Hva heter denne fisken?

Navnet hans er Barbossa, men hvilken fiskeart det er aner jeg ikke.
Han fulgte med ett 240l kar jeg nylig tok over fra en kollega som ikke var helt stødig på artene.

Barbossa er den eneste av denne arten jeg har i akvariet mitt og holder seg stort sett alene i en krok, men inn i mellom så terger/jager han pictusene som egentlig forholder seg ganske avslappet til det meste. Han har super apetitt.

Kan det unngås ved å få flere av samme art i lag med Barbossa eller er denne arten generelt ganske slitsom på andre fisk?

Har flere ganger vurdert å skylle Barbossa i dass pga aggressiviteten hans, men blir stoppet av samvittigheten...


Ellers i akvariet har jeg scalarer, kobbertetra, ancistrus og L-144.


Beklager dårlige bilder, men Barbossa virker ganske kamerasky.

PS: Bunnen har blitt renset siden bildene ble tatt
Fremdeles uskarpt, men noe bedre bilder.
Hvor oppholder denne fisken seg i karet...på bunnen, midten, øverst..? Hvor stor er den ?

Forresten så vil jeg arrestere deg på "skylle fisken i dass"...slikt gjør man bare ikke ! man avlive, så skal det gjøres på en human måte.
Stort sett langs bunn. Holder ser mest inn i en krok bak en stein. Kan tenke meg den er ca 7cm.

Hadde nok gitt den bort om jeg måtte kvitte meg med den

Men bra du sier i fra, jeg er nybegynner så det er vel mye eg gjør med akvariet som andre erfarne himler med øynene for..
Litt utydelige bilder og er sikkert helt på bærtur, men Google på botia og sjekk om du kan se noe som ligner. Vet ikke hvorfor, men for meg kunne det minne meg om en sånn en. Er nok lettere for deg å se siden du har fisken hos deg iallfall frem til du får noen klare bilder. Du kan jo også prøve å legge en halv malletablett når lyset er slått av og sitte foran med kamera(husk blitz) og knipse når den kommer.
Ja, den står sjeldent i ro når den er ute av kroken sin og jeg kommer i nærheten av karet, virker litt nervøs (kun den og ene ancistrusen som "flykter" fra folk). Prøvd en stund å få skikkelig bilde av den, men er ikke lett :P

Kan prøve med en malletablett som du sier.

Googlet botia, men tror nok ikke det er den heller.


Takk for svar
Melonbarbe?

[External Image]

Så lenge fisken er frisk, bør det gå an å finne en akvariebutikk som vil ta imot den (gratis).
Jeg syns også den ser ut som en melonbarbe. Kanskje den er aggressiv og tilbakeholden fordi den ikke har en stim med artsfrender rundt seg? Hvis den er like finnenappende som andre barber, går den vel ikke så godt sammen med scalarer. Sikkert lurt å gi den bort, ja.
Melonbarbe kan nok stemme ja. Den er kun ute etter pictusene, ingen problem med scalarene. Har tatt over skjulet til ene pictusen.
Mulig det blir bedre om den får seg noen kompiser, eller jeg benytter meg av forslaget å levere den inn til en akvariebutikk

Takk for flotte svar folkens!
Kan bekrefte at det er en Melonbarbe ja. Kjenner godt til denne for hadde disse selv tidligere Om den virker sky og lettskremt så er det fordi den er alene og trenger flere av sin egen at rundt seg Mine ble sånn da dem ble færre enn 3stk i flokken.
Fikk endelig ett skikkelig bilde av Barbossa!

Supert å få så mange gode svar. Gjør ting mye enklere som nybegynner

Kommer nok til å skaffe han ett par lekekamerater etter hvert og håpe ting roer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap