelig lenger bak enn bakre kant av halefinnen

Din fisk: Finnenes lengde er ikke i nærheten av det en voksen A. viejita ville vist.

Halefinnen:
A. macmasteri: Først rund, med stigende alder mer rett ”avkuttet” og med forlengede finnestråler øverst og nederst (Lyrehale)
A. viejita: Alltid avrundet, aldri forlengede finnestråler øverst/nederst.

Din fisk: Vanskelig å se, men halefinnen ser avgjort mer kantete ut enn tydelig rund.

Mørkt/sort sidebånd (i nøytral sinnsstemning):
A. macmasteri: Bredt, sikksakkformet, vanligvis delt opp i avgrensede flekker på fremre del av kroppen, mer sammenhengende på bakre del av kroppen.
A. viejita: Smalt, sikksakkformet, løper vanligvis sammenhengende fra øyet til rett foran haleflekken.

Din fisk: Tydelig delt opp i flekker som hos A. macmasteri


Annet:
A. macmasteri: Viser aldri nedenstående
A. viejita: I hopphisset form eller i kurtise-stemning vises et stort, sot-farget (ikke sort) område lateralt (på siden), under sidebåndet ned mot buken.
Her kan dette beskues, hos en fantastisk ekte A. viejita.

Det som kompliserer, er at det i årene rundt 1970 ble funnet og senere eksportert en vill form av A. macmasteri, som ble solgt som Apistogramma ornatipinnis (feil ID!) og Apistogramma Canoga Park.
Denne fargerike formen kalles i dag Apistogramma macmasteri (Rotrücken/Red-shoulder).
Denne vakre varianten kan av og til vise mer eller mindre rødt også på tuppen av de spisse finnestrålene i fremre del av ryggfinnen, noe som ellers ofte er en rask måte å gjenkjenne en ekte A. viejita på (hos viltfanget fisk)!

Konklusjon: Fisken din har en rødfarge på kroppen som det meget usannsynlig er mulig å frambringe ved å kun avle på A. viejita.
Sammen med vurderingene over, blir konklusjonen at dette er en slik oppdrettsvariant jeg har nevnt, der sluttproduktet er framkommet ved å kombinere gener.
Dine fisker er forøvrig mindre kunstig fargerike enn de verste oppdrettshybridene, så dine kan være linjeavlet fra opprinnelig rene Apistogramma macmasteri (Rotrücken/Red-shoulder) varianter.
De er uansett Apistogramma macmasteri.

Lykke til med flott fisk!
Hei! Tusen takk for en meget god utfyllende svar!
Det var det jeg hadde mistanke om - men uansett veldig fornøyd med fiskene i seg selv, så sånn sett spiller det ingen rolle.
Da får macmastern fortsette å Være macmasteri.
Det som derimot hadde spilt en stor rolle for fiskene, hadde jo vært å få ryddet grundig opp i den mildt sagt "noe" uheldige fiskesammensetningen i et par av akvariene dine...
Tilfeldig bekjentskap
© U.H.
Reklame for plussmedlemskap